Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-brännarens livslängd


Frazzeboy

Rekommendera Poster

Min undran är hur eller om man kan kolla hur bra min interna dvd-brännare bränner?

Finns det något testprogram så att man kan mäta "groparna" som lasern gör, eller om

lasern börjar tappa styrkan.

Har en 2 år gammal Sony brännare.

Har funkat klockrent, någon felbränning men det har alltid varit på no name media.

 

Visserligen kostar inte nya brännare mer än cirka 200:- till 600:- men skulla va kul och testa konditionen på brännaren.

 

Kör med en rengöringsskiva med jämna mellanrum.

 

Nån som vet??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke: Kör helt enkelt på med din brännare till du får problem. Testa då lite med uppgradering av firmware och om inte det hjälper, köp en ny.

 

Inget direkt svar, jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Nero fullversion i datorn där finns ett program du kan testa läsbarheten av dina brända skivor, kan också se mycket annat om skivorna och brännaren där.

 

"Nero Startsmart / Verktyg / Nero CD-DVD Speed / Referensvärde".

 

Programmet kontrollerar hur snabbt skivan kan läsas, får det lässvårigheter så sjunker läshastigheten, en jämn och ganska hög kurva visar att bränningskvaliteten är bra.

 

Det finns ett program som heter "DVD Info Pro" också som fungerar på samma sätt, det kan laddas hem gratis för utprovning, tror det är 14 dagar det fungerar innan det måste betalas. http://www.dvdinfopro.com/index.php

 

Jag tycker dock Neros program är tillräckligt bra men OBS, brännaren skivorna är brända i har i regel lättare att läsa egna brända skivor så använd en spelare vid test om du har en sådan i datorn det är tillförlitligast.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...