Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Western digital caviar sata

stefan-l

Recommended Posts

Håller på och monterar ihop en ny dator.

Asus moderkort

Hårddisk Western digital caviar sata

I bios ser disken ut att vara på 640Gb

När jag börjar installera windows XP ser disken ut att vara på 130GB

Vad gör jag för fel ?

Du kör/installerar XP utan SP2. Installera SP2, så ser XP "hela" din disk.

Edit: Glömde av SP3. Du behöver nog även SP3.

Glöm SP1 och SP2, installera SP3 istället.

[inlägget ändrat 2008-11-04 23:32:18 av virtuosen2]

Så det är bara att köra vidare med XP installationen även om det står att disken bara är 130GB ?

Och XP hittar hela disken under installationen ?

[inlägget ändrat 2008-11-05 08:37:22 av stefan-l]

Staffan i Uppsala

Eftersom XP inte ser hela disken, är det dumt att göra en partition som täcker hela disken (standardaleternativet). Ange en begränsad storlek för C:, till exempel 40 GB, och lämna resten opartitionerat tills allt är klart. När du sedan har servicepack med mera på plats går du in i diskhanteraren och fördelar resten av utrymmet efter behag. :)

/Staffan

Staffan i Uppsala

Förvisso, egentligen räcker väl till och med 10 GB om man inte ska ha en massa stora spel i C:\Program. :) Samtidigt finns det ju också de som tycker att det är "jobbigt" eller "svårhanterat" med mer än en partition, eller helt enkelt tycker att det är smidigt att slippa fundera på om de ska lagra saker på C: eller D:.

/Staffan

Spel etc går ju ofta att installera till annan partition, det man ska vara försiktig med är att försöka styra om windows-komponenter. Uppdateringarna kan bli ganska obehagliga annars. På min "snåla tid" experimenterade jag och fann att det gick alldeles utmärkt att köra xp på 4 GB, inklusive växlingsfil. Vill iofs inte gå så långt att jag rekommenderar det men fungerar utmärkt gör det :)

Annars kan man göra som jag:

Installera en XP-version (eller vista) på en dator. Gör en backup på versionen på servern. Därefter är det bara att installera windows med "PC restore disk", som kommer med WHS.

(så länge man har nätverk etc.)

Funkar bra även med helt nybyggda datorer som aldrig haft nåt på hårddisken alls!!

:thumbsup:

(Hela installationen via server tar cirka 15-20 minuter, totalt!)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...