Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5.1 eller 7.1


parlehag

Rekommendera Poster

Hej! jag tänkte höra om det är någon som vet om det finns 5.1 eller 7.1 högtalar system som har 3.5mm utgång (vanlig hörlurs utgång). Vart kan man köpa de?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hänger jag inte riktigt med, menar du ett 5.1 högtalar system som har ett hörlusrutag ?? det har väll nästan alla ??

 

om jag fatar dig rätt så har mina det... logitech x-530, dem ansluter jag med 3 st 3.5 mm stereoplugg till mi ndator och i ena högtalaren sitter ett hörlurutag...

 

eller missupfattade jag dig ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag menar att man ansluter systemet med en "vanlig" 3.5mm kontakt till datorn. nu har jag ett 5.1 system som man kopplar till en dvd sen måste jag koppla det vidare till datorn med en aux kabel som har aux på ena sidan och 3.5 mm på andra sidan.

 

Hur är ditt då?:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sån vanlig 3,5 mm-sladd kan bara överföra ljud till två högtalare. Det finns i så fall ingen anledning att köpa 5.1- eller 7.1-högtalarsystem eftersom du får mycket sämre ljud för pengarna då.

 

Vilken prisklass har du tänkt dig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej! men hur kopplar man då det till datorn?

 

Jag hade tänkt min 500-1000 kr typ

 

Jag har ett sådant moderkort som det är inbyggt ljudkort på, kolla här:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335701 (VIA EPIA-PX10000G)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du har altså ett mini moderkort ? okej men i alla fall så står det att kortet har 7.1 sorround ljud, då borde det finnas många små 3.5 mm's utag. då ska det väll bara vara att köpa ex logitech x-530 och koppla in , och har du något ljudprogram på datorn så får du ställa in där att du andvänder 5.1, då borde ljud höras i alla högtalare.

 

 

mina högtalare har 3 st 3.5 mm sladdar:

-en till center och bas.

- en tilt front, right och left.

- en till rear, right och left.

 

men det följer även med en splitter, om man bara har ett 2.0 ljudkort, då får man endå ut ljudet på alla högtalarna, men inte sorround ljud förståss!

 

jag tror att det är vanligast som mitt högtalar system är, altså att man har 3 st kablar som man ansluter till datorn! ( Till datorer altså)

 

Jag hade tänkt min 500-1000 kr typ

mina högtalare kostar 700 i butiken, finns för lite över 500 på internet, och du får enligt mig grymt mycket för pengarna !

 

provlyssna någon stanns och jämför mot några andra högtalare för samma pengar så märker du nog...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! jag får tacka för hjälpen! nu är det bara att invenstera i nya högtalare :)

 

 

Men vart gör man instälningar i wmp 11?

 

[inlägget ändrat 2008-11-02 21:15:27 av parlehag]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte om man behöbver göra något i wmp , jag ställer in mitt i mitt ljudprogam som var förinstalerat på med min dator (märkesdator)

 

i wmp kan du ju även ställa inte lite sådan men det har nog ingen betydelse om du inte aktiverat 5.1 i ett ljudprogram tidigare....

 

okej såhär går jag in i wmp 11 på venska: uppspelnings fliken, klicka på den och välj flef altenativ klicka på DVD fliken och klicka på avancerat, då ser det kanske inte lika ut för dig, beroende vad du har för annat dvd program, för wmp har som sakt inga medföljande dvd spelninga funktioner

 

(det har något att göra med att wmp 11 är gratis och rättigheretna kostar pengar = microsoft skulle gå i KK om dem skickade med det)

 

men såhär ser det ut för mig ( se bild ) och då har jag som du ser inter video som min andra video spelare ( även vlc )

 

[bild bifogad 2008-11-03 07:44:12 av gurre g]

1095166_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...