Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tal konverteras till text när makrot körs


Jullie

Rekommendera Poster

Jag har en textfil skapad via Oracle där siffrorna kommer ut med , som kommaseparera men med . som tusentalseparerare. För att kunna använda filen i Excel måste man köra ett sedvanligt Data/Text till kolumner.

 

Jag skapar ett makro för att konvertera textdata till kolumner och för att ta bort . i talen. Makrot innehåller även kommando att ange formatet för talen med mellanslag som tusentalseparerare.

 

När jag skapar makrot blir talen korrekta och allt blir rätt. Men när jag sedan vill köra makrot blir resultatet att vissa tal blir text, andra tal blir felaktiga (tex tal som har , men ingen . då de är lägre än 100 blir ett tal där kommat tas bort).

 

Någon som har nåra tips?

/Jullie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att se koden vet jag inte direkt men några detaljer kan jag ge

 

1: Se till att formatera cellerna som vanliga celler, de kan vara formaterade som text och då blir det text vad du än skriver dit:

Range("A1").NumberFormat = "General"

2: Gör du sök och ersätt? För att göra om dem till tal, testa då att skriva värdet 1 till en tom cell, kopiera denna och klistra in den lite speciellt över bearbetade området:

    Range("C3").Copy
   Range("A1:A8").PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlMultiply

3: Eller om du behöver mer kontroll, stega igenom alla cellerna och multiplicera och formatera, i omvänd ordning, varje cell. Dock mycket långsammare än det ovan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...