Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator som inte vill starta


lambi19

Rekommendera Poster

Tjo, köpte ny dator idag ifrån komplett:P har byggt mina egna datorer innan så tänkte inte det skulle vara några problem. När vi hade satt allting på sin plats startade jag datorn och allting var fint förutom att skärmen va blank, svart. Det verkade vara en bagatell så oroade mig inte för myk. När vi började dubbelkolla allting och byta lite saker och försöka komma på vad vi hade gjort fel. Det jag fick för mig var att när jag bytte mitt ram minne ifrån 2svarta slotts till 1gult och ett svart för att testa om det gjorde ngn skillnad då jag inte visste exakt om jag skulle använda den gula slotten eller den svarta. Hur som helst gjorde jag det och lite andra grajer som jag försöker komma ihåg men tyvärr inte gör, startade datorn inte igen. Ni har säkert hört det förut, datorn slår igång och fläktarna startar upp men dock i 0.5 sek. Alltså datorn startar för ett ögonblick och dör lika snabbt, har försökt allt jag kan komma på med men den vill bara inte starta. snälla skriv vad ni tror:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har säkert hört det förut, datorn slår igång och fläktarna startar upp men dock i 0.5 sek.
Kan bero på att processorn blir överhettad, t ex för att man har glömt att ta bort skyddsplasten över kylpastan eller tagit bort kylflänsen från processorn utan att ta bort kylpastan och lägga på ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är att datorn var igång innan och flöt på utan något som helst problem. Nu efter startar den inte, utan den går igång så här dåligt. Jag skulle personligen tro det var något fel på powersupplien, men det är bara en tanke som slagit mig. Snälla skriv altenativ jag kan göra eller testa, grymt besviken när man just köppt en helt ny och den vägrar funka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte att du tog bort kylflänsen (eller rubbade den ur sitt bra läge) när du dubbelkollade allt och bytte lite saker, men du gjorde kanske inte det.

 

Ta bort allt onödigt, t ex hårddisk, CD/DVD-spelare, instickskort (som grafikkortet), mus, allt utom ett minneskort och se om det går bättre. Utan grafikkort så ska BIOS pipa/tjuta.

 

Nätaggregat testar man enklast genom att pröva med ett annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Jag satte ihop datorn kopplade jag in CPUn och låste spärren, kopplade in resten och sen funkade det. Jag kommer ihåg att jag nuddade kylflänsen när jag monterade den, saken är att datorn hade inga problem med det i början, så kan inte tänka mig att det kan ha något med det att göra. Nu efter när den inte funkar har jag inte rört CPUn. Kan det förstöra något i datorn av att köra ram minnen i olika utag, 2 svarta och 2 gula, jag körde ju ett i varje:/ aja tack så hemskt mycket för svaren, uppskattas verkligen! men vet inte vad jag ska göra med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt, innan jag la mig igår testade jag med att så få saker som möjligt inkopplade. Körde grafikkortet, 2 minnen i gult slott, med och utan hårddisk och massa olika kombinationer. Ska ta och ringa komplett.se lite senare idag och försöka höra med dom vad ajg ska göra men om jag ska vara ärlig litar jag mer på er. Det är svårt att förklara ett sådant här problem för någon över telefonen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt prova med bara ett minne och utan allt annan extra.

 

Kolla att kylflänsen verkligen ser ut att sitta bra så att du inte har rubbat den när du t ex höll på med minnena, som ju ofta sitter nära fläns/fläkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om du tagit bort skyddet under cpufläkten? Tycker du ska göra det annars.

 

Svarta resp. gula minnessocklar ska inte spela någon roll för om datorn startar eller ej. Om du sätter minnena i rätt socklar får du så kallat dual channel minne, vilket ska vara snabbare. Sätter du i fel socklar så får du vanligt minne, men datorn startar snällt ändå.

 

En fråga som dyker upp i min skalle är: Läser du inte manualen till moderkortet när du bygger datorn. Det brukar stå väl beskrivet där hur man ska sätta minnena. Om du inte läst manualen så kanske du ska ta ur allt och börja om. Denna gång kopplar du som det står i manualen. Det är kanske fler saker som du satt fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tagit bort allting och jag vet att alla tror dom har gjort rätt men jag har verkligen kollat igenom det här över 10 gånger, kopplade utan manualen ifrån erfarenheter, är inte så svårt imo. Har även läst manualen flera gånger om och sökt efter fel vilket jag inte hittar. Asså det är lätt att tänka sig massa fel men när man tänker efter funkade allting ifrån början så det borde inte vara sådana här problem som att glömt ngt osv. Den har ju startat innan så något måste gått sönder eller hänt tycker man.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassiker för mig är att skada minnena med statisk elektricitet. Blåst minnen för 4000:- på den tiden jag uppgraderade minnet liggande under skrivbordet..

Bygger därför/ Servar med datorn på diskbänken, barfota, iförd bomullskläder och tar regelbundet i diskbänken samt i datorn (nån skruv) för att få bort all statisk el innan jag tar i någon komponent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och själv kör jag med ESD-matta på köksbordet, som är kopplad till jordat uttag och ett kopplat armband från mattan till handleden.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi med liten diskbänk brukar hålla ena näven på värmelementet och jorda oss i datorns chassi :)

 

Klassiker för mig är att skada minnena med statisk elektricitet. Blåst minnen för 4000:- på den tiden jag uppgraderade minnet liggande under skrivbordet..

Bygger därför/ Servar med datorn på diskbänken, barfota, iförd bomullskläder och tar regelbundet i diskbänken samt i datorn (nån skruv) för att få bort all statisk el innan jag tar i någon komponent.

 

STATISK ELEKTRICITET!

 

Det är "superviktigt" med ESD-armband, ifall man värdesätter felfri datorfunktion..

 

Och NEJ! Man har ingen nytta av att ha datorn på diskbänken!

(som 2Many2 tycks ha) eller att "ta i metalldel ibland" som jannejanne säger sig göra!

 

ESD-skydd (som motverkar skadeverkningar från statisk elektricitet) har egentligen ingenting med "jordning" i den bemärkelsen att göra..

 

ESD-skydd handlar om att på ett så mjukt sätt som möjligt utjämna skillnaden i den statiska laddning som olika delar/komponenter innehar...

Det är nämligen URLADDNINGEN som uppstår när en mer laddad komponent möter en mindre laddad komponent som skadar de små ledningsbanorna samt kretsarna.

 

En mjuk urladdning kan endast erhållas av ESD-armband etc. (kostar under 100kr)

 

En jordning till El-nätets jord eller den "jord" en diskbänk eller ett element antas utgöra är en (blixt)snabb urladdning..

 

Anslut ALDRIG en dator till El-nätets jord (som ofta dessutom inte är Noll volt, utan oftast mellan 30-typ 60V pga. krypströmmar) eller till element etc. eftersom den typen av jordning inte är relevant i sammanhanget och dessutom kan vara direkt livsfarlig.

 

 

HUR MONTERAS NYA KOMPONENTER I EN DATOR PÅ ETT ESD-SÄKERT SÄTT!

[log]

Då ESD-skydd endast går ut på att långsamt utjämna skillnaden i den statiska laddningen mellan olika komponenter räcker det med att man inte har syntetiska kläder, mattor etc. i anslutning till platsen man arbetar på och att man har minst ett ESD-armband kring handleden.

 

1: Fäst EDS-armbandets klämma på datorchassiet (t.ex. på lufthålens tvärstag baktill)

 

2: Skruva loss chassiets sidoplåt

 

3: Tag sedan i ett hörn på ESD-förpackningen som komponenten ligger i (vilket långsamt utjämnar förpackningens laddning till att motsvara den som chassiet har).

 

4: Öppna därefter förpackningen och ta tag i komponentens största metallyta (oftast "bakplåten") och lyft ut komponenten ut förpackningen.

 

Det är i detta stadie som såväl datorchassiet, komponentens jordplan samt datorns moderkort (via dess jordning till chassiet) har samma laddning. När dessa delar sätts i kontakt med varandra så kommer ingen laddningsutjämning att ske, då alla delar som sagt har samma laddning..

 

5: Montera komponenten

 

6: Skydda komponenterna i datorn genom att sätta fast chassiets sidoplåt

 

Slutnot:

När komponenten väl är monterad så jordas alla delar i datorn till chassiet

Vilket innebär att ingen del kan ha högre laddning än någon annan.

 

7: Det är nu man kan koppla in strömkablage etc.

[/log]

 

AVFÄRDANDET AV MYTER KRING SKYDD MOT STATISK ELEKTRICITET (ESD)!

 

NEJ! Det finns inga kringvägar till ESD-skydd.

 

Diskbänkar & element utgör endast elektriska jordpunkter.

Elektriska jordpunkter har dock inte har ett dugg med ESD-skydd att göra.

ESD-skydd handlar ENDAST om att LÅNGSAMT UTJÄMNA EV. SKILLNAD I STATISK LADDNING... (inte ett dugg om att jorda!)

 

Och NEJ! Man skall aldrig ha el-kabeln ansluten till datorchassiet och vägguttagtet av den enkla anledning att om en annan el-attiralj i fastigheten går sönder så leder jordkabeln 230volt rakt in i ditt datorchassie.. Detta är direkt livsfarlig!

 

Då ESD-armband kostar mindre än 100kr, blir slutsatsen:

Har du råd med datorkomponenter så har du även råd med ett ESD-armband!

Andra lösningar är inte tillförlitliga!

 

PS!

Och själv kör jag med ESD-matta på köksbordet, som är kopplad till jordat uttag och ett kopplat armband från mattan till handleden.

\\gästen gör helt rätt! Helt rätt, svårare och dyrare än så behöver det inte vara/bli!

 

/Thomas

Lessnat på att ideligen rensa datorn? Lägg då lite tid på att installera datorn proffsigt via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Slipp alla rensningar, ominstallationer & problem!

 

Inlägget redigerat med LOG av moderator

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-05 15:13:19 av Stefan Eklinder]

[inlägget ändrat 2008-11-05 15:40:18 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har säkert helt rätt, konstaterar bara att jag under mer än 25 års flitigt meckande ännu inte lyckats ta död på en enda komponent :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har säkert helt rätt, konstaterar bara att jag under mer än 25 års flitigt meckande ännu inte lyckats ta död på en enda komponent :)

 

ESD-skador leder inte alltid till "döden", utan orsakar ofta prestandaminskningar och intermittenta funktionsproblem.

 

Problem som inte märks förrän efter en bra tid..

Som t.ex. att vissa hängningar etc. börjar ske allt oftare..

 

Men, JA! Jag har också haft en tid då jag satte ihop datorer etc. utan ESD-skydd..

 

Tillverkarna av datorminnen hade från början en otroligt hög kasseringsfrekvens, ända tills de ESD-skyddade varje steg i tillverkningen

När det var gjort sjönk kasseringsfrekvensen till låga nivåer..

 

Trots kännedom om ESD-skador så ser man tyvärr att personal i databutiker (och säker även hos "datareparatörer" att de pillar på komponenter etc. utan att använda ESD-skydd!

Ett tydligt tecken på att de inte är utbildade.

 

/Thomas

Lessnat på att ideligen rensa datorn? Lägg då lite tid på att installera datorn proffsigt via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Slipp alla rensningar, ominstallationer & problem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...