Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Signal låg..


Kossamuuuuuu

Rekommendera Poster

Hej har installerat en Zyxel router och den fungerar som den ska tror jag .. men den är installerad i ett garage så det är ingen signal i huset pga av väggar med mera..

Och jag undrar vad man ska göra för att fixa så man kan surfa även i huset..

 

Det funkar i trädgården .. men inte inne i huset.. Så finns det några tips tillexempel byta antenn eller accesspunkt kom med förslag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ville bara påpeka att den datorn i garaget surfar via kabel det är bara i huset jag behöver trådlöst.. kan man inte koppla datorn och routern till modemet och sedan flytta routern till huset med en kabel emellan ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det bra med en trådlös accesspunkt, men en trådlös router är oftast billigare.

 

Bäst: Om du har flera LAN-portar på modemet kan du ansluta garagedatorn i en port och routern i huset till en annan.

 

Har du bara en LAN-port i modemet måste du dra två kablar från garaget till routern i huset, den ena från modemet till routern, den andra från routern till garagedatorn. Ett alternativ till detta är en switch efter modemet som du ansluter garagedatorn samt kabeln till routern som står i huset. Min erfarenhet är dock att switchar kan slöa ner nätet, så jag skulle föredra dubbla kablar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till detta är en switch efter modemet som du ansluter garagedatorn samt kabeln till routern som står i huset.
Den lösningen lär väl kräva att man får två IP-adresser från internetoperatören.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där alternativet med routern i huset och "garagedatorn" funkar verkligen de? kopplar man router som vanligt frutom att man flytt<r garagedatorns kabel till modemet ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kopplar som vanligt in kabeln från modemet till routerns WAN/Internet-ingång.

 

Om du har flera utgångar på modemet som går att ansluta dator/router till (kolla att flytta kabeln till garagedatorn), behöver du bara en kabel till routern i huset.

 

Om bara en utgång fungerar på modemet, måste du dra en kabel till från en av routerns LAN-utgångar till garagedatorn.

 

En fördel till med att ha routern i huset, är att du i framtiden kan ansluta flera datorer i routern där, både med tråd och trådlöst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...