Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista - Uppgraderingsproblem - Och nu: Kan ej starta ".NET-applikationer"


henriko

Rekommendera Poster

Hej

 

(Mitt nuvarande problem är längst ner. Men jag valde ta med hela bakgrunden, för att visa hur nära ett sammanbrott jag är, och för att kanske hjälpa andra som drabbas av samma eländen.)

 

[log]

Jag har försökt dra igång Vista för att testa lite, i min roll som utvecklare.

 

Fick tag i en maskin med ett fabriksinstallerat Vista Home Basic, från HP. En maskin som inte startats innan, utan det var jag som valde språk och godkände licensavtal ock så. Dvs helt orörd.

 

Efter att systemet var uppe och igång försökte jag uppgradera till Vista Home Premium med hjälp av "boxed" skiva med namnet/texten:

"Windows Anytime Uppgrade Pack - Uppgradera från Windows Vista Home Basic - Uppgradera till Windows Vista Home Premium.".

 

Men denna uppgradering FUNGERADE INTE. Jag provade både att köra den inifrån Vista, och genom att boota upp skivan. Jag provade alla kombinationer av produktnyckel, då den under uppgradering frågar efter produktnyckel, utan att specificera om det är den ursprungliga licensen eller uppgraderingenslicensen den är ute efter. Jag provade olika andra val. Totalt gick det flera dagar som jag satt och knappade in licenskoder.

 

Det ironiska är ju frasen "ANYTIME UPGRADE". Min tanke när jag satt med detta var: Hur vore det med NU?

 

Det var väldigt frustrerande då det inte visades några vettiga felmeddelanden om VARFÖR det inte gick uppgradera. Det bara gick inte.

 

Efter att ha klagat på produkten fick jag tillslut besked från någon tekniker på Microsoft att den produkten jag hade inte kunde användas för att uppgradera från Vista Home Basic till Windows Vista Home Premium, trots att det var så den hette. Nej, tydligen kunde denna skiva endast användas på system utan SP1, vilket ju inte framgår någonstans. Varken på kartongen eller i något felmeddelande. DÅLIGT! Och mitt fabriksinstallerade system hade så klart redan SP1.

 

Nu var Microsoft så generösa att de erbjöd mig få en fungerande produkt, istället för den som inte fungerade, mot en skälig avgift. Så bra tänkte jag, ända till jag fick reda på att den avgiften var 300 spänn. Det kändes absolut inte rätt att betala Microsoft så mycket för att de ska fixa något som jag anser är deras fel. Man ska väl ändå inte behöva betala extra för att en produkt att fungera. Det borde väl ändå vara ett krav att de ska göra ändå.

 

Det slutade med att bet i det andra sura äpplet, och bestämmde mig för att formatera om maskinen.

 

Jag lyckades så småningom göra en formatering och en helt ny installation av Vista Home Basic, genom att använda uppgraderingsskivan, fast med produktnyckeln från datorns licens.

 

Men surt var det, att behöva formatera. För Vista kunde inte hantera något av mina två nätverkskort, och inte heller grafikkortet. Så drivrutiner för dessa grejer vara jag tvungen att gräva fram med hjälp av en annan dator och flytta över via USB-minne. Men jag fick i alla fall igång all hårdvara igen.

 

Nu var jag dock väldigt noga med att inte ha i någon nätverkssladd eller ange några WPA-nycklar så den kom ut på nätet. För då skulle den ju säkert lägga in SP1 för mig, och åter hamna på ruta ett igen.

 

Trots denna försiktighet gick det naturligtvis inte ändå att lägga in uppgraderingen. Och återigen fick jag inga vettiga ledtrådar till varför. Det bara vägrade. Men jag lyckades prova mig fram till ett fungerande recept.

 

Jag fick helt enkelt validera min Vista Home Basic först, innan man kunde uppgradera från den. Men detta vågade jag ju av redan nämnda skäl inte göra över Internet, utan var tvungen att göra det över telefon med någon 50-siffrig kod som skulle knappas igenom. Suck!

 

Sedan gick det faktiskt att uppgradera med hjälp av skivan "anytime upgrade". Wow! Ja nu kände jag den där wow-upplevelsen det pratas om.

 

Därefter lade jag in antivirusprogrammet Avast, utvecklingsmiljön CodeGear C++ Builder 2009 och kontorssviten Open Office 2.0.

 

Men wow-upplevelsen blev snabbt borta. Redan efter två veckor slutade två grejer fungera. Jag kan inte komma på vad jag skulle ha gjort med maskinen. Jag har knappt rört den här maskinen. Jag har bara provsurfat lite och spelat några mp3-låtar från egen server. Thats it!

 

[/log]

 

Men nu helt plötsligt får jag ett felmeddelande under uppstart (under inloggning) att den inte kan starta MOM.EXE, en fil från ATI. Och jag kan heller inte starta utvecklingsmiljön längre, då får jag också ett felmeddelande.

 

Felmeddelandena säger:

"Du måste först installera en av följande versioner av .Net Framework om du vill köra det här tillämpningsprogrammet:

v2.0.50727

Kontakta tillämpningsutgivaren om du behöver information om vilken version av .Net Framework som är lämplig."

 

Nu när det är två olika program som slutat fungera samtidigt misstänkar jag förståss att det är själva operativsystemet det har hänt något med.

 

Min teori är antar att någon del i .Net uppdaterats av Windows Update. Och att det där "side by side execution" som de troende refererar till ofta inte fungerar i praktiken.

 

[log]

 

Just nu har jag ingen aning vad jag ska ta mig till.

 

Har ingen lust att installera om. Vad det nu skulle vara för nytta med. Systemet är ju bara ett par veckor, och jag har bara lagt in tre applikationer. Det skulle ju bra säkert bli samma igen.

 

Om jag kollar i listan med Windows-komponenter jag har inlagda har jag endast nåt ".NET 3.0"

 

Jag har provat att ladda ner "Microsoft .NET Framework version 2.0 Redistributable Package (x86)" , men den säger då:

"Den här produkten är redan installerad som en del av operativsystemet."

 

Jag har även testat ladda ner "Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 1 (x86)" men då förklarar den att den inte kan användas på Vista.

 

Ok, eftersom jag tydligen inte kan påverka ".NET", utan det är en skyddad del i systemet, som då inte borde haverera, fick jag för mig att testa ett verkyg jag använt under XP, nämligen SFC, för att kolla så systemfilerna är friska.

 

SFC talar då först om att jag måste köra det som administratör. Bra! Duktigt! En ledtråd! Ok, efter att ha stängt terminalfönstret och kört igång ett nytt som administratör, testar jag igen... jag skriver:

SFC /SCANNOW

 

Denna gången säger SFC:

"Skanning av systemet påbörjas.

Detta kan ta lång tid. Verifieringsfasen av systemgenomsökningen startar.

Det gick inte att utföra den begärda åtgärden."

 

Ok, då är allt som det brukar igen. INGEN LEDTRÅD VARFÖR jag inte kan köra SFC. Såååå frustrerande.

 

Vad gör jag nu? Om jag verkligen vill testa mina applikationer i Vista?

 

Ska det vara så här svårt att köra Vista? Jag tycker ju inte jag gjort några konstigheter alls. Och just de två versionerna jag sysslat med är ju för tusan avsedda för hemmabruk, och vanligt folk, eller?

[/log]

 

Finns det någon som kan ge mig råd som leder framåt? Eller är inte Vista bättre än så här? Dvs oanvändbart!

 

[inlägget ändrat 2008-11-08 00:13:15 av henriko]

 

Inlägget nerkortat med LOG-taggar av moderator.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-09 19:50:57 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips: Om du vill ha hjälp med en sak, försök att formulera ditt problem som en kort fråga.

 

Historien runt denna fråga kan vara skoj men den har väl inget med problemet att göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag misstänka att stycket med hårdvarudrivrutinerna inte hörde hit.

 

Men resten? Inte vet jag. Kanske beror mina problem på att jag förbrukat min ".NET-licens" eller nåt, på alla försök jag gjorde innan formateringen.

 

Jag vet uppenbarligen inte hur allt hänger ihop. Du vet, stängd kod, och dåliga man-filer.

 

Och jag har heller inga andra erfenheter av Vista än detta enda driftsättande. Hade jag haft det hade jag kanske varit bättre på att känna igen vilka saker som är relevanta och vilka som alltid är så.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-08 00:33:37 av henriko]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, ok jag förstår ditt dilemma.

 

Själv erkänner jag att jag inte orkar läsa igenom allt. Att försöka formulera själva frågan skulle hjälpa.

 

Om det inte går är det bara att hoppas att någon visar mer tålamod än mig. Beroende på mitt humär just nu är det kanske inte omöjligt :)

 

Men att formulera själva frågan i slutet är en bra ide.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var ju inte så bra nerkortat. Det som är kvar nu är ju bara ett av mina egna misslyckade försök att lösa problemet.

 

Kan moderatorn hellre då förse mina egna försök med sådana plus. Och låta själva problemet visas från start.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan moderatorn hellre då förse mina egna försök med sådana plus. Och låta själva problemet visas från start.

Inget problem. Skriv bara exakt var jag skall lägga in LOG-taggarna.

 

 

___________________________________________

 

Webbläsare stavas utan problem Internet Explorer

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-04 17:44:10 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu helt plötsligt får jag ett felmeddelande under uppstart (under inloggning) att den inte kan starta MOM.EXE, en fil från ATI
Har du prövat med att avinstallera grafikdrivrutinen och dess Control Center och sedan installera den senaste från ATI?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, huvudproblemet som just nu gör Vista oanvändbart antar jag beskrivs från stycket som inleds "Men nu helt plötsligt" och kanske 4 stycken framåt.

 

Allt innan är ju en beskrivning av vägen fram till detta för mig olösbara tillstånd. Och allt efter är ju beskrivningar av misslyckade försök från min sida att komma ur tillståndet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att avinstallera grafikdrivrutinen och dess Control Center och sedan installera den senaste från ATI?

 

Ok. Hittade en som var en månad nyare än den jag hade.

 

Avvinstallationen av den jag hade gick väl så där då det dök upp massa felrutor, om att filer var skadade, att jag skulle köra chkdsk, och att jag behövde .Net Framework v2.0.50727.

 

Och appropå chkdsk. Den säger alltid att jag inte kan köra chkdsk för att disken används av en annan process. Den frågar dock om jag vill schemalägga en körning nästa gång systemet startas om. Och svarar jag ja säger den att så ska ske. Men jag kan inte se att detta görs sedan. Jag ser bara "grafiska saker" under uppstart. Jag har provat både "Starta om" och "Stäng av".

 

Hur som helst lade jag in nya grafikkortsdrivrutiner "över" de gamla, och just nu verkar allt gå bra när jag startar upp datorn/skrivbordet. Så tack för det tipset.

 

Nu kvarstår dock utvecklingsmiljön. Jag känner inte till att det finns någon nyare än den jag har. Och så här kan det ju inte vara... att man ska behöva ha nya ".NET-binärer" hela tiden för att ".NET-stödet" ändrar sig då och då.

 

Dessutom gnager det mig att jag just nu varken kan köra chkdsk eller sfc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack moderatorn för ditt tålamod. Nu blev det jättebra. Lite kortare, men ändå med fördjupningsfaktan kvar. Då har jag lärt mig hur jag borde gjort från början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det dök upp massa felrutor, om att filer var skadade, att jag skulle köra chkdsk
Hmm, undrar om det är något problem med din hårddisk. Det är kanske bäst att du testar den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Problemet med utvecklingsmiljön gissar jag har samband med att .Net-filerna har blivit skadade på ett eller annat sätt. Men om hårddisken är trasig så är det ju ingen idé att lägga tid på att försöka ordna det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problem med din hårddisk. Det är kanske bäst att du testar den

 

Det förefaller enligt kontrollpanelen vara en disk från Toshiba. Och på sidan du tipsade om står det att Toshiba inte tillhanda håller några sådana här testprogram, utan att man får vända sig till datortillverkaren, i mitt fall HP.

 

Och jag hittade ett diskdiagnostiseringsverkyg inbyggs i BIOS, och den kom efter en timma fram till följande resultat:

SMART Check - PASSED

Short DST - PASSED

Long DST - PASSED

===

Hard Disk Test PASSED

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att hårddisken inte behöver bytas ut i alla fall. Men jag tror att det tidigare blev någon skada på .Net-filerna och det förstörde för både grafikdrivrutinen och utvecklingsmiljön. Eftersom det gick bra med en installation av en ny grafikdrivrutin så pröva med att avinstallera och installera utvecklingsmiljön på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en snabbformatering gör ingen kontroll alls. Samt dessutom det finns hårddiskfel som yttrar sig att det blir några nya dåliga sektorer varje dag som datorn är igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ett systemkrav för utvecklingsmiljön är "Microsoft JSharp Runtime 2.0", och den verkar installationen sakna för att kunna göra något överhuvudtaget.

 

Jag klarar varken avinstallera, reparera eller installera "Microsoft JSharp Runtime 2.0". Jag har provat den integrerade installern på min CD, och jag har provat att ladda ner en fristående installer från Microsoft.

 

Men hur jag än gör, med "Microsoft JSharp Runtime 2.0" får jag följande felmeddelande:

 

"Ett oväntat fel uppstod när det här paketet installerades. Kanske har ett fel uppstått i paketet. Felkod: 2330."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Installer Clean Up

 

Ok. Programmet visade JSharp i en lista, så jag kunde välja detta mer brutala sätt att få bort det.

 

Men jag ändå inte lägga in någon ny JSharp-runtime efteråt. Samma felmeddelande som tidigare.

 

Provade även lite desperat att ladda hem hela ".NET Framework 3.5". Men det gick inte heller lägga in.

 

(Tror vi skippar detta spåret nu.)

 

[inlägget ändrat 2008-11-11 03:43:52 av henriko]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig för undersöka vilka reparationsverktyg det fanns om man bootade från installationsskivan.

 

Och hittade inget bättre än systemåterställning. (Har för mig att det i 2000 finns nåt för att reparera en installation, genom att kopiera in alla filer på nytt.)

 

Men systemåterställningen kunde inte köras. Den ville jag skulle köra en diskkontroll först.

 

Och faktiskt kunde jag nu äntligen köra en diskkontrol, från installationsskivans reparationsverktyg.

 

MEN det visar sig, vad jag sett ibland hos andra i XP, att filsystemet NTFS kan vara skadad så att inte chkdsk kan laga det.

 

Hos mig är det nu ca 20 filer som chkdsk säger sig hitta fel på, och som den sedan inte verkar kunna laga.

 

En av dem är jsproxy.dll som tydligen har fel på indexposten $I30. När chkdsk ska fixa detta står det först att indexposten jsproxy.dll i indexet $I30 tas bort. För att det en stund senare stå att den återställer den överblivna filen jsproxy.dll.

 

Varje gång jag kör chkdsk nu blir det samma visa igen med exakt samma filer.

 

Vad gör man då, om man antar att disken är frisk, men att NTFS är ofriskt och att chkdsk inte kan laga det??

 

Jag har nu även kört den minnestest som finns bland reparationsverktygen, och den klagar inte på något.

 

[inlägget ändrat 2008-11-11 03:44:56 av henriko]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Har för mig att det i 2000 finns nåt för att reparera en installation, genom att kopiera in alla filer på nytt.)
Finns även i XP och Vista, man får den funktionen genom att välja installation på samma partition (och mapp) som den tidigare installationen.

 

Vad gör man då, om man antar att disken är frisk, men att NTFS är ofriskt och att chkdsk inte kan laga det??
Då är en installation det bästa.

Har datorn råkat ut för ett strömavbrott eller en avstängning med "power off"-knappen när den varit igång? För sådant kan leda till korrupt filsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Har datorn råkat ut för ett strömavbrott eller en avstängning med "power off"-knappen när den varit igång?

 

Nej. Och inte har den krachat eller låst sig på något sätt. Allt jag märkt är alla dessa mer eller oftast mindre informativa felrutor.

 

Maskinen är en bärbar, och jag tycker mig se att systemet är duktigt och sparar ner sig självt när batterinivån börjar bli kritisk, och att den sedan gör en sån där återställning (alltså inte en komplett boot) nästa gång man bootar upp.

 

Dessutom, vid uppstart, talar den ibland om för mig att jag måste sätta i sladden, om batterit är lågt.

 

Så den verkar ha koll på detta med batterit.

 

En sak dock. När den gått ner i vänteläge(?), då allt verkar avstängt men powerlampan blinkar, och batterit är på väg att ta slut, då startar den upp en väldigt kort stund för att sprara ner systemtillståndet. I detta skede har jag fått för mig att Vista KANSKE kan få för sig att börja lägga in uppdateringar.

 

Något skumt hände faktiskt en gång, och det var att jag hörde Vistas avstängningslud ifrån dataväskan, när jag inte använda datorn.

 

Om det är så att den kan få för sig att börja arbeta huxflux (i vänteläget) så finns ju naturligtvis en risk att batterierna inte räcker. Och det finns ju också en risk att datorn blir överhettad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den gått ner i vänteläge(?), då allt verkar avstängt men powerlampan blinkar, och batterit är på väg att ta slut, då startar den upp en väldigt kort stund för att sprara ner systemtillståndet. I detta skede har jag fått för mig att Vista KANSKE kan få för sig att börja lägga in uppdateringar.
Jag tror inte att Vista kör något annat i det läget än det som behövs för en övergång från vänteläge till viloläge.

 

Jag har ingen bra förklaring till varför några filer har blivit skadade men bästa sättet att åtgärda det är en ominstallation /reparationsinstallation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Vad gör man då, om man antar att disken är frisk, men att NTFS är ofriskt och att chkdsk inte kan laga det??

 

En sak jag övervägt är att försöka ta bort de inblandade filerna. Men jag vet ju inte var de finns.

 

Finns det inget vettigt sökverktyg (för datoradministration) i Vista?

 

Det enda jag hittar är det där nya "index-sök" som finns i Explorern nu mera. Det verkar visserligen gå att indexera hela disken och att lägga till alla möjliga filtyper, men det känns ju bara som att det är helt fel verktyg för jobbet, och att det inte är gjort för den här typen av "system-sökningar", utan mer för dokumentsökningar.

 

Jag vill ha ett verktyg som default letar efter allt, överallt. Om jag ska sitta och kryssa i allt möjligt som den ska söka i och efter, med risk för att jag glömmer något, ja då kan jag nästan lika gärna bläddra runt överallt manuellt.

 

[inlägget ändrat 2008-11-11 16:51:53 av henriko]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag har ingen bra förklaring till varför några filer har blivit skadade men bästa sättet att åtgärda det är en ominstallation /reparationsinstallation

 

Ok. Jag är rädd att det i så fall är formatering som gäller. Nu när jag sett felen i filsystemet. För det känns ju inte som en överinstallation kommer laga dessa NTFS-index.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

ta och släng Vista DVDarna åt h-vete.

Vista suger och kommer aldrig att bli bra!

 

Vista är det nya Windows Millenium Edition.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...