Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Recovery av hårddisk...


2Many2

Rekommendera Poster

Har sett i några inlägg här att PC Inspector rekommenderas för recovery av filer från en disk med (gissningsvis) havererat filsystem.

 

Nån som har lite erfarenhet av den som kan hjälpa till? Alt. föreslå ett annat gratis program? PCI verkar inte vara det mest buggfria programmet i världen direkt...

 

[log]Chkdsk körde ett varv med /f och hittade/reparerade diverse fel. Körde då ett varv till med /r som prompt skiter sig redan i steg 2 (5) med "ett oväntat fel inträffade" :) PCI hittar iofs disken men får ett felfönster med "Error no. 23" stup i ett, "Avbryt/Försök igen/Ignorera". Efter div experimenterande visar det sig att Avbryt är det enda val som leder nånstans... 10 ggr med 10 sekunders intervall. Nästa oglada överraskning är att PCI blankt vägrar återskapa foldrar, bara filerna i dom... mao får man köra en folder i taget och själv namnge dom. Plus att om man väljer mer än runt 10-15 filer i taget kraschar PCI med meddelandet "Access violation at address... in module "filerecovery.exe". [/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska testa dom länkarna när PCI kraschar härnäst (snart gissar jag) :)

Har testat ett antal redan men PCI är än så länge det enda som "ser" den skadade disken... förvånande tycker jag eftersom den syns i Utforskaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, där dök skräpet igen :) Easy recovery kostar om jag vill återställa mer än 1 fil (ja tack). De tre rekommendationerna är PCI (tjenare), CD Recovery Toolbox (som är precis vad det låter som) och Free Undelete som av nån anledning hittar betydligt fler mappar än pci men envisas med att köra i ett litet fönster som inte går att skala upp och med att återskanna disken varje gång jag vill flytta mig mellan mapparna. Tar extremt med tid. Testade den sen på samma filer som jag lyckats återskapa med PCI och gissa vad... vem har iofs sagt att det ska vara enkelt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar för tipset :) Ska kolla den lite senare; jag kom till slut på att jag faktiskt hade licens på en urgammal version av File Scavenger, långsam som synden när den scannar men den jobbar på just nu efter att ha scannat över natten. Får se hur det går :)

Den hänger sig iaf inte stup i ett som PC Inspector... vet inte om jag hade ovanligt tillskruvade problem i filsystem och mft men jag måste nog säga att PCI var en mkt stor besvikelse

 

Statusrapport efter en timme: FS hittar betydligt mkt mer än PCI och har inte heller tappat filnamnen på en massa filer, återskapar utan problem mappar innehållande 5-6 dvd-filmer i rar-filer i taget... det tar tid men det tycks funka (ta i trä)

 

[inlägget ändrat 2008-11-11 07:30:48 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Free at last... free at last... free at last...

 

Räddat det som gick, var bara enstaka rar-filer som försvann ut i cyberrymden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack :) Verkade inte vara nåt fysiskt fel på disken utan mer att den snubblat in i ntfs-/mft-dimman... 400 GB räddat iaf och glad är jag.

 

Ibland får jag småparanoida idéer om att det är Diskeeper som ställer till det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det mesta gick att rädda.

Var det File Scavenger som fixade allt?

 

Bra att veta när man själv sitter där..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag gav upp på alla freeware. Dom flesta såg inte ens den disken, PC Inspector såg den iofs men var mer Inspector Clouseau än nåt annat. Den tänker jag aldrig mer pröva. Värt att notera där är att den också bara såg en bråkdel av de mappar/filer som FS hittade. Nu är ju inte FS gratis men jag kom till slut på att jag har en 5 år gammal licens :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkade inte vara nåt fysiskt fel på disken
Har du kört en ordentlig test av hårddisken?

 

Ibland får jag småparanoida idéer om att det är Diskeeper som ställer till det
Mmm, defragmentera en disk som används tycker jag känns lite småfarligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har kört WDs testprogs i natt samt div annat smått och gått för att kolla diskar... bara att hoppas. Annars är jag ju bekant med FS vid det här laget :)

 

Finns ju iofs många "live" defragmenterare så man tycker tekniken borde vara beprövad men jag kanske skulle googla och se om jag hittar några varningssignaler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört en ordentlig test av hårddisken?

 

Tydligen inte ordentligt nog :) Formaterade om den (ej snabb) och testade att kopiera över 150 GB och sen köra chkdsk... 12 kB ii skadade sektorer. Lågnivåformatering nästa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lågnivåformatering hjälper inte mot en disk vars sektorer går sönder, tvärtom så är det risk för att du återigen börjar använda dåliga sektorer. Byt ut disken!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah :) Här ska meckas... tills jag ger upp och kollar om det är garanti kvar på den *flinar* Kanske ska leta i mitt arkiv efter gamla Novell compsurf som skannade sk-n ur disken under nåt dygn för att sen för alltid märka trasiga sektorer som oanvändbara

 

Trist när man inte kan lita på den men den kopierar snällt filer fram och tillbaka utan minsta problem. Men eftersom jag ändå mer eller mindre bestämt mig för en ny 1.5 TB som julklapp till mig själv.... *tröstar sig*

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 20:52:23 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...