Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma fel som inlägget Explorer men har XP pro


Ilkka

Rekommendera Poster

Hej !

Inlägget om "Explorer" för den som har XP home fungerar inte för mig.

Samma fel ! Har haft virus som jag "tror" är borta nu. Har kört Panda och Malwarebyte Anti-Malware (vilket fixade till det hela.)

Nu fungerar inte Internet Explorer som den ska och jag kan inte uppdatera 6:an till Internet Explorer 7. Har testat allt som "Felsök Inter.." anvisat vilket inte fungerat.

Går jag in och kollar i systemet så fattas tydligen iecont.dll och iecontl.dll samt att msencode.dll kommer från okänt håll.

Vad göra ?

Mvh

Ilkka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägget om "Explorer" för den som har XP home fungerar inte för mig.
Vilket inlägg? Har du någon länk?

 

På vilket sätt fungerar inte Internet Explorer?

 

Har du kollat i Pandas och MBAMs loggar/karantän om där finns någon av dina saknade filer eller msencode.dll?

Vad menar du med att msencode.dll kommer från okänt håll?

 

Är det XP Service Pack 2 eller 3?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget i Pandas eller MBAMs loggar/karantän!

Använder Systeminformation / Internet-inställningar/Internet Explorer/filversioner för fäljande uppgifter.

Vad gäller msencode.dll så finns den men företag som gjort den är okänt. (Det kanske ska vara så.)

Vidare anges att iecont.dll och iecontlc.dll saknas samt att iuinit.inf inte är tillgänglig.

Har XP3 inlagt. Till detta hör att om jag avinstallerar XP3 så fungerar I. Expl 6.

(För tillfället använder jag Firefox som webbläsare men behöver Internet Explorer pga bankanslutning.)

Ilkka

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-03 11:09:59 av Ilkka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget i Pandas eller MBAMs loggar/karantän!
Det var ju bra att de inte har tagit bort någon fil i alla fall.

 

Men lite googling ger att det verkar normalt att inte ha de två filerna iecont.dll och iecontlc.dll.

http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-2788338.php

http://discussions.virtualdr.com/showthread.php?t=195307

utan att ha problem med Internet Explorer.

 

Du kan ju testa med att avinstallera SP3, installera IE 7 och sedan installera SP3. Men om du bara använder IE till banken så räcker det väl med version 6.

 

Det verkar normalt att det inte står något företag i msencode.dll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan provat med att avinstallera SP3 och sedan försöka få in IE7 vilket inte gick. Det felmeddelande man därefter kan klicka på och som ger tips om hur man ska kunna avhjälpa felet har avverkat alla alternativ utan resultat.

För övrigt så kan jag inte göra allt på bankens sida med IE6 som det nu är.

Vidare så blir jag förbannad över att det inte verkar gå att fixa.

Ilkka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation av SP2, när det är SP2 i datorn, fungerar som en reparation av Internet Explorer 6.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat men misslyckats pga att jag får till svar att en senare installation av SP2 ligger inne.

Vet inte var man i så fall kan få tag det senaste.

Den som ligger inne har blivit uppdaterad i omgångar.

Vad göra ?

Ilkka

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var man i så fall kan få tag det senaste.
Jag trodde det bara fanns en version av SP2.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A

Ja, så när som på olika språk förstås.

 

Hmm, eller menar du att du försöker installera SP2 med SP3 finns kvar i datorn? För det går knappast.

 

Annars så är det nog ominstallation som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix ! Jag har inte haft SP3 kvar då jag försökt ominstallera SP2.

Förmodligen hade det gått fortare att ominstallera i stället för att hålla på och djävlas på detta sätt.

Det borde väl i alla fall gå att även avinstallera SP2 på något sett.

Ilkka

:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan avinstallera varenda uppdatering du lagt in på burken om lusten faller på. Utforskaren i windows-katalogen, ställ in att visa alla filer så ligger dom uppdateringar du gjort på rad högst upp i mappen. Finns en uninstall i varje mapp. Enjoy :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är väl klen tröst men det är många år sen jag slutade lägga tid på att mecka dylika ting i xp, en nyinstallation med formatering och nyinstall av mina program går på 45 minuter... otålig som jag är föredrar jag ofta den vägen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan avinstallera varenda uppdatering du lagt in på burken om lusten faller på. Utforskaren i windows-katalogen, ställ in att visa alla filer så ligger dom uppdateringar du gjort på rad högst upp i mappen. Finns en uninstall i varje mapp.
Fast kanske lite lättare att gå via Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program, och där bocka i rutan högst upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae !

45 minuter ! Då har du inga andra program installerade. Möjligen kan man få in XP + lite uppdateringar på 45 minuter. Jag har ominstallerat förut vilket tagit en avsevärd tid men jag kan i detta fall hålla med om att en ominstallation hade gått betydligt snabbare. Genvägar etc..

Ilkka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man igenom denna tråd, så verkar det som om flera systemfiler kan ha fått sig en liten knäck, och då kan sådana här problem tyvärr uppstå.

 

Så en nyinstallation kanske är den bästa lösningen.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...