Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Detektera armering i betong


Monshi

Rekommendera Poster

Fundering. Vid problem vid borrning i betong kan det vara dels en hård sten eller armeringsjärn man träffar på.

 

Låt oss säga att det är armeringsjärn. De detekteringsverktyd som finns, de är främst riktade mot att hitta reglar och el-ledningar i gipsväggar. Finns det något som/fungerar de i betong? Att hitta armeringsjärn?

 

Eller är lösningen en bättre borrmaskin och bättre borr som enkelt tar sig igenom det hårda i väggen?

 

funderar på en liten present till en som alltid hittar något hårt i väggen.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-03 20:09:39 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson

 

Kolla under fliken "Tekniska data & funktioner"

 

http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Product.jsp?country=SE&lang=sv&division=gw&ccat_id=101302&object_id=9442

 

 

Eftersom att täckande betongskikt normalt sett är 20 mm borde den utan vidare kunna känna av vanlig armering. Tänk dock på att i en "vanlig" vägg bildar armeringen ett rutmönster så du kommer få en hel del utslag om du flyttar runt den.

 

Givetvis kan man ha rejälare borr och en större slagborrmaskin, men tänk på att de kan finnas mer än armering i betong.

 

// Anderrrrrsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på de man hittar på ex.v. Clas Ohlson klarar de av detta också?

En del av apparaterna är väldigt vaga i materialbeskrivningarna.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251150#36-2562

 

Sedan är ju saken att den ska helst inte kosta alltför mycket, så ofta borras det inte och är den för dyr kan man lika gärna skaffa en bättre borrmaskin.

 

Ed: Eller ska man satsa på en magnet?

http://www.guldstrom.se/se/magnet/magnettips.html

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-03 23:30:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson

Tvivlar på att de billigare detektorerna kan känna av armeringsjärn. Tror dom är lite för svaga, fast jag har ju inte provat så jag är inte säker.

 

Den enklaste lösningen är kanske att köpa en rejäl borrmaskin och riktiga kvalitets betongborr. Då borde de inte vara några problem med armering eller stenar. Köp en stor maskin, de lönar sej i längden.

 

Magnet? Nja, känns inte riktigt som en metod jag skulle lita på. Har svårt att tro att den kan känna igenom betong, men man kan ju prova.

 

 

// Anderrrrrsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan säga att en liten magnet som jag har hemma, som klarar att lyfta cirka ett kilogram, hittat skruvar i gips-vägg utan problem. Även plåt-reglar men inte lika tydligt. men i dessa sitter det skruvar så inget problem.

 

men vi får se, ska kanske testa hos en kompis om de små reagerar på järn i betong men jag tror de är för svaga.

 

magneter är kanske billiga så man kan alltid testa. Kanske blir båda som present...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...ok, nu vet jag...SMÅ hål...

 

Tja, enkelt och billigt är att föredra. En stor kraftig borr för att en gång vartannat år (eller kanske lite oftare) för att borra i en vägg...Tja, det är bästa lösningen kanske men lite utanför det jag tänkt mig.

 

Magneter på Clas Ohlsson? Jamen då blev det enklare. Hittade dem inte.

 

Intressant hur de där starka är förpackade. Om två av dem hitta varandra i butiken så har man problem...

 

ed: samt för stor magnet tror jag kan vara lite otydlig i var armeringsjärnet finns. De kan ju vara ganska tätt med järn i väggar.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 18:33:59 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-11-04 18:37:05 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-11-04 18:37:27 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson

Jag är rätt övertygad om att en billig borrhammare duger fint för den som som inte ska använda de mycket och alltid lyckas fastna i något hårt.

 

 

Klarar man de inte då borde man nog ge upp och ist ringa till någon form av firma som kan borra åt en..... =)

 

 

// Anderrrrrsson

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 18:56:52 av Anderrrrrsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar från sidan jag länkade till ovan att Art 244 som man kan hittar här: http://www.guldstrom.se/se/magnet/halsmagnet.html

kan fungera men då enbart om armering finns grundare än 10 cm in i väggen.

 

Elektroniska detektorer är väl specade till cirka 20 cm, något bättre. Nu vet jag inte hur djupt armeringsjärn sitter men nog kan det mycket väl vara mer än 10 cm in i väggen?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson
Elektroniska detektorer är väl specade till cirka 20 cm, något bättre. Nu vet jag inte hur djupt armeringsjärn sitter men nog kan det mycket väl vara mer än 10 cm in i väggen?

 

Det brukar vara minst 20 mm med täckande betong över armeringen

 

// Anderrrrrsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så att ge en magnet i present till årsdagen på födelsen som inträffar snart kan vara en god idé och om det skiter sig, inte fungerar, så kan man till jul satsa på kapitalvaran :)

Dvs ett besök på lokala Clas Ohlson imorgon kanske och sedan besöka någon annan bekant och testa...

 

Så jekla trist bara att allt man köper nu i november räknas in i kapitalismens högtid nummer ett, ja i dessa samlade resultat.

 

 

magnet på vägg... mmmh, ytliga armeringsjärn, en stark magnet => en tuff krok.

Risk dock att mjuk puts krossas /:

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...