Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Husmorstips?

Skrutt

Recommended Posts

Hur jag än söker och letar så finner jag inget tips på hur man blir av med gammal unken/härsken parfymdoft i kläder.

Jag sitter med en himla snygg mockakappa som jag inte kan använda eftersom den stinker parfym. Ättika har jag prövat, dels genom att ha i tvättvattnet när jag tvättade den och dels genom att lägga kappan tillsammans med en skål ättika i en påse och knyta tätt (får ligga över natten). Den stinker fortfarande.

Har något ett tips på hur man kan få bort stanken?

Det har jag också testat, glömde skriva det.

Luktborttagarsprayer verkar inte heller fungera.

Jag tror att jag är extra känslig för just den här typen av doft, när jag frågar andra i min omgivning tycker inte de att det luktar särskilt illa. Men jag blir illamående av lukten och får ont i huvudet.

Luktborttagarsprayer verkar inte heller fungera.
Nä, både sådana och ättika är väl mer för att dölja lukten med en annan lukt än att verkligen ta bort en lukt. Har du hört med någon kemtvätt?

När man arbetar professionellt med att ta bort lukt, brukar man använda ozon ("trimmat syre", O3). Dels finns det ju saneringsfirmor, men enklast kanske är att traska in på närmaste bilrekonditioneringsanläggning och lägga huvudet på sned. De kanske kan lösa problemet för en liten summa.

Magnus

Kemtvätten ville inte ta emot kappan eftersom den var så gammal. De var rädda att sömmarna inte skulle hålla för behandlingen.

Fast sömmarna höll i alla fall när jag till slut körde den i tvättmaskinen, tyckte inte jag hade något att förlora :)

Mycket bra tips!

Jag har själv funderat på ozon, men inte vetat vart jag skulle vända mig. Jag skall söka på bilrekonditionering på Eniro och se vad jag hittar.

Mockakappa i tvättmasking? Blev den sig lik efter det?

Annars brukar väl en tid i sol och vind göra susen mot det mesta? Solen och syret i luften brukar fungera.

Ozon är annars en väldigt reaktiv gas som effektivt renar från det mesta men för guds skull, testa på en liten liten del av kappan innan hela utsätt för det. Vet inte hur ozon reagerar med mocka eller andra ämnen som kan finnas i jackan.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Mockakappa i tvättmasking? Blev den sig lik efter det?

Ja, jag tyckte ju som sagt inte att jag hade något att förlora.

Förutom att mockakappan stank parfym så var den också solkig och blank kring ärmar och fickor. Dessutom var skinnet stelt som papp eftersom den har ett antal decennier på nacken. Inte undra på att kemtvätten inte ville ta hand om den. Jag hittade den för övrigt bland kläderna i min svärmors dödsbo.

Jag inhandlade mocka- och lädertvätt och körde på handtvättsprogrammet med vår tvättmaskin. När programmet väl var igång så insåg jag att det antagligen till och med var skonsammare än om jag hade tvättat för hand. När jag ändå höll på att misshandla plagget så centrifugerade jag det också =D

Jag sträckte alla sömmarna när kappan var våt, och när den torkat borstade jag den med en mockaborste. Jag letade mig in mellan foder och mocka och konstaterade att det var riktig mocka i plagget, inte spaltmocka. Därför kunde jag smörja in mockan från baksidan, eftersom den var som vanligt läder. Jag avslutade med att pressa försiktigt med ett strykjärn.

Nu har jag lagt ned en massa jobb och kappan är också kanonfin - förutom lukten, som efter att ha varit nästan borta i ett par dagar återkom med oförminskad styrka.

Jag har hittat en "ozonfirma" och frågat om de kan göra något. Får se vad de svarar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...