Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmaserver


Rest man Klaymen

Rekommendera Poster

Rest man Klaymen

Hej!

 

Drar igång projektet hemmaserver nu, och behöver lite svar från mer insatta vad man ska tänka på. Budgeten ligger på 4000-6000 kr för hårdvaran. En del grejer har jag redan, exempelvis chassi och RAM-minne.

 

Detta vill jag att den ska kunna göra:

- Fungera som HTPC till TV'n i vardagsrummet

- Streama audio/video till andra apparater i hemmet (exempelvis Popcourn Hour A100) via nätverket, helst trådlöst

- Agera filserver

- Agera skrivarserver

- Agera webbserver

- Schemalagd backup av viktiga filer (antigen mha RAID eller till en extern USB-HDD)

- Fånga audio/video från kabelTVnätet

- Eventuellt agera exchange-server för kalendrar och kontaktböcker

 

Rent hårdvarumässigt har jag rätt bra koll på vad jag behöver:

- Grafikkort med HDMI-ut

- Ljudkort med ugång för digitalt 5.1 (eller 7.1 till och med)

- TV-in kort

- Trådlöst nätverkskort. 802.11n behövs för att strömma 1080p

- Bluetooth (vill kunna styra åtminstone play/pause och forward/backward i musik och film via mobilen)

 

Har jag glömt något? Har någon några smarta tips på hur jag kan få detta så tyst som möjligt? Finns det exempelvis grafikkort med stöd för 1080p som är fläktlösa? Fläktlöst nätaggregat vore också trevligt, men då behöver jag bra genomströmning i lådan. Är det värt att satsa på vattenkylning?

 

Det jag egentligen behöver mest hjälp med är valet av operativsystem. Windows Home Server känns flådigt, så jag funderar på någon linuxdistribution. Jag vill ha ett gränssnitt där tillgängliga ljud- och videofiler visas i någon slags lista och det bara är att välja en fil för uppspelning. Det vore smidigt om detta gick att göra via mobilen. "Puppetmaster" är programmet jag använder för detta på windows.

 

Nu blev det mycket, men jag blir väldigt tacksam om någon som byggt något liknande kan dela med sig lite av sina erfarenheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Rest man Klaymen

Har fått rätt bra koll på allt nu utom grafikkort och chassi.

 

Nån som har ett bra tips på ett grafikkort som är:

- billigt (helst under 1000kr)

- klarar HD-film(1080p) utan att hacka eller bli jättevarmt

- det finns fläktlös kylare till

 

Dessutom behöver jag ett chassi som:

- är litet (helst under 30cm på alla ledder)

- är billigt (helst under 1000kr)

- gärna har plats för vanlig ATX-PSU (eftersom jag har en sån)

- gärna har plats för en stor fläkt, jag föredrar en stor istället för flera små

- gärna är snyggt (inte för min skull utan för tjejens)

- gärna har USB-portar på framsidan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Börjar få ordning på detta nu

 

CPU:

AMD Athlon 64 X2 4800+ (har en hemma)

 

Chassi:

Hiper Media Center

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1091709;gr:0;

 

Moderkort:

Gigabyte GA-MA78GM-S2H (med integrerad grafik)

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1853623;gr:0;

 

Minne:

2GB DDR2 800MHz (har hemma)

 

HDD:

WD 320GB SATA

http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:1375131;gr:0;

 

Funderar då på TV-kort samt om det integrerade ljudet är bra nog på moderkortet. Det tråkiga är att chassit enbart har plats för 1 PCI-kort och en 3.5" hårddisk. Dessutom vet jag inte hur tyst det är, men det har fått ganska bra kritik.

 

Mjukvarumässigt tänkte jag köra Ubuntu eller liknande, med ett trevligt UI ovanpå. Detta för att jag ska kunna administrera den ordentligt. Det finns ju distar som MythTV och liknande, men jag vill kunna köra webbserver och ftp-server med mera på den och är tveksam till hur knepigt det kan bli om man kör en sån dist. Nån som vet mer?

 

Vad tycks, ni som är mer erfarna? Det känns som att jag har glömt något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Integrerat ljud håller bra klass numera. 5.1 6.1 7.1 är nemas problemas.

Ljuddelen på ett moderkort är ofta kompetentare än resten av ditt ljudsystem..... Det låter helt enkelt bra!

 

Integrerad grafik: Glöm det! Det finns gott om grafikkort som avlastar CPU, ger bra HDTV samt kostar lite. Integrerade grafikkretsar använder ofta CPU, installerat minne samt slöar ner resten rejält!

 

Hårddisk: Köp en så stor som möjligt! 320GB är bara dumt. Minst 500GB, hellre en på 750, allra helst en på 1TB.

 

Ska du använda datorn som en server, så bör du ha flera HDD.

(Så slipper du gråta blod när HDD krashar, bara ett litet tips...)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

"Integrerad grafik: Glöm det!"

Jo, främsta anledningen till att jag tänkte köra på integrerad grafik är för att jag:

- Slipper ännu en fläkt i lådan

- Slipper ta upp massa plats (lådan har bara plats för 1 expansionskort och där tänkte jag sätta TV_kortet)

- Hört mkt bra saker om detta moderkort, dock ska det tydligen bli rätt varmt.

 

Dessutom ska jag inte köra något avancerat på den, det värsta den får göra är avkoda 1080p, och även detta kommer bli sällan, 720p blir nog vanligare.

Tror du fortfarande att det är dumt att köra integrerad grafik så får jag kanske tänka om...

 

"Hårddisk: Köp en så stor som möjligt!"

Kanske kan vara smart!

 

"Ska du använda datorn som en server, så bör du ha flera HDD."

Ja. Återigen problemet att lådan inte har plats för mer än 1. Tänkte kanske köpa en extern och köra typ daglig backup på de viktigaste filerna (filmer och musik räknas inte som viktiga)

 

Anledningen till att jag vill ha en liten låda är för att jag vill spara plats med en platt TV och så känns det dumt att ha en TV-bänk som är lika stor som en tjock-TV, därför har jag mer eller mindre bestämt mig för en TV-bänk som bara är 30cm djup, alltså har jag inte plats för större chassin.

 

Har du något förslag på ett annat chassi som har plats för fler hårddiskar/grafikkort så blir jag superglad!

 

[inlägget ändrat 2008-11-19 20:29:42 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ditt problem..

I min HTPC har jag en stoooooor låda, men ett litet moderkort.

Moderkortet har integrerat "allt", utom ett "saftigt" grafikkort..

 

(Radeon 3650 tror jag att grafikkortet är..) Enligt reklamen "avlastar den CPU vid kodning/avkodning av videomaterial. Kunde därför bygga burken med billigare CPU, dvs. Athlon64x2 4400, överklockad till cirka 4800+...)

 

Systemet (HTPC-burken) klarar av att samtidigt:

1) Spela in digitaltv på en kanal. (marknätet)

2) spela in på en annan marknätskanal, samtidigt.

3) spela upp HDTV 720p från USA via VPN/internet.

SAMTIDIGT!

 

Går klockrent!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Bluetooth (vill kunna styra åtminstone play/pause och forward/backward i musik och film via mobilen)

 

har du en nokia och bluetooth i din dator sa kan du ladda ner nokia wireless presenter, du kan da styra din dator med i stort sett valfri nokia med bluetooth,programet fungerar oki, dock ersatter det itne tangentbor och mus...

Man kan konfiguera programmet med snabbknappar och olika profiler som powepoint, media center, wmplayer mm

 

ps. det kanske till och med fungerar pa andra marken, jag har inte testat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Aha cool.

Har tyvärr ingen nokia utan en samsung och en med windows mobile. Finns ett rätt bra program till WinMo som heter Puppetmaster, dock vet jag inte om det funkar på linux.

 

Tack för info dock, kan va bra att veta om jag skaffar en nokia i framtiden!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Radeon HD 3200 sitter det integrerat på moderkortet jag tänkte köpa. Undrans om den avlastar CPU något. Den har ju inget dedikerat grafikminne vad jag förstår men det lär väl inte behövas så mycket när det är mest video och inte så mkt 3D som ska köras?

 

EDIT: hittade en länk som säger att den ska avlasta CPU rätt bra:

http://www.notebookcheck.net/ATI-Radeon-HD-3200.9591.0.html

 

Har en likande CPU som du har i ditt system.

 

Vore coolt att kunna göra alla dessa saker samtidigt, men storleken på lådan är nog viktigare. Höjden är inte så noga, men den får inte vara "djupare" än 30cm. Som sagt, vore superglad om någon kunde tipsa om en större låda än den jag valt, som ändå har plats för åtminstone två expansionskort så jag kan köra både grafikkort + TV-kort i den.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 23:25:33 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar igen, varför ska lådan vara så stor?

 

Nu kan man köpa färdiga boxar som spelar in flera HD-kanaler samtidig, är rätt tysta och inte så stora.

 

Varför ska man då ha en stor låda? Är det inte lättare att kyla en liten låda? Om det nu är anledningen till storleken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Jag vet inte vad du pratar om. Jag skriver ju att jag vill ha en liten låda. Titta högst upp i tråden så ser du att lådan jag länkat till är extremt liten.

 

Borde ju vara lättare att kyla en liten låda. Det enda problemet jag har med den lilla lådan är att jag inte får plats med allt jag vill ha. (Grafikkort, TV-kort, dubbla hårddiskar osv)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Tack. Jag ska försöka komma ihåg att rapportera här sen när det är klart, kan vara intressant för någon som råkar hitta tråden via google eller så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Ah, tänkte mig Ubuntu eftersom det dels är gratis, dels lär dra mindre prestanda av datorn = mer över till film och spel och mindre värmeutveckling och lägre strömförbrukning.

 

Kan hända att jag ger upp och kör på windows i alla fall sen, vet inte hur knepigt det blir att få allt att funka med linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, anledningen med en "stooor" låda, är att man får plats med mycket i den. Samtidigt så finns det utbyggnadsmöjligheter, inbyggd widescreenbildskärm med touchscreen, plats för fem hårddiskar, plats för DVD-brännare/bluraybrännare etc. Allt i en låda som är i storlek som en "hemmabioförstärkare".

 

Sen kan jag ju påpeka att en stor låda är lättare att kyla en en liten kompakt låda. (förutom allt annat så har jag plats på min bokhylla.) HTPC:n tog "bort" fem andra "burkar", som tillsammans tog upp dubbelt så mycket plats, men kunde inte ens en tiondel av vad HTPC:n kan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Nu har jag plockat ihop allt utom CPU-fläkt.

 

Hiper har en som ska passa, men den kräver backplate och det vet jag inte om jag har

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=221682

 

Annars finns det en på komplett, men den ska tydligen inte ha så bra kylningsförmåga (står max 3800+ och jag har en 4800+)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326420

 

På Dustin tänkte jag köpa den här, men den ska tydligen inte alls passa AM2, trots att det står i rubriken

http://www.dustinhome.se/pd_5010185276.aspx

 

Har någon ett tips på en bra kylare och var jag kan köpa den? Den måste tydligen vara max 40mm hög, och det är ju inte helt vanligt heller. Enda övriga kravet jag har är att den ska vara så tyst som möjligt (kommer inte pressa CPU'n så jättehårt tror jag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ger upp på Linux, eller vill testa ett alternativ, så kan du beställa en 120-dagars trial av MS Home Server utan kostnad. Väntar på att min test-cd ska dyka ner i brevlådan

 

(Eg. är också min ambtition att bygga en själv på nån linux-dist men det skadar ju inte att se hur "det mörka imperiets" lösning ser ut)

 

[inlägget ändrat 2008-11-27 19:01:13 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Aha trevligt. Det finns risk att jag överger linux för tinyXP eller nåt, bara för att jag är mer van att confa sånt, burken ska ju ha en massa olika funktioner och så. Men då har jag iaf gett linux en chans.

 

Sen ska jag se om jag kan tanka MS Home Server gratis från MSDNAA kanske. Tror inte jag kommer betala för det i varje fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...