Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar av sig självt


rullen

Rekommendera Poster

Hej, har en HP med XP sp3 som beter sig konstigt. Om jag låter den gå ner i viloläge på kvällen så startar den någon gång under natten. Inte varje natt utan någon gång ibland.

Jag har stängt av alla tänkbara funktioner som jag tror kan påverka. Wake on LAN, S3 start, remote admin, inga usb enheter anslutna. Hittar inga andra inställningar i BIOS som kan påverka. Programvaror som kör automatiska uppdateringar borde inte kunna starta datorn (windows update, antivirus) när den är i viloläge.

 

Är det någon som har någon idé?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enkla lösningen är att dra ur sladden till datorn eller använda ett grenuttag med strömbrytare, dit du även kopplar skärm, skrivare och annat så står inte allt och drar ström i onödan heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, det funkar att bara stänga av den med. Men eftersom ibland har jag applikationer som tar lång tid att ladda och vill komma igång snabbt nästa gång, så vill jag kunna använda viloläget.

Dessutom har jag skaffat en master-slave grendosa som slår av allt runtomkring. Men eftersom jag måste ha datorn som styr den så är det som det är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med viloläge så kan man ju slå av strömmen eftersom allt då ligger på hårddisken, till skillnad från vänteläget där informationen fortfarande ligger kvar i RAM-minnet och som därför behöver ström hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde man kunde föra en seriös diskussion här om ett problem.

Det du talar om är självklarheter som inte är relevanta för det här problemet.

Jag tror och hoppas på att detta forum är ett ställe där man kan får seriösa tips om hur man löser ett problem.

Sorry Cecilia men jag hade förväntat mig mer.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var väll inte så snällt sagt, men men....

 

jo när du slår av dator i viloläge så är det väll bara datorns knapp på framsidan som borde kunna knäppa igång datorn.

 

men kan vara så att datorn slår på automatiskt efter strömavbrott ??kanske nätaggregatet har något konstigt problem och då den väl "fixar sig" så tror dator att den åter fått ström och startar ??

 

Programvaror som kör automatiska uppdateringar borde inte kunna starta datorn

nej inte enligt vad ajg vet, det ska vara om du medvetet har en server som står på 24/4 och "pingar" igång övriga datorer med wake on lan, men det är ju inte relevant i detta fall.

 

men jag tänkte på en sak: en så simpel sak som att strömknappen är lite "glapp" eller något sådan, en liten titt i chassit kanske kan avslöja något ??

 

Dessutom har jag skaffat en master-slave grendosa som slår av allt runtomkring.

 

för att inte missförstå dig - har din dator alltid ström och när datorn drar mer än ett inställt värde (då datorn är på) så får dem andra enheterna kopplade i grendosan också ström ??

 

jag skulle ta en extra koll i bios mm och om inte det hjälper så kanske hp vet något, kanske något kännt fel ? bios uppgradering ??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar att du inte gillar mitt förslag. Jag har bara föreslagit det sätt som jag tycker fungerar bra för mig och många andra, en enkel och snabb lösning.

 

http://www.vbforums.com/showthread.php?t=396217

handlar om motsatsen, dvs hur man skriver ett program som får datorn att vakna från viloläge. Du kanske får något tips från det.

 

http://articles.techrepublic.com.com/5100-10878_11-6073491.html

handlar om hur man använder schemalagda aktiviteter för att väcka datorn (apropå att du skriver att automatiska uppdateringar inte borde starta datorn).

 

Är det Wake on LAN i BIOS du har slagit av? Jag har för mig att det någonstans (Enhetshanteraren?) finns inställningar inne i XP där man ställer in vilken hårdvara som kan väcka XP från ett strömsparläge. Har du gått igenom och sett till att det står rätt där?

 

Du kanske får någon idé från

http://www.intel.com/support/network/sb/cs-008459.htm också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

startar dator när du rör musen? optisk mus?

min dator startar också automatisk slumpmässigt...

jag brukar kasta musen upponer då startar inte datorn ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade samma problem jag med, med istället för att kasta musen uppochner ( som jag tidigare gjorde) så gick jag in i kontrollpanelen, enhetshanteraren och gick in i musen och klickade ur "tillåt att denhära enheten väcker upp datorn" (eller liknande)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så gick jag in i kontrollpanelen, enhetshanteraren och gick in i musen och klickade ur "tillåt att denhära enheten väcker upp datorn" (eller liknande)
Då kom jag ihåg ganska rätt då :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min dator hade också såna hyss för sig fast den inte ens var ställd i viloläge utan "avstängd" från Windows. Försvann när mitt gamla plågade nätaggregat äntligen fick gå till den sista vilan i elektronikcontainern och ersattes med ett nytt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

av nån anledning fungerar inte det på min dator efter att jag kopplade in mitt trådlösa tangentbord/mus också (TV tangentbordet).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sorry Cecilia om jag tog i.

Jag har varit borta en dryg vecka så jag har inte kollat posten.

NU har jag kollat de länkar du gav mig..

Det var just den typen av svar jag förväntade mig från början. Testade i går kväll att ta bort automatisk skanning för virus som låg i windows scheduler.

OCH minsann i morse hade den inte startat upp från viloläget. Så det är tydligen så att när man installerar F-secure så lägger den in automatiskt koll varje natt. Det hade jag inte tänkt på.

 

Tack för ditt tips. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...