Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp


HBPD(Helt blåst på datorer)

Rekommendera Poster

HBPD(Helt blåst på datorer)

Jaf får meddelanden från microsoft om att jag kör på en piratkopia (windows xp). Jag får gärna köpa ett nytt från dem för 1375 kronor - hmm. Har köpt datorn begagnad. Kanske är produktnyckeln inte inlagd eller så är den falsk.

Fråga 1: Var hittar jag produktnyckeln?

Fråga 2: Går det att lösa detta på ett billigare sätt än vad microsoft föreslår?

Snälla hjälp mig någon

 

HBPD frågar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produktnyckeln måste man lägga in för att kunna installera XP så nog finns den där. Exakt var den sparas i registret är jag osäker på, men om du är novis på datorer är det nog inte så lyckat att börja rota runt där ändå.

 

Det är väl helt ok att köpa ett begagnat XP, det borde ju vara billigare än Microsofts förslag. Annars finns det ju andra operativsystem som är gratis, t ex Ubuntu.

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HBPD(Helt blåst på datorer)

Tack för tipsen. Du har helt rätt i att jag inte ska rota i datorn. Det brukar sluta med att den förpassas till soprummet. Har noll tålamod med trilskande dater.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaf får meddelanden från microsoft om att jag kör på en piratkopia (windows xp).

Då har du tyvärr inte en legal/godkänd produktnyckel i datorn.

Troligen har den som lagt in operativet, använt en piratnyckel, som bara fungerar en kortare tid.

 

Fråga 1: Var hittar jag produktnyckeln?

Fråga 2: Går det att lösa detta på ett billigare sätt än vad microsoft föreslår?

Fråga 1. Om du vågar kolla i registret, så kan du leta dig fram till följande ställe

 

HKEY_LOCALMACHINE\ SOFTWARE\ Microsoft\ WindowsNT\ CurrentVersion\ProductId.

 

Fråga 2. Lägger man på frakt och sådant, så tror jag att det ändå är billigast att använda länken som finns bakom den lilla "mörka stjärnan", nere till höger.

Du får själva produktnyckeln via ett mail, efter att du har betalt, men kan också beställa gratis en cd med operativet på.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HBPD(Helt blåst på datorer)

Tack för hjälpen. Nu har jag visserligen fått ett äkta XP installerat men det är ju bra att "veta hur man hittar produktnyckeln" om jag nu skulle behöva det i framtiden.

Hälsningar HBPD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...