Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Har fått nog av HP-service!


amused

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har haft så j*vla mycket problem med min bärbara HP Pavillion dv9645eo, så jag nästan börjat lipa.

 

Den har varit inlämnad 6 gånger sen jag införskaffade den(ca 1 år sen), och har kunnat använda den ungefär 6 månader pg.a allt fel.

Det började med backlighte, som jag fick lämna tillbaka 3 gånger.

Dessa gånger var dom på grafik-kortet den sista gången.

Sen var det nätverkskortet som dom var och pilla på.

 

Jag fick också ett tips av HP att omformatera, vilket jag gjorde men mitt dåvarande problem (ingen MAC-adress)kunde dom inte lösa...det gjorde ni underbara människor här på E-forum! :)

 

Nu efter 1 felfri månad så startade jag upp datorn och fick upp att en ny

produktnyckel behövs!

Jag ringde service och dom sa att min garanti har slutat gälla och att jag måste lämna in den(för sjunde gången!).

 

Han bad mig gå in i BIOS och där stod det en massa nollor.

Jag frågade om jag kunde ringa till Microsoft och få en procduktnyckel(vilket jag har gjort tidagare och det funkade), men han sa att moderkortet var trasigt, så jag var tvungen att lämna in den.

 

Nu undrar jag följande:

*Kan man ordna detta UTAN att behöva lämna in den?

*Kan detta bero på deras tidigare "ingrepp" på datorn pg.a integrerat moderkort?

*Är HP satans verk?

 

 

Väldigt tacksam för svar!!!

 

MVH

 

Robin

 

Tråd flyttad från Processorer, moderkort & minnen av moderator.

 

[inlägget ändrat 2008-11-03 14:30:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska begära att få din laptop utbytt mot en ny. Enligt konsumentköplagen har du rätt till detta efter tre försök att laga samma fel. Även om detta inte är exakt samma fel så har du ju nu lämnat in samma burk så många gånger att det börjar bli löjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack!

Jag ska kontakta en konsumentombudsman idag...

jag chansar på att laga/byta moderkort är en rätt dyr historia?

Om man "hittar" en produktnyckel på nätet då? kan man lösa det på egen hand då?

 

MVH

 

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kontakta en konsumentombudsman idag...

Kan vara en idé, ja.

 

jag chansar på att laga/byta moderkort är en rätt dyr historia?

I en bärbar, kan vara så.

 

Om man "hittar" en produktnyckel på nätet då? kan man lösa det på egen hand då?

Troligen nej, då använder du ju inte en godkänd produktnyckel, och kommer att få problem framöver med allt som har med windows update att göra.

Och du kan inte få hjälp via Microsoft heller.

 

I ditt första inlägg, så skriver du att

 

Nu efter 1 felfri månad så startade jag upp datorn och fick upp att en ny

produktnyckel behövs!

Jag ringde service och dom sa att min garanti har slutat gälla och att jag måste lämna in den(för sjunde gången!).

Om du har ett förinstallerat operativsystem, så bör du ha en lapp påklistrad på datorn, där den gällande produktnyckeln för just denna dator finns, då räcker det att du kontaktar Microsoft-support på telefon, och förklarar dina behov så hjälper dom dig att få den aktiverad igen.

Och påstår serviceteknikern att moderkortet är trasigt, så ska du få det utbytt på garantin ändå, och då måste datorn troligtvis ändå formateras om igen, och en giltig produktnyckel måste i alla fall finnas.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag får upp en ruta där det står att min produktnyckel är ogiltig.

Datorn var ny med Vista som medföljande operativsystem.

 

Det kommer fram en ruta där man kan välja mellan att:

*Använda datorn med begränsande möjligheter. (Windows otillgängligt, låter dig att köpa en produktnyckel online.)

*Skriva in en annan produktnyckel.

*Något annat, kommer inte ihåg men det var inte så viktigt.

 

Jag har provat att skrivit in min produktnyckel, men det funkade inte.

Det blev ett felmeddelande där det stod något om att mi licensen inte kunde genomföras.

 

Kan jag verkligen få moderkortet utbytt på garantin? Den tog ju slut för 2 veckor sen?

 

Ett annat alternativ, kan jag installera in XP istället? bara skrota Vista och alla produktnycklar och skit?

Är så trött på Vista nämligen.

 

Tacksam för svar!

 

MVH

 

Robin

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med hämvisning till hur mkt problem du haft med den redan innan garantin går ut bör du kräva att köpet hävs och dom ger dig en ny produkt. Krånglar dom med det så ring Konsumentupplysningen i din kommun och be om råd hur du går vidare; tvivlar på att ett företag som HP är intresserade av sån badwill ;)

 

Och även XP har sina nycklar så det är väl ingen lösning

 

Kräv din rätt gentemot HP som gip också föreslår

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gör jag så helt enkelt!

 

Jag ringer HP och säger att jag vill häva köpet, och få en ny dator i samma nivå som den jag har nu.

Hoppas det går vägen...jag är lite för snäll för sånt där, men jag ska försöka ryta till!

 

Det vore skillnad om det var en skitdator, men nu har jag ändå pyntat 13.000 för något jag knappt fått använda.

 

Jag återkommer efter lunch och berättar hur det gick, eller om jag behöver hjälp.

:)

 

Tack snälla för svar så fort...detta forum kickar både HP-service och InfoCare.

 

MVH

 

Robin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vänlig men bestämd :) Och det finns som sagt sätt att gå vidare med det om dom nekar... vilket de flesta företag som sysslar med "kundvård" numer tycks ha som policy. Själv brukar jag lyckas brotta ner såna på mattan men ingen har heller beskyllt mig för att vara snäll ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag verkligen få moderkortet utbytt på garantin? Den tog ju slut för 2 veckor sen?
Man har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för "pep-talket", jag ska försöka brotta ner dom med.

Ringer först til konsumentombudet i min kommun om en halvitimme och hör vad dom säger, sen ringer jag HP och brottas....

 

Man har tre års reklamationsrätt på ursprungliga fel.

 

Ok, jag har liksom inte rört moderkortet, vilket dom förmodligen gjort..så jag antar att det är ett ursprunligt fel alt. att dom har rört till det så det är väl en win-win-situation där kanske?

 

Tack så mycket för svaren!

Återkommer snart....

 

MVH

 

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag talat med en ombudsman på konsumentverket som höll med och sa att det var orimligt.

Hon hänvisade till ett liknande fall där nämnden och en jurist beslutade att häva köpet.

 

Jag talade sedan med reklamations-avdelningen på HP, där hon svarade att hon skulle göra vad hon kunde för att "trixa in mig" inom garantin fast den upphört för 2 veckor sen.

Hon sa sedan att InfoCare, som reparerar åt HP, skulle reparera den.

Jag sa att jag inte ville ha YTTERLIGARE en reparation, utan en ny dator.

Hon svarade att dom (InfoCare) beslutar huruvida dom ska sända en ny eller reparera, (vilket dom naturligtvis gör).

Jag nämde då att jag har rätt att tacka nej till reparation efter 2 försök och att jag ska ha en ny dator eller pengarna tillbaka.

 

Hon skulle se vad hon kunde göra.

Jag förväntar mig inga mirakel.....

MEN, jag kommer defintivt gå vidare men både ARN och Konsumentverket i ryggen.

 

Nu ska jag gråta lite sen försöka få igång enhetshanteraren och göra en systemåterställning...det kanske funkar då?

 

Det är nämligen så att jag kommer inte in i Windows..bara internet "för att köpa en produktnyckel online".

 

Men jag vill ju komma åt enhetshanteraren!! hur?

 

sen får jag inte igång ljudet eftersom den står på mute, och jag kommer inte in på windows..kan man fuska sig in där?

 

MVH

 

Robin

 

 

PS. Tack för alla svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastna inte i deras snack om garanti. Säger de att garantin har gått ut så kontra med att du reklamerar den enligt konsumentköplagens regler och att sådan reklamation ska ske inom 3 år. Så mycket som din dator har strulat så bör det inte vara några problem att hävda att det är ett ursprungligt fel. Om de ändå fjantar så fråga om ditt nästa samtal ska vara till Sverker Olofsson på Plus.

 

En annan sak som kan vara intressant att veta är att du ska reklamera datorn där du har köpt den. Har du köpt datorn direkt från HP? Annars ska du vända din reklamation till den som sålt datorn till dig. Sedan är det upp till säljaren att göra upp med HP eller vad han nu vill göra.

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 14:21:08 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jag har fakr´tiskt redan kontaktat Plus...väntar på svar!

 

Ja, jag köpte den genom Netonet, så jag antar att jag får vända mig dit om dom inte ordnar detta.

 

Det hon sa var att InfoCare kan skicka en förfrågan till HP om att skicka en ny, vilket hon trodde var svårt att få.

 

 

Men, hon skulle höra av sig imorgon iallafall...vi får se!

 

 

MVh

 

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du måste reklamera den hos din återförsäljare men bra att du pratat med konsumentvägledaren, dom kan (ska kunna) konsumentköplagen och kan berätta hur du bör agera.

Såvitt jag vet ska du kunna häva köpet och inte acceptera en reparation efter så mkt strul, även de robotar som bygger kretskort har dåliga dagar :)

 

Om netonet är motspänstiga (och de kommer de att vara) är det bra att i förväg veta sina rättigheter, ha en strategi klar... och försynt skjuta in frågan om i vilket media dom helst vill att deras bristande servicenivå ska uppmärksammas ;)

 

[inlägget ändrat 2008-11-04 17:12:35 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade mitt kvitto imorse, nu återstår bara väntan på svar denna vecka.

 

Jag får väl förbereda mig som du säger 2Many2, ska tå på mig om detta.

Jag har läst bl.a på www.fairshopping.se om linkande fall från Netonet där dom ursäktar sig och går med på kundens krav...jag måste dessvärre ha lite mer skinn på näsan innan jag ger mig in i en tvist om detta. Men skam den som ger sig!

 

Tack för svaren!:)

 

MVH

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas det var en kopia på kvittot du skickade... eller att du iaf har en. Stå på dig och dra dig inte för att ringa dom om det verkar dra ut på tiden.

 

Jag håller tummarna, låt oss veta hur det går :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skickade en kopia på kvittot via mail och fax, tilsammans med ett "argt" brev.

 

Idag ringde damen från HP:s reklamationsavdelning.

 

[log]Damen (D): "Jag har mottagit ditt kvitto och brev och ska göra dig en tjänst genom att få in denna service (sjätte) inom garantin, så att du slipper betala."

 

Jag (J): "En tjänst? En tjänst vore att byta ut den felaktiga varan och göra er kund nöjd."

 

D: "Jag förstår att du är missnöjd och jag ser ju att det varit en massa problem tidigare, så jag kan skicka ett mail till InfoCare(HP:s reparations-center) om att dom ska titta på eventuellt byte av produkt."

 

J: "Så du menar att dom, som har reparerat min dator på ett felaktigt sätt så att felet kommit tillbaka flera gånger, ska avgöra om den ska repareras ytterligare en gång eller om den ska bytas? Stämmer det?"´

 

D: "Ja, det är ett beslut som dom får avgöra."

 

J: "Jag hoppas du förstår att mitt förtroende för InfoCare har försvunnit helt, och att jag inte är så sugen på att skicka min dator till dom igen."

 

D: "Jo, men vi har ingen annan reparations-avdelning. Dom får vända sig till SIN HP-kontakt om eventuellt byte."

 

J: "Man kan ju tänka sig att dom inte vill framstå som idioter som inte kan reparera en dator, vilket dom förhoppningsvis är utbildade för, inför HP. Så jag kan gissa på att dpm väljer YTTERLIGARE en reparation och hoppas det går vägen?"

 

D: "Det kan jag inte svara på." Men då skickar jag ett mail till InfoCare så ringer dom upp och bokar en hämtning av din dator för reparation."

 

J: "Finns det någon prio på mitt ärende?"

 

D: "Det får du ta med dom."

 

J: "Ok, då får man väl hoppas att dom beslutar att skicka en ny dator, vilket jag betvivlar. Annars går jag vidare med detta."

 

D: "Ja, det förstår jag. Men då har jag bokat. Ha en trevlig dag!"

 

J: "Jo, tack. Ha en väääldigt trevlig dag du med."[/log]

 

 

Ja, vad ska man säga?

Jag tycker att jag var lite vek, men detta var bara ett kortfattat utdrag.

Det blev nog en 15 minuters diskussion fram och tillbaka, och det verkade som om dom inte kunde göra mer än vad som skedde.

 

Jag är besviken och hoppas att dom byter ut min dator, vilket inte är så troligt. Men hopp måste man ha.

 

 

Vi får se vad som händer, jag uppdaterar så fort det händer något.

 

MVH

 

Robin

 

 

 

Kortat ner inlägget lite med LOG-taggar

//gästen - Moderator för Bärbara datorer

 

[inlägget ändrat 2008-11-06 17:07:24 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

 

Har precis talat med InfoCare.

 

Datorn hämtas imorgon, kommer till InfoCare på Måndag, på en serviceteknikers bord Tisdag.

Serviceteknikern skickar en förfrågan om "buy-back" till HP Europa, som i sin tur skickar svar tillbaka till InfoCare.

 

Svar kommer antagligen i slutet av nästa vecka.

Om HP svarar ja, så skickar dom en dator med minst lika bra prestanda, oftast bättre, med 1 års garanti.

Om HP svar nej, så reparerar dom min "dator" och returnerar den.

 

Jag har spänt hanen och väntar tålmodigt på svar.

Och klorna växer för var dag.....:)

 

 

MVH

 

Robin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ändå att du ska snacka med konsumentvägledaren först, betvivlar att tillverkarens rätt att åtgärda gäller vid så många feltillfällen. Och kontakta dom du köpte den av

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ska kontakta henne idag.

Jag sa att jag ville höra av dom när dom vet vilket beslut det blev.

Så om dom ringer och säger att det blir en reparation så ska jag vägra.

Sen kontaktar jag Netonet och förklarar hur det ligger till...

 

Jag SKA ha en ny dator, så är det bara.

 

 

Rev mig själv i sömnen inatt...klorna är på väg!

 

MVH

 

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På reparation 6 ggr på ett år? Och du har bara haft tillgång till datorn halva året? Säg det till konsumentvägledaren och fråga om det inte ger dig rätt att häva köpet ska du få se :) Buss på bara...

 

(hade det hänt mig hade ni fortfarande känt doften av osande svavel sväva över landet)

[inlägget ändrat 2008-11-07 08:36:13 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Fick svar idag av InfoCare...

 

Inte fick jag någon "buy-back"!

 

Dom reparerade den istället och skulle skicka den idag.

 

 

Dom ansåg att det inte hade varit samma fel tillräckligt många gånger, och att det inte hade varit hårdvaru-fel alla gånger...

Nähä? Men vad var det då?

Det visste han inte precis men teknikerna hade sagt det.

 

InfoCare kan härmed suga allas äckliga kroppsdelar...

 

 

Nu bär det av till NetoNet och reklamationsnämden....hopas på bättre lycka där.

 

MVH

 

Robin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet att man inte ska men jag kan inte låta bli... "vad var det jag sa" :)

 

Tycker du omg. ska snacka med Konsumentvägledaren, berätta vad som hänt och att du inte är nöjd med det så kan denne ge råd om hur du bäst går vidare. Men självklart ska ärendet till netonet som varande ÅF. Eg. dom du först borde gjort reklamationen hos

 

All in... kör hårt!

 

[inlägget ändrat 2008-11-14 11:21:31 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...