Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud och bild börjar hacka på ny dator


Dawwe_86nygren

Rekommendera Poster

Dawwe_86nygren

Hej, skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande problem. Har en ganska ny dator med Windows Vista 32-bit som helt plötsligt börjat strula på ett märkligt sätt jag inte varit med om tidigare.

Lite kort info om datorn:

 

Moderkort: ASUS P5B-Deluxe

CPU: Intel Core2 Quad Q6600 at 2.40 GHz

4 sata-hårddiskar, ej RAID

Grafik: Nvidea GeForce 8800 GTS

Ljudkort: Creative Labs SB0790 X-Fi

 

Om jag t.ex. spelar upp en film så börjar det efter ett tag börja hacka i ljudet för att slutligen bli helt ohörbar och med hackande bild. Ungefär som om minnet fyllts upp men både ram-minnet och virtuella minnet är bara några procent. Snabbast, typ direkt, och värst är det om jag spelar upp massa mp3-filer efter varandra eller alt+tabbar ifrån ett spel men även med vanlig användning är det bara en tidsfråga innan man blir tvungen att starta om datorn.

Har fungerat bra länge att spela upp hd-filmer och spela spel samtidigt etc. så det här är "inte likt" datorn om man säger så.

 

Kan det ha nånting med hårddiskarna att göra? Va nämligen strul med dem när ja köpte datorn eftersom de var i RAID och felkonfigurerade på något sätt. Nu har ja dem bara installerade som vanligt utan Intel Matrix Storage etc. Men som sagt, det här har dykt upp ur tomma intet efter månader, nån Vista uppdatering som kan va boven?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, det här har dykt upp ur tomma intet efter månader, nån Vista uppdatering som kan va boven?

Har du installerat någon uppdatering i samband med att strulet började? Testat en systemåterställning? Drivrutiner up-to-date?

Mängd RAM?

 

___________________________________________

 

Webbläsare stavas utan problem Internet Explorer

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Dawwe_86nygren

Bumpar den här tråden då jag vet vad som orsakar "lagget", nämligen att jag laddar upp data över internet (t.ex. bittorent).

Network Send går i taket och ljud, bild och muspekare börjar lagga, slår aldrig fel så är helt säker på att det är här problemet ligger.

 

Har prövat med olika bittorentprogram (utorrent och vuze) men det gör ingen skillnad. Har kört med minimal uppladdning de senaste månaderna men skulle vilja kunna tanka upp för att inte förlora ratio och bli kickad ifrån diverse trackers.

 

Så jag tar tacksamt emot alla råd på hur jag kan bli av med problemet.

 

Helst utan att behöva formatera om alla hårddiskar, det får bli den allra sista lösningen om inget annat hjälper. Glömde säga att jag har 3 gig RAM.

Hittar tre network adapters i enhetshanteraren; den jag använder är:

Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller

Sen finns även realtek wireless och "Generic Marvell...".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...