Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Medelvärde


Excelnyfiken

Rekommendera Poster

Jag har ett blad fyllt med värden från januari t.o.m december (i var sin cell) för år 2007 (orderingång)

Jag vill jämföra medelvärdet med årets siffror. Jag har gjort en formel med 2008-års siffror där ett medelvärde kommer fram så fort jag lägger in nya värden. Men mitt problem är att jag måste ändra i formeln för att få fram jämförbart medelvärde 2007.

Kan jag på något sätt räknar ut medelvärdet januari t.o.m september 2007 utan att jag behöver ändra i formlen varje gång jag lägger in nya månadssiffror för år 2008 fast det finns uppgifter för hela året för 2007(jan-dec)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

osäker på om funktioner MEDEL.Om finns i tidigare version än 2007 men om den finns kan man skriva:

=MEDEL.OM(A:A;"<="& MAX(E:E);B:B)

om nu datumvärden för 2007 finns i A-kolumen, för 2008 i E-kolumn och då enbart de datum du har ett värde för samt värdena för 2007 i B-kolumnen.

 

 

Om nu inte medel.om finns kan man skriva, med samma uppställning som ovan:

=SUMMA.OM(A:A;"<="&MAX(E:E);B:B)/ANTAL.OM(A:A;"<=" & MAX(E:E))

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar - men jag får inte din formel att fungera.

 

Så här ser mitt upplägg ut:

 

Jan-dec 2008 finns i D2:O2 med summa år i P2

 

Jan-dec 2007 finns i S2:AD2 med summa år i AE2

 

Ett snittmedel 2008 finns i Q2 som jämförs med snittmedel 2007 R2. Detta snittmedel ska jämföras med lika antal månader som finns ifyllt i 2008.

 

Månaderna är angivna i D1:O2 för 2008 och S1:AD1 för 2007.

 

Jag har lagt upp det på detta sätt för att jag har nästan 400 rader med olika artiklar och för mig blir det mest överskådligt då.

 

Är detta något du kan hjälpa mig med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du angivit datumvärdena? I korrekt Excel-formet, dvs 2007-01-01, eller i annat format?

 

Om du angivit på annat sätt men likadant över åren kan man kanske istället till på det hela med en ANTALV-funktion och FÖRSKJUTNING i par för att skapa referensen men det är lite mer komplext än ovan så det rekommenderas starkt att du anger datumvärdena korrekt.

 

Eller är felet att du inte ändrar referenserna korrekt?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag referenserna....

Tack för hjälpen

:thumbsup:

 

Jag hade en annan variant

=OM(SUMMA(S3:AA3)>0;MEDEL(S3:AA3);0)

 

S3:AA3 står för värdet i cellen

 

Men om jag nu vill slippa ändra formlen varje månad. Att den känner nu är ytterligare en månad ifylld på 2008 och då räknar snittmedelvärdet för 2007 med ytterligare en månad. Går det? eller är det riktigt överkurs?

[inlägget ändrat 2008-11-10 15:47:35 av Excelnyfiken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går med rätt uppställning.

 

Som sagt kan man jämföra datum under 2007 med senaste datum 2008 exempelvis. Formlerna jag gav ovan.... hoppsan det var inte rätt....

 

Nytt försök och ett exempel, se bilden

I F2 står formeln:

=OM(D2="";"";MEDEL($E$2:E2))

som beräknar ett löpande medelvärde när den kopieras nedåt. Om inget står i cellen (D2) så kommer den inte beräkna något.

 

I G2 står

=OM(D2="";"";SUMMA.OM(A:A;"<=" & DATUM(2007;MÅNAD(D2);DAG(D2));B:B)/ANTAL.OM(A:A;"<=" & DATUM(2007;MÅNAD(D2);DAG(D2))))

och där var missen.... man måste ju se till att ha rätt år!

Samma sak där, slutar räkna om cellen i D är tom.

 

Detta är ett sätt att göra det och säkert inte exakt så som du tänkt dig men formlerna borde du förstår och kunna anpassa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2008-11-11 11:07:31 av Monshi]

1097429_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...