Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget Internet men kommer in i router och nätverk.


kungmats

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett nätverk med flera datorer anslutna både via kabel och trådlöst.

Alla utom en fungerar.

 

Datorn hör engelsk XP och får IP adress från routern, men jag kommer inte ut på nätet med den. Det går bra att surfa in i routern samt in i utdelade mappar i mitt nätverk, men inte ut på Internet.

 

Jag har avinstallerat nätverkskortet och installerat om det och även installerat ett nytt kort men får samma problem.

 

Jag har startat alla tänkbara tjänster i systemet men inget hjälper.

 

Ingen brandvägg är installerat och det finns inget antivirus/säkerhetsprogram installerat.

 

Tacksam för tips

 

[inlägget ändrat 2008-11-06 08:08:06 av kungmats]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den står på automatisk, men från början stog det 4.4.4.2 vilket inte kan vara en giltig adress

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den datorn fått korrekt DNS-server nu? Kolla genom att i Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) skriva:

ipconfig /all

på den och en annan dator och jämför resultatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Identiskt på 2st fungerande och den som inte fungerar.

 

Om jag kör ipconfig

DNS: bahnhof.se

Sub 255.255.255.0

Gateway 192.168.1.1

 

 

Kollar jag information om kortet i Windows står det

DNS 213.80.98.2

192.168.1.1

 

 

Det spelar ingen roll om jag använder Explorer, Messenger ... inget får kontakt med nätet

[inlägget ändrat 2008-11-06 08:59:38 av kungmats]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märkligt... jag kan pinga 213.80.98.2 (går till anycast-resolver.bahnhof.net) men inte på bahnhof.se eller bahnhof.net :)

 

Bahnhof.se har 213.136.32.32 men svarar inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick jag önska skulle jag se hela config /all från båda datorerna

 

Vad har du för router?

[inlägget ändrat 2008-11-06 09:45:51 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du en ny bild på ...

http://wale.se/dns.jpg

 

Jag har en Zyxelrouter, men den delen kan vi utesluta då kompisen hade just det här felet hemma hos sig och därför kom hit med den för att få hjälp. Så det är alltså samma fel på hennes uppkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du klickar på den när din webläsare visar den blir den väl fullstor? Jag har inte förminskat dom. Det är normal storlek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, bara för säkerhets skull, du kan pinga externa adresser, tex www.sunet.se? Men inte google.com? Och naturligtvis samma resultat om den kopplas till annat uttag i routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en fungerande dator gick det bra, men inte på den som inte fungerar, men om jag däremot pingar 130.239.8.25 så fungerar det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag förstår det rätt, den "ej fungerande" kan pinga alla externa adresser via ip-adress men inte på namnet? Kan du isf gema in bilden du hade först, Information om nätverksanslutning, igen. Men lägg hellre in den här för annars verkar den bild du redan länkat till externt försvinna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! Ip-nummer kan pingas men inte domännamn.

Hade missat att man kunde bifoga bilder här. Har gjort en ny nu.

 

[bild bifogad 2008-11-06 12:04:00 av kungmats]

1096159_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, det var från den ej fungerande? Om du tittar på samma info på en fungerande, står det två dns-servers där med eller står där bara 192.168.1.1?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så sprack den teorin :) Verkar bara så onödigt att förmedla ut bahnhofs dns till varje klient när routern ändå sköter dns-tjänsten. Skulle (men hoppas inte) kunna vara problem med att du har flera connections i den ej funkande och att det ställer till det, har hänt förr...

 

Vore iofs intressant att se vad resultatet blev om du konfigade routern att ej hämta dns från isp utan manuellt knappande in 213,80.98.2 den i den felande datorns ip-konfig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte göra det ifall jag ställer till något med min uppkoppling som jag måste ha fungerande hela tiden, men som sagt var ju samma fel innan den kom hit. Jag provade dock att sätta det dns:et i den felande burken men det hjälpte inte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...