Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktkontroll?


StorkenPb

Rekommendera Poster

Hej, har ett HD3870 kort från ATI som funkar prima! dock tycker jag att deras automatiska fläktkontroll är helt galen, tempen kan ligga på 35-40 grader och den helt plöttsligt går upp i 100%.

 

Undrar därför om någon har ett tips på ett bra program för att styra fläkten, det skall gärna gå att ställa in olika fläkthastigheter för olika temperaturer så man slipper vara orolig att man bränner upp nått..

 

Har testat RivaTuner men kan inte få autofunktionen att fungera, den går bara upp i 100% igen..

 

Tack

 

/Chrille

 

 

EDIT: ett alternativ skulle vara ett program som varnar när tempen stiger så jag manuellt kan ändra hastigheten på fläkten.

[inlägget ändrat 2008-11-03 23:05:45 av StorkenPb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vågar, programmera om BIOSet på kortet:

http://www.techpowerup.com/downloads/1223/TechPowerUp_Radeon_Bios_Editor_v1.17.html

har gjort det på mitt 4850 med resultatet ett knäpptyst kort som i vila ligger på cirka 45 grader och i arbete 65-70 grader. Klart godkänt tycker jag. Går i BIOS, med programmet, att ge en ny profil för fläktens arbete vid olika temperaturer.

 

Se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1084726#1094359 för ett exempel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar låter skitbra! kollade hans (png) bild och de ser ju lovande ut:) testar och återkommer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara kan inte hitta vart man laddar upp bios, finns en knapp Load BIOS men vart ska ja leta på hårddisken asså?

 

EDIT: Hmm tror ja hittade det, det heter manifest.bin, dock får jag ett felmeddelande när jag öppnar filen: inte ett ATI BIOS. det står i version 1.15:

 

Fixed bug causing an error message on loading several BIOSes (small ones like several 3870 X2 BIOSes).

 

kan detta vara problemet eller är det fel fil mon tro?

[inlägget ändrat 2008-11-04 00:17:21 av StorkenPb]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans PNG-bild? MIN!!!

 

Du behöver även ATIFlash:

http://www.techpowerup.com/downloads/1122/Winflash_2.0.1.2.html

som hämtar och skriver BIOS från kortet. Dvs hämta hem Winflash, lokalisera filen i RBE och klicka Aquire/Flash.

 

Klicka Analyze och vilka BIOS som finns visas, välj och klicka Aquire för att ladda det BIOS du önskar. Rekommenderas starkt att du sparar ditt original-BIOS på disken så att du alltid kan återställa.

 

Ändra det du vill, klicka sedan Aquire/Flash igen, Analyze, markera det du vill skriva över och klicka Flash BIOS.

Sedan måste du starta om.

 

Iochmed att det är kylningen du leker med, ta i akt och håll koll på den (logga den?) med GPU-Z. Var även redo med ATI Control center att där manuellt dra upp fläkten om så behövs.

 

Har du ett 3870X2 kort? Ingen erfarenhet av dessa men läst något om att det då kan finnas två BIOS på kortet och båda måste då flashas. Sök hjälp på webben.

 

Missa inte att läsa den hjälp som finns på TechPowerup om de olika parametrarna som finns.

 

och ja - ändrar du för mycket, ex.v. på klockor, eller om något går fel vid bränningen så kan din dator vägra starta. Det ska dock gå att rädda det mesta genom att boota upp i DOS eller liknande och där återställa kortet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...