Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från Vista till XP på bärbar


Kemono

Rekommendera Poster

hej

Vi har en liten bärbar Acer dator som kör Vista Home Premium, det är en ganska klen dator och det går rätt trögt, trots att jag försökt stänga ner flera funktioner.

 

Skulle vilja ha XP istället som jag inbillar mig skulle gå snabbare på den datorn.

 

Är det nåt särskilt att tänka på eller kan jag bara stoppa in skivan med XP som vanligt???

(XP licensen är min och laglig)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många trådar om det i Eforum, t ex:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1093621

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=995302

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1065811

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vad krångligt, jag avstår. men tack ändå och ursäkta min slöhet jag brukar faktiskt söka.

 

Såg en annan sak i ett av dina svar att det skulle vara problem med sata hårddiskar som XP inte kan indetifiera, trycka F6 osv.

jag har installerat XP nyligen på sata diskar utan några problem (utan F6 tryck)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"jag har installerat XP nyligen på sata diskar utan några problem (utan F6 tryck)"

 

Samma erfarenhet. Grejen är att operativsystemet har ingen direkt kontakt med hårddisken. Operativsystemet har kontakt med ett chip på moderkortet. Det här chipet kan uppträda som ett vanligt PATA chip mot operativsystemet. Eller som ett "nativeSATA" som jag sett i en BIOS.

Ställs in i BIOS. Jag valde no native SATA och kunde installera w98se från en bootdiskett på en satadisk.

Hur detta funkar beror givetvis på chip och BIOS och kan variera från moderkort till moderkort.

 

Jag har sett att till en Acer fanns ett särskilt XP BIOS.

Som kanske löser det här "SATA-problemet".

Så kolla vad som finns till din dator på Acers hemsida.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...