Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krångel.


dellawere

Rekommendera Poster

Undrar om någon kan hjälpa mig med en del strul.

1. Mitt Windows 2000 hittar inte min DVD och CD-brännare men i systemhanteraren så finns dom och fungerar säger han.

2. Jag har också en konflikt mellan primära IDE-kanalen och ultra ATA Channel dom använder tydligen samma IRQ (14).

3. När jag går in i systemhanteraren så får jag ett fel som heter Explorer.exe och så startar han om.

Detta har fungerat tidigare men jag har nog via något registerprg. lyckats att radera en del filer. Jag vågar inte heller radera hårddisken och börja om för jag kan ju inte starta någon DVD eller CD skiva. Har provat att uppdatera via nätet men det hjälper inte. Skulle nog behöva köra 2000-skivan men som sagt det går ju inte.

Hoppas på hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Windows 2000 hittar inte min DVD och CD-brännare men i systemhanteraren så finns dom och fungerar säger han.

 

Du kan prova att redigera upper och lower filters i registret, detta fel kan uppträda om ett brännarprogram kraschar.

 

http://support.microsoft.com/kb/270008/sv

 

Jag har också en konflikt mellan primära IDE-kanalen och ultra ATA Channel dom använder tydligen samma IRQ (14).

 

Lite knepigare problem, när uppträdde detta, har du gjort någon förändring i hårdvaran eller varit i bios och ställt in något?

 

Du kan prova att i kontrollpanelen avinstallera ultra ata storage controller (för det är väl den som ligger i konflikt?) genom att högerklicka på den och välja uninstall/avinstallera.

Starta sedan om och låt Windows åter hitta din controller och ominstallera den.

 

Skulle inte något av detta fungera så gå in i bios och leta efter boot sequence, boot device, eller liknande (olika bios olika namn) och ställ in CD som första boot val, starta om datorn med Windows 2000 CD i och avvakta frågan om CD boot val så bör du kunna installera om, om det nu är ett aktuellt val, glöm inte att spara viktiga dokument och filer på annan partition/fysisk hårddisk innan du börjar laborera ifall något skulle gå snett.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack skall du ha för tipsen!

Jag gick in i Bios och ändrade CD till första bootval som du sa och fantastigt vad bra det gick sedan.

Startade om med W-2000 CD-n i och kunde komma igång, och har nu mina båda CD/DVD spelare som funkar igen.

Det är med all säkerhet jag som har använt en del RegCleaner prg. och då raderat fel filer. Som man säger är huvet dummt så får kroppen lida.

Tur att ni som kan, finns här på nätet!

Kan lika gärna fråga en sak till.

Har du något tips om var man kan hämta info om hur man gör med smittade filer mm som man lagt i karantän. För det är väl farligt att bara radera dom då kan jag ju få samma skit igen?

Återigen tack för hjälpen Hej! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något tips om var man kan hämta info om hur man gör med smittade filer mm som man lagt i karantän. För det är väl farligt att bara radera dom då kan jag ju få samma skit igen?
Filer som ligger i ett antivirusprograms karantän är oskadliggjorda men det påverkar inte din möjlighet att få in samma skadliga filer igen. När man efter någon vecka vet att antivirusprogrammet inte tog bort någon fil som borde vara kvar (falsklarm) så tömmer man lämpligen karantänen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...