Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Enkel ljuduppspelare

Milkman

Recommended Posts

Jag saknar en enkel ljudspelare i Vista, den som fanns i tidigare Windows versioner (sndrec32.exe).

Vill kunna snabb lyssna på Wav-filer utan att draigång WMP.

har ni några tipps?

/Milkman

VLC och MPC (Media Player Classic) är väl ganska lightweight:

http://www.videolan.org/

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=82303

Jag som inte kört Windows på ett tag blir dock lite förvånad att de inte har inbyggt stöd för det än. Jag behöver ju bara hålla muspekaren över filen i "Utforskaren" så börjar den spela (förhandsgranska).

Jag behöver ju bara hålla muspekaren över filen i "Utforskaren" så börjar den spela (förhandsgranska).

Låter ju väldigt irriterande måste jag säga, för att inte säga resurskrävande. Menar du på allvar att så fort jag gör mouseover över ett gäng filer så startar den om en process för ljuduppspelning för varje mouseover, oavsett om detta var mitt syfte eller ej?

> Menar du på allvar att så fort jag gör mouseover över ett gäng

> filer så startar den om en process för ljuduppspelning för varje

> mouseover, oavsett om detta var mitt syfte eller ej?

Nej, du måste hålla muspekaren stilla en liten stund, och den slutar när du tar bort den.

Jag tycker det är en användbar finess, men den som inte tycker det kan givetvis avaktivera den på inställningarna.

Nej, du måste hålla muspekaren stilla en liten stund, och den slutar när du tar bort den.

Ok, jag misstänkte väl iofs det, och då kan det ju förstås vara smidigt ibland.

I övrigt får jag hålla med om rekommendationen av VLC som lättviktsalternativ till den efterfrågade komponenten.

> I övrigt får jag hålla med om rekommendationen av VLC som

> lättviktsalternativ till den efterfrågade komponenten.

Absolut. Utöver laserpekare, bläckpenna, kniv, sax och nagelfil så innehåller min schweiziska armékniv just VLC. Faktiskt :-)

Dock är det ju egentligen inte så mycket lättvikt för bara wav-uppspelning, men definitivt för allt annat som följer med.

(För er som ännu inte stiftat bekantskap med VLC än så kan det spela upp i stort sett allt i ljud- och filmväg.)

Nja nu var det ju inte en enklare mediaspelare jag letade efter.

Utan en väldigt simpelt program som sndrec32, vill ha det som i tidigare versioner av Windows, se exempel nedan

C:\WINDOWS\sndrec32.exe /play /close %1

Om jag dubbelklickade på ex. ding.wav så startade sndrec32 spelade Wav-filen och avslutade sedan sigsjälvt [Open-Play-Close].

Hade bl.a. inlagt i Schemaläggaren att spela upp en Wav-fil en viss tid/dag, vill gärna kunna fixa detta i Win Vista.

/Milkman

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...