Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konverter Canon FD - EOS?


mathei

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

Jag undrar om det är någon här som har gett sig på, eller läst om, ett vettigt prismässigt inte minst sätt att montera Canons gamla FD-objektiv på en digital EOS20D?

Normalt sätt är jag Nikon-nerd, och min Nikon D2Hs sväljer mina gamla manuella gluggar med hull och hår.

Nu har jag kommit över en 400mm fast gammalt Soligor-tele som jag skulle vilja prova på min Canon. Är det någon som vet något om detta?

Tack på förhand!

 

Mathias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit över en 400mm fast gammalt Soligor-tele som jag skulle vilja prova på min Canon. Är det någon som vet något om detta?

Finns adapter för detta.

 

http://www.yrkesfoto.se/

 

Vänstermenyn, Canon, Adaptrar

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tackar jag för Gästen!

Återstår då bara att bestäma mig om det är värt 845 kr att testa ett 400 mm Soligor för 250 kr . . . . .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återstår då bara att bestäma mig om det är värt 845 kr att testa ett 400 mm Soligor för 250 kr . . . . .

Förstår dig, kanske inte lönsamt, men annars kan du ta den utan filter, så spar du några kronor till.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo IOFS, men läste jag rätt så blir det då som en 6mm mellanring.

Och då tappar man lite effekten av telet.

Fast, man borde ju förståss har 1.5x teleförlängning att ta av kommer jag på.

Någon som vet?

Och har koll på vad 6mm mellanring egentligen ger för brännviddsförändring?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från deras websida:

 

"Ingen lins i adaptern gör att den utnyttjar skärpan i FD-objektivet fullt ut och är perfekt vid närbildsfotografering. Det extra utdraget på 6mm (adapterns tjocklek) ger bättre närbildsmöjligheter (observera dock att du inte kan fokusera på oändligt avstånd med denna adapter, till skillnad mot den adapter med lins)."

 

Såvitt jag vet är det bara fokuseringen som påverkas av en "tom" mellanring. Med mellanringen kan du fokusera på kortare avstånd men tappar möjligheten att fokusera på långt avstånd. En slags fattigmansversion av ett makroobjektiv.

 

Så då är frågan, ska du fota flugor eller fåglar? ;)

 

[inlägget ändrat 2008-11-10 10:56:35 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En slags fattigmansversion av ett makroobjektiv."

Jo, det motsvarar ju en 6 mm melllanläggsring, helt enligt deras egen beskrivning.

Vad jag undrar är om någon har grepp om vad detta med 6 mm betyder i praktiken.

Tänk, någon gång i urtiden hade jag faktiskt en gammal reglerbar makrobälj till min Pentax Spotmatic med m42-gänga. Säkert 20 år sedan. Fast den bäljen var betydligt längre än 6 mm. Jag kommer helt enkelt inte ihåg vad 6 mm gjorde på denna. Därav frågan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du fokuserar på kortare håll kan man säga att linserna "åker ut" en bit för att flytta fokus närmare "filmen". Det är det mellanringen gör, skjuter ut linserna lite extra mycket så objektivet kan fokusera på ännu kortare håll.

 

Samtidigt kan du inte fokusera så långt bort så de duger inte för något annat än närbilder.

 

Ett makroobjektiv däremot kan fokusera både på kort håll (makro) och ända bort till oändligheten.

 

Hmmm, funderar, eller du kanske menar exakt hur pass mycket närfokusen flyttas? Något exakt tal har jag inte men 6mm är ju en mycket tunn mellanring. Dessutom ger det såvitt jag vet inte så mycket effekt på ett teleobjektiv. :-(

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-10 20:17:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...