Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

10/100 mb/s Router - 10/100/1000 mb/s Switch


ssppeeeedd

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag funderar på att köpa en switch för att bygga ut mitt nätverk.. Jag har ett adsl modem efter det så har jag en router 4p (10/100 router) och nu så funderar jag på att köpa en switch en (10/100/1000mb/s) men om jag nu då vill kopiera en fil från en dator till en annan som är inkopplad i switchen, när jag då kopierar filen går datan då via switchen sen in i routern och tillbaka in i switchen och ut till nästa dator så jag har egenterligen bara 100 mb/s i överföringshastiget mellan datorerna? Jag får ip addresserna via dhcp (Routern).

 

Vilken hastighet får jag mellan datorena??

 

[inlägget ändrat 2008-11-09 14:32:37 av ssppeeeedd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag då kopierar filen går datan då via switchen sen in i routern och tillbaka in i switchen och ut till nästa dator så jag har egenterligen bara 100 mb/s i överföringshastiget mellan datorerna?

 

Nej, trafiken går inte via routern om båda PCna sitter i nya switchen.

 

Vilken hastighet får jag mellan datorena??

 

Om de båda har gigabit-ethernet kan du få en länk på 1000Mbit. Du kommer dock aldrig att kunna flytta data i den hastigheten. Beroende på hårddiskar, switchen, typ av överföring osv, så kan du kanske räkna med 200-300Mbps.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är båda datorerna anslutna till switchen (switchen som har en port ansluten till routern)

så borde det vara switchens hastighet (och datorernas hastigheter) som begränsar, inte routerns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...