Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm ibland vid uppstart!


solbacka

Rekommendera Poster

Stationär dator med grafikkort Gainward7600GS och plattskärm bägge 1,5 år gamla. Att skärmen funkar har jag kollat.

Ingen signal till skärmen ibland, men kan funka bra flera dagar i rad.

Problemet har pågått ett halvår, då jag kan fixa skärmbild genom att röra på kontakten till grafikkortet eller att rucka lite på kortet. Skärmbilden kan därefter långsamt blinka från svart till bild. Det hjälper då att starta om.

Tilläggas kan att en felaktig grafik kan ses någon gång i samband med felet. Kortet sitter ordentligt fast. Skärmkabeln är ny.

Sedan kan datorn stå på hela dagen utan problem.

Felet uppstår aldrig om datorn behöver bootas om vid t.ex program-installeringar i det fallet är ju kortet uppvärmt.

Drivrutinerna är uppdaterade. Någon tipsade om uppdatering av moderkort, men det är jag inte så bra på. Datorn köpt på Komplett.se och de garanterar bara hårdvaran.

Är det hårdvarurelaterat så kortet skall bytas, eller mjukvaran?

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-06 09:04:18 av solbacka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för anslutningar i skärmen – dvi, vga och så vidare? Våran VX2025WM från Viewsonic knasar ur på liknande sätt ibland ifall dvi-ingången används men aldrig med vga-koppling. När jag ides bry mig att ta tag i det där lite bättre visade det sig att en serie skärmar av den modellen hade fabrikationsfel, men då var garantitiden redan utgången. =P Frågan är om samma fel uppstår för dig även med annan utgång på skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dvi-ingång men har också provat vga utan förbättring. Det är ju så knepigt att det bara uppträder vid vissa uppstarter. Egentligen började det efter att datorn varit inne på garantirep. då byttes moderkort och minnen. jag har 3 Gb minne och Komplett.se hade bara satt dit 2 Gb efter rep. Efter reklamation sände de två st 1 Gb- minnen vilka jag satte dit så jag fick 4 Gb. Det känns ibland att det var då problemen började och jag fick tips på forumet att plocka bort 1 st minne. Det blev mindre problem, så ibland undrar jag om moderkortet inte är riktigt uppgraderat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte kolla att moderkortet har senaste bios, chipset drivers etc? Kanske också finns en färskare grafikdrivare att testa?

 

Kör du XP har du ingen direkt glädje av mer än 3 GB RAM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det ringa några klockor och visst jag kommer ihåg det där:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1067702#1067702

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1074609#1074609

 

Du hade egentligen kunnat bara fortsätta i nån av de gamla trådarna istället för att skapa nya, vilket förvirrar och gränsar till korspostning som inte är tillåtet.

 

Det känns ibland att det var då problemen började och jag fick tips på forumet att plocka bort 1 st minne. Det blev mindre problem, så ibland undrar jag om moderkortet inte är riktigt uppgraderat.

Jag föreslog i juli liksom 2Many2 gjorde nu att uppdatera biosen så har det blivit gjort? Med så mycket som 4GB minne behöver dessutom valet HardWare Memory Hole, eller motsvarande benämning under "Memory Configuration", antagligen också vara på Enabled.

 

[inlägget ändrat 2008-11-07 03:26:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt att jag påbörjat en ny tråd! Lovar följa regelverket i fortsättningen.

 

Har inte haft några större problem under lång tid, men nu har det börjat igen.

Skall omgående uppdatera biosen. Är inte så duktig på det kan väl gå helt galet om det inte görs riktigt. Får en okunnig be om några tips för att det skall gå rätt till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå till mobo-tillverkarens hemsida och knappa dig fram till din modell av mobo, du lär få en lista över tillgängliga downloads. Ladda ner senaste bios till din burk, om det ligger i en komprimerad fil så packa upp det.

Antingen kommer det med en uppdaterare för windows eller så kan du ladda ner en på samma hemsida

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft några större problem under lång tid, men nu har det börjat igen.

Okej, och det förklarar ju också inaktiviteten i dina gamla trådar. Så det verkar alltså vara problem som kommer och går? Men vi börjar i alla fall med mjukvaran så att det inte är något med den som strular, och allra först då det mest basala: moderkortets bios.

 

Är inte så duktig på det kan väl gå helt galet om det inte görs riktigt.

Vid maximal otur kan moderkortet göras obrukbart... Men det ska till bra mycket i så fall; jag har för många år sen medvetet – i nåt av mina många tokiga infall – försökt uppdatera med fel bios och kan ju säga att det misslyckades, uppdateringsprogrammet vägrar ifall biosfilen är felaktig!

 

Får en okunnig be om några tips för att det skall gå rätt till?

Det 2Many2 säger är förvisso rätt i sak men jag är rädd att det behövs lite mer ingående förklaring?

 

Först behövs svar på en fråga: är datorn en märkesmaskin eller ett ihopplock av lösa komponenter? För den första maskinen skall bios hämtas ifrån datortillverkaren och för det andra ihopplocket från moderkortstillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ett hopplock av Komplett.se, så det måste bli uppdatering från moderkortstillverkaren då.

Tilläggas kan att jag tidigare råkade ut för ett stort fel, när datorn var ca 1 år gammal. Innan dess funkade allt klanderfritt.

Beskrivning av detta fel: plötsligt uppstod det sneda olikfärgade diagonala ränder på skärmen. gick att starta om man bröt spänningen, men felet återkom gång på gång, datorn in till Komplett.se och då bytte de moderkort och minnen.

Ett par dagar efter jag fått datorn åter uppstod det här sporadiska felet. Har varit erbjuden att åter skicka in den, men då rensar de hårddiskarna och det blir så stökigt. dessutom garanterar de endast hårdvaran är det mjukvara blir det dyrt 500 kr tim.

När jag tagit hem uppdateringen och packat upp den. Var installerar jag den, måste jag ge mig in i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ett hopplock av Komplett.se, så det måste bli uppdatering från moderkortstillverkaren då.

Ja, då är det sannolikt inte ett OEM-moderkort som ibland återfinns i märkesdatorer. Kika således med cpu-z under fliken Mainboard/Motherboard/Model – för mig står där P5E Deluxe varför bios till min dator sökes utefter den, EXAKTA, benämningen.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

När jag tagit hem uppdateringen och packat upp den. Var installerar jag den, måste jag ge mig in i BIOS?

Det beror på hur pass nytt moderkortet är, och troligtvis/förhoppningsvis är det så pass nytt att biosuppdateringen kan skötas med rätta filen direkt i Windows.

 

Annars blir det att uppdatera från diskett eller eventuellt som jag fick lov att göra förra veckan med en bärbar Packard-Bell – från en CD-skiva. Många nyare datorer/moderkort går även att starta från t ex ett USB-minne. För det är alltså det som behövs göras ifall uppdatering inte kan ske i Windows; starta datorn med medium som innehåller biosfilen och uppdatera den vägen.

 

Posta gärna benämningen av moderkortet här så blir det lättare att ge en lite mera precis hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...