Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med program


Kaellgren

Rekommendera Poster

Hallå :)

 

Jag kodat ett program där jag ber användaren skriva in några nummer, det ser ut så här:

 

Skriv in tal1:

Skriv in tal2:

Skriv in tal3:

osv...

Skriv in tal7:

 

men när man skrivit alla sina 7 nummer så lägger jag dem i en cin som jag döper till tal och sedan så låter jag programmet själv slumpa fram 7 egna nummer mellan 1-35 som jag döper till rad så när det är klart ser det ut så här t ex:

 

Din rad: 1 2 3 4 5 6 7

Rätt rad: 8 9 10 11 12 13 14

------------------------------------------------------

men om jag nu vill att programmet ska klara av och rätta och se om någon siffra i tal är lika som med i rad och sedan skriva ut t ex "Antal rätt:" hur skriver jag då? samt att hur ska jag göra så programmet säger till användaren om han skriver ett otillåtet tal/tecken? (otillåtna tal är 0 och tal över 35 samt inga bokstäver får förekomma)

 

Hoppas någon förstår hur jag menar, har precis börjat med c++ och är helt lost :(

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-10 01:58:20 av Kaellgren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag nu vill att programmet ska klara av och rätta och se om någon siffra i tal är lika som med i rad och sedan skriva ut t ex "Antal rätt:" hur skriver jag då?
Känner du till for-loopar? Du behöver för varje tal som användaren har matat in jämföra med alla de tal som datorn har slumpat fram.

 

hur ska jag göra så programmet säger till användaren om han skriver ett otillåtet tal/tecken? (otillåtna tal är 0 och tal över 35 samt inga bokstäver får förekomma)
Känner du till if-satser? Du behöver jämföra det inmatade talet med '1' och '35' så att det är mellan eller lika med de två värdena.

 

PS. För att koden ska bli lättare att läsa så föreslår jag att du döper om "tal" till "inmatat", "gissat" eller något liknande och "rad" till "datorns", "korrekt" eller något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...