Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krashad hårddisk på en bärbar dator.


ineedhelp

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har problem att komma åt datan på min bärbara dator. Den är partitionerad till en parttion och denna är bootparttitionen.

 

När jag startar upp datorn kommer jag till Första windows XP loggan ( den med svart bakgrund) men sedan stänker det över till bluescreen och datron rebootar.

 

Då det viktigaste på hårddisken är en katalog med bilder så tänkte jag att jag skulle installera om operativsystemet men får då informationen att partitionen är av okänt format och jag måste formatera för att kunna insallera om windows. (jag valde att avbryta)

 

Vad kan jag göra för att komma åt datan?

 

/ Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att välja Senast fungerande konfiguration i menyn som kommer upp om man trycker F8 upprepade gånger under uppstarten?

Om det inte heller fungerar så försök med felsäkert läge i samma meny.

 

Du kan flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk, antingen till en annan bärbar där man kan stoppa in en till hårddisk eller med hjälp av en adapter ansluta hårddisken till en USB-port.

 

Du kan också pröva med en räddningsskiva varifrån du kan komma åt hårddisken och kopiera ut det viktiga på t ex ett USB-minne.

http://linux.exton.net/content.php?content.128 programmet MidnightCommander är det intressant där

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har prövat med alla alternativen ifrån menyn och alla resulterar i en blåskärm.

 

Jag försökte ansluta hårddisken med en USB-port men jag lyckades inte få den att svara. Den visade sig ( Efter 20 minuter ) som en enhet men jag kom inte åt den.

 

skall jag dra ned hela Exton|Defender Super Rescue System (SRS) och boota från den? eller hur menar du?

 

/ Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den visade sig ( Efter 20 minuter ) som en enhet men jag kom inte åt den.
Hmm, den verkar inte må bra. Kollade du hur det såg ut i diskhanteringen?

 

skall jag dra ned hela Exton|Defender Super Rescue System (SRS) och boota från den? eller hur menar du?
Jo, det var det jag menade. Det finns andra rescue-skivor också om du föredrar det, jag har inte använt Extons men denna en gång (dock för så pass länge sedan att jag inte kommer ihåg hur man gjorde):

http://www.sysresccd.org/

Hårddisken verkar vara värre däran än jag trodde så det kan tänkas bli aktuellt med andra program på skivorna, som TestDisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukast för snabbt svar.

 

Jag skall försöka med exton och eller sysresccd återkommer om det funkar/inte funkar

 

/ Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte ladda ned Exton|Defender Super Rescue System (SRS) men tyvärr va de väldigt dåliga på att registrera nya användare så jag har fortfarande inte fått registrera mig där 8/

 

Däremot lyckades jag utan problem att ladda ned sysresccd.

Mycket smidig kompilation/distrubition? och jag behövde inte läsa upp mycket av mina riktigt skrala Linux kunskaperna jag har.

 

Jag använde TestDisk och insåg att MBR inte verkade korrupt men jag återskapade det för säkerhetsskull.

 

Efter reboot så hade jag samma problem så jag bootade på sysresccd igen och använde mig av MidnightCommander för att flytta filerna till ett USB stick. ( Det var här jag behövde använda mig av de lilla Linux jag kan 'mount /dev/sda1 /mnt/hdd' etc... varför skall det vara så klumpigt?)

 

Filerna är nu säkrade och en extern HDD är beställd (för backup).

 

Tackar för hjälpen

 

/ Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...