Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ethernet anslutning!


Burr3

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver hjälp med att fixa Internet till min nya laptop. Jag har ingen router utan använder ett modem. Har alla sladdar man behöver men det fungerar inte bara genom att sätta in alla sladdar rätt. Hur ska man göra?

 

Mkt tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du fått modemet från din isp (t. ex. telia etc) har du förmodligen fått med en installations-cd eller iaf ett papper med vilka inställningar du ska göra i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag säkert fått, men ja så här ligger det till. Jag har en stationär dator som är kopplat till modemet och nu har ja fått en laptop som jag också vill ha internet till så jag ska göra en Ethernet anslutning tror jag det heter och då undrar jag hur ja ska göra det? Tex ska ja skapa en ny internet anslutning som man kan göra på kontrollpanelen eller liknande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är säkert dum... men har ditt modem uttag för mer än en dator då? Du kan förslagsvis köra Guiden Konfigurera Nätverk i kontrollpanelen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den har ett uttag men jag har en Ethernet sak som har 4 uttag om du vet vad jag menar :D

Hittar inte konfigurera nätverk på kontroll panelen, har vista om du undrar.

[inlägget ändrat 2008-11-03 17:27:36 av Burr3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ethernetsaker med 4 uttag är ofta, men inte alltid, en... router :) Sen beror det på vad det är för modell och vilka tjänster du köper från din isp. Som exempel kan nämnas att sonens till synes normala 4-portars router från Telia bara har en port att använda för datoranslutning. De övriga är för tv, telefoni etc

 

Men du har alltså en extra box mellan modemet och datorerna? Vad är det för märke och modell tro? Annars skulle jag testa med att bara går in under nätverksanslutningar i kontrollpanelen och konfigurera tcp/ip till att automatiskt erhålla ip- och dns-adresser

 

[inlägget ändrat 2008-11-03 17:32:37 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte konfigurera nätverk på kontroll panelen, har vista om du undrar.
Nätverk- och delningscenter heter det i Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den har ett uttag men jag har en Ethernet sak som har 4 uttag om du vet vad jag menar :D

Då är det väl troligt att du har en router i alla fall, titta på baksidan på den, har den ett uttag som heter WAN, och fyra andra som det troligen står LAN framför, så är det en router du har.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från modemet går det till Ethernet boxen eller vad den ska kallas och därifrån till stationära och laptopen. När jag har i sladdarna i ethernet boxen så fungerar inte internet på någon av datorerna. Och jag är ny med vista så kan inte det där med att konfigurera ip:n. Men jag gick in på en internetanslutning och tryckte på konfigurera, men det stog bara att allt fungerar som det ska.

Märket på boxen är Zyxel - ZyWall 5.

 

Måste få d att funka :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog en router :D Fast WAN och LAN står på framsidan. Men routrar ska väl vara trådlösa? Har du en lösning på problemet? :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog en router :D Fast WAN och LAN står på framsidan.

Brukar stå på baksidan och vid uttagen, så man inte ska stoppa kablarna fel.

 

Men routrar ska väl vara trådlösa?

Det är vanligare med tråd och trådlöst i samma, än med bara tråd, är det med båda, finns det en lampa på framsidan som heter wlan också.

 

Tyvärr har jag inte Vista, så hur konfigurationen där ser ut vet jag inte.

men enligt Cecilias inlägg så ska ska du in i Nätverk- och delningcenter tydligen.

Sedan ska du också in i själva routern och köra den inbyggda wizarden där.

Plus att du kopplar in kablarna rätt mellan modem, router och datorerna.

 

flora50 har en utmärk guide, som du kan se om du kan följa.

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den här du har?

http://www.zyxel.com/web/product_family_detail.php?

PC1indexflag=20040908175941&CategoryGroupNo=2AAB8FF5-7ADD-4E59-9D6E-D4810031CEEF

Inte någon vanlig router för hemmabruk i alla fall, utan mer en företagsbrandvägg, verkar avancerad.

 

Har du försökt med Zyxels support:

http://support.zyxel.se/ZYWALL_5___UTM.309.0.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...