Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderar på att köpa M-Audio 10/10 LT


Butten

Rekommendera Poster

Hepp, har idag en Yamaha MW10 USB mixerbord, POD XT en gammal Yamaha generalMidi synth & ett soundblaster audigy2 - men det lirar inte så bra som önskat.

Då jag tänkt köra gitarr & mik rakt in i kortet eller datorn undrar jag hur jag får ut ljudet? Måste man ha en stärkare eller en mixer för att plocka ut ljudet då det på ljudkortet inte finns någon hörlursutgång eller kör man utsignalen till en eller två utportar?

Kan man köra datahögtalarna på utsignalen från utgångarna på kortet ?

 

Detta kan tyckas som dumma frågor men jag har inga jättekrav på kvalitet

men vill kunna ha en bra medhörning utan latency, dra in midi samt kunna höra mixen/ det inspelade i mina små datahögtalare.

Är utsignalen från kortet tillräckligt stark för att driva hörlurar & datahögtalarna.

Jag läste lite runt här innan och det verkar som att man ska stänga av det inbyggda ljudkortet samt antagligen plocka bort Audigy kortet när man installerar det nya 10/10 kortet så hur kopplar man allt ljud i övrigt från internet,filmer etc på datorn ?

 

Tacksam för svar

 

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett edirol fa-66 och det har "zero latency direct monitoring" vilket innebär att ljudet går rakt in och direkt ut till högtalarna (om man vill). Detta kortet verkar inte ha det vilket innebär att ljudet måste in i datorn innan det kan spelas upp = lite latency. ja du bör kunna koppla dina högtalare till utgångarna på ljudkortet, problemet är att det är olika kontakter som du får lösa. om du vill koppla in mik och elgitarr är det antagligen xlr-ingångarna som gäller och från gitarren har du vanligtvis ingen xlr. Man "bör" heller inte koppla in en gitarr direkt till en lågimpendans-ingång som det antagligen är på ljudkoret. Mitt ljudkort till exempel har en switch som gör ingång 2 till en högimpendansingång så att jag kan ansluta en elgitarr direkt. det kommer komma ljud oavsett men det ska (enligt uppgift) vara brusigare om det kopplas fel och det är nog inte det bästa för hårdvaran heller.

 

redigering----

högtalare till datorer brukar alltid ha inbyggda försärkare (vilket jag antar du har).

[inlägget ändrat 2008-11-06 17:50:55 av Cractuar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M-audio Delta 1010 LT är ett bar kort. Har ett själv. Fungerar utmärkt. Ett generöst kort till en billig peng.

 

Ljudkortet går att koppla ut till ett par strömförsörjda pc-högtalare utan problem. Jag skulle väl föredra en bra stereo annars, så man hör vad man gör. Ljudet kopplas ut genom någon av RCA stereoparen. (1-2, 3-4, 5-6, 7-8 eller spdif 9-10). Det går inte att koppla in hörlurar direkt på RCA kontakterna, men du kan oftast plugga in hörlurar i pc-högtalarna.

Man kan även köra ut 10 kanaler för sig om man vill mixa externt.

Du kan köpa två ljudkort och brygga ihop, då får du 20 in och 20 ut.

 

Latency har inte varit något problem. Viktigt är dock att man ställer in rätt ASIO-drivrutin i programmet du jobbar med. Annars får du en latency som heter duga. ASIO drivrutinen heter M-audio ASIO.

Midi fungerar utan problem. Det enda problem jag har haft har varit med att min dator har varit för klen för vissa tunga pluggar.

 

Man bör göra alla åtgärder som leverantören rekomenderar.

 

Allt ljud även windowsljudet går igenom 1010. Detta ställer man in i windows kontrollpanel.

 

Nackdelar är att det blir mycket kablar på baksidan av datorn och kan vara lite svårt att komma åt. Men har man kopplat in och inte behöver ändra, så störs man inte av det.

Om man vill pada om XLR ingångarna måste man bygla på kortet. Detta blir lite jobbigt om man måste göra det ofta, dvs om man använder många olika mickar. Om man byter mickar mycket föreslår jag att man har en mixer i mellan istället.

En nackdel till är väl att det inte finns någon phantommatning, så vill du använda kondensator- eller stormembran mickar måste du ha batteri i micken eller en strömförsörjare mellan. Jag använder det senare till min ADK stormembran.

 

 

Ljudkvaliten är inget fel på. gå in på myspace.com/folksweden och lyssna. Bas, orgel och keyboard har jag spelat in med mitt 1010.

Pianot är inspelat med midi och Artvista piano plugg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra råd & det låter väldigt bra på My space sidan tycker jag.

Vad jag har slagit om till lite är att eventuellt köpa M-audio 610 som ju är en nyare produkt ( jag såg att den första manualen på 1010 LT är från 2003)

eller eventuellt något USB kort - det finns ju en del som har högohmiga ingångar där man kan köra in elgitarr etc direkt.

Jag ska fundera ett litet tag till.

 

Tack för hjälpen

 

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...