Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med windows-logo-test och virtuelBox installation


lakris-loppan

Rekommendera Poster

lakris-loppan

Hej!

Jag hade tänkt att installera VirtuelBox för att köra Ubuntu pa min dator. Jag laddade ner filen för att installera och när jag körde den fick jag felmeddelandet att windows-logo-test inte gick igenom. Jag kunde välja att ända ga vidare eller avbryta installationen. Efterosm jag är rädd att det ställer till problem, valde jag att avbryta. Jag gick sen in pa windows-genuine sida för att validera mitt XP, som självklart är en original-version. Denna validering gick igenom fint, men problemet kvarstar :-( Är det nagon som har tips om hur jag kan göra? Vad innebär det för risk att ända forsätta installationen? Finns det nagon annan verifiering man bör göra? Alla tips är välkomna!

Tack pa förhand!

/l-l

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska den virtuella datorn användas till något affärskritiskt? Om inte kan jag inte tänka mig att det skulle vara någon fara. Det som kan hända är väl att Windows inte funkar som det ska. Men vad spelar det för roll om du ska spela spel?

Ska du använda systemet till något kritiskt så tycker jag att du ska söka ett annat system än VirtualBox att köra det på. Det finns ju flera virtualiseringsmiljöer att välja på beroende på vad din host har för OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Hej!

nja, spela spel är väl inte direkt det jag haller pa med... och det skulle vara ett problem för mig om inte XP fungerar somd et skall framöver. Da far jag nog lyda ditt rad och skaffa info om alternativa lösningar. Tack för tipset!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår efter lite googlande så beror det inte på att din Windows inte skulle vara giltig utan att Sun inte har låtit VirtualBox genomgå en särskild test hos Microsoft (mot betalning).

http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=6256&sid=2c14149641c2bb3b3bab27deed4ba99a

 

Alternativt att det hänger ihop med följande:

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=822798

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan
Så vitt jag förstår efter lite googlande så beror det inte på att din Windows inte skulle vara giltig utan att Sun inte har låtit VirtualBox genomgå en särskild test hos Microsoft (mot betalning).

Förstar jag dig rätt att det egentligen är nagot som de flesta borde raka ut för da? Om det är nagon uppgörelse mellan sun och ms som saknas...? Om det är sa som det star i inlägget du skickade, borde det ju vara ok att ignorera denna varning...hmmm

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, och jag kommer inte ihåg om det kom upp någon varning när jag installerade VirtualBox i Vista för någon vecka sedan. Det har i alla fall inte varit något problem med Vista sedan dess.

 

Du kan ju göra en skärmdump på meddelandet och bifoga så kan jag se om jag känner igen det.

 

Från manualen:

Depending on your Windows configuration, you may see warnings about “unsigned drivers” or similar. Please select “Continue” on these warnings as otherwise VirtualBox might not function correctly after installation.
Om det var ett sådant meddelande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Jag gjorde en dump...tyvärr är den pa tyska eftersom jag bor i tyskland och min dator är tysk...men det kanske ger en hint ända?

 

Det handlar väl kanske inte om unsigned drivers, mitt felmeddelande...sa vitt jag kan första... det enda som framkommer är ju att detta windows-logo-test inte gatt igenom och att det kan uppsta problem i framtiden om man väljer att köra vidare installationen och att ms ytterst strängt rekommenderar att man avslutar installationen...

 

Tack för hjälpen sa langt!

/l-l

 

[bild bifogad 2008-11-04 13:02:10 av lakris-loppan]

1095604_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att mina frågor redan var besvarade.

 

Prova att ladda ner Microsoft Virtual PC från Microsofts hemsida. Den fungerar fint både på XP och Vista. Den är kanske inte den snabbaste virtuella maskinen som finns, men den funkar utan gnäll. :)

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 13:19:12 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tyskkunskaper har jag kvar även om det är många år sedan jag sa något på tyska ;)

Om det kom upp något sådant när jag installerade VirtualBox så hade jag valt att fortsätta utan att tänka på saken.

 

Googla på windows-logo-test kompatibilität xp überprüft så ser du vad andra tycker också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att ladda ner Microsoft Virtual PC från Microsofts hemsida.
Fast verkar kräva att man inte har någon XP/Vista Home-variant.

http://www.microsoft.com/windows/downloads/virtualpc/default.mspx

 

Enligt wikipedia så stödjer den inte heller någon Linux-dist. som gäst-OS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Virtual_PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Tackar sa mycket för era svar, bade cecilia och gip! :)

Jag var ocksa inne pa microsofts egen variant, men det som du skrev om den cecilia, verkade ju inte vara optimalt...

Jag skall ta o läsa lite vad andra har haft för erfarenheter med samma felmeddelande, sa skall vi se om jag vagar mig pa att ignoerara det ;-)

Som sagt - tack för all hjälp och bra tips!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Ja, sjutton det var värt varje poäng!! Nu funkar det fin-fint! Smidigt och mycket bättre än den dualboot jag haft tidigare :-) Aterigen tack för alla smarta svar och tips! Det är bästa sättet att lära sig när man har nagon att fraga :thumbsup:

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...