Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera XP på dator med Vista


Michael Crackson

Rekommendera Poster

Michael Crackson

Jag har en bärbar dator med vista förinstallerat. Nu vill jag installera om den med windows xp istället. Har kollat runt hur jag ska gå till väga (t.exhttp://techworld.idg.se/2.2524/1.167846). Problemet är att när jag ska krympa min hårddisk så kan jag inte göra det med mer än 2.5gb trots att jag har ca 100gb ledigt. Således kan jag inte gå vidare i installeringsprocessen.

 

Hur gör jag? Finns det ett annat alternativ att installera windows xp?

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 10:20:52 av Michael Crackson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte kan krympa mer än 2.5GB kan bero på att Vista har spritt filerna över partitionen, det ligger en fil 2,5GB från slutet.

Kanske kan det hjälpa att defragmentara disken.

Ett krux är att tex read only filer inte kan flyttas med defragmentering.

Man måste först för dessa filer ta bort "read only" i egenskaper.

 

Annat alternativ: Ja det är ju tex att blåsa disken ren med killdisk och sedan installera XP. Kruxet är att med SATA diskar kanske XP inte hittar hårddisken.

 

Vad har du för dator?

Model? Fabrikat?

 

En sökning på Google med tex

Acer 1234A XP

kan kanske ge en del tips

om datorn är en

Acer 1234A

till Acer har jag för en dator sett att de hade en särskild XP BIOs

att installera först.

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 15:49:48 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sökning på Google med tex Acer 1234A XP kan kanske ge en del tips om datorn är en Acer 1234A

 

Nja! Nu är det inte google man skall vända sig till initialt.

 

Min åsikt är att man alltid skall prova på tillverkarens webbplats, i detta fall www.acer.com som i detta fall har en "site" för "sweden"

vilket i detta fall lett oss till www.acercomputer.se

 

Det är enda korrekta sättet att hitta rena friska och uppdaterade drivrutiner till sin dator/hårdvara!

 

Sökmotorer (vilken man nu än föredrar) är bra om man söker efter icke specifika uppgifter, har man däremot specifika uppgifter som t.ex. tillverkare och modellnamn så är det alltid bäst att surfa till tillverkarens eller leverantörens webbplats för korrekt och uppdaterad information!

 

 

/Thomas

Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om hela tiden!

 

[inlägget ändrat 2008-11-05 09:42:44 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, kör en defrag först. Om jag fattat det rätt vill du ändra storlek på partition? Finns ju även andra verktyg för sånt som Norton Partition Magic och Paragon m. fl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killdisk tar bort allt som finns på hårddisken och absolut olämpligt om du försöker få till dual-boot. Det finns partitioneringsprogram som kan mer än Vistas diskhantering, men oavsett program så är det riskfyllda operationer så det är viktigt att du har säkerhetskopior på allt viktigt och vet hur du installerar Vista på nytt.

Partitioneringsprogram: Norton PartitionMagic, Paragon Partition Manager, gParted

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en HP dv2699eo.

 

http://www.ciao.se/HP_Pavilion_Media_Center_dv2699eo_Special_Edit

ion_Entertainment_Core_2_Duo_T7250_2_GHz_14_1_TFT__641136

 

Så jag ska alltså defragga den och sedan försöka igen. Om inte det funegrar, finns det ett annat alternativ till Killdisk isf?

 

Så vitt jag kan förstå HP´s webbplats

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/prodTopCategory?lc=en&dlc=sv&cc=se&lang=sv&os=228&product=18703&dest_page=product

 

Så behövs inga speciella drivrutiner för XP så det är bara att tuta och köra om du vill installera XP på datorn!

 

OBS! Den guide du hittat på techworld är en guide för att ha XP och Vista samtidigt på samma dator, men i ditt första inlägg skrev du att du vill ha XP istället för Vista, och då behöver du inte alls krypma din partition, du tar bort den partitionen helt under installationens inledning och skapar därefter en helt ny som du formaterar och installerar XP till!

Och du behöver inte "killdisk" alls, det är endast ett onödigt extra steg i detta fall!

 

Hur du gör detta steg för steg kan du se här:

 

[log]

Det du bör göra är att du:

 

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: bränn till CD/DVD etc. eller spar till USb-minne!)

 

-//-

 

-//-

Därefter är det bästa som sagt att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

 

sedan följer du denna steg för steg beskrivning:

 

2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in när datorn är skyddad

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!

**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

 

(Datorn Startar Om)

 

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

 

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS

BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kontrolleras

-//-

*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)

- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på skärmen för att:

 

 

3.1.1 Radera Tidigare filsystem

Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

När endast Opartitionerat utrymme visas

 

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem

Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

 

3.1.3 Formatera det nya filsystemet

När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN

(Den grafiska delen av Windows installationen startas)

oSV.

 

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Dessa guider förstärker datorns säkerhet så att angrepp, användarfummel och smittor effektivt hindras!

Använd den optimala installationen om du vill få en snabb och säker dator att använda länge i framtiden, utan ideliga rensningar och andra problem

[/log]

 

Lycka till!

 

/Thomas

Lessnat på att ideligen rensa datorn? Lägg då lite tid på att installera datorn proffsigt via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Slipp alla rensningar, ominstallationer & problem!

[inlägget ändrat 2008-11-06 11:46:02 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...