Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt moderkort, datorn startar inte..


Subiie

Rekommendera Poster

Köpte nytt moderkort idag, har kopplat in allting men datorn vill ändå inte starta .. Har följt anvisningarna jag fått från installations manuallen.. Någon som vet vad de är eller har ett liknande problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då dristar jag mig att säga att du missat manualen nånstans... eller att nätagget har gått till dom sälla jaktmarkerna :) Om inte ens fläktarna går är det illa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

möjligt men om du kopplat in 24-pinnarskontakten och den lille till processorn så borde iaf fläkten gå. Så fel på ditt mobo eller aggregatet. Testa agget utan att ha det inkopplat till mobo så ser du ju om det lever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade just in mitt gamla moderkort, den har 2x10 och inte 2x12, samma med min PSU, den har 2x10 men datorn vill ändå inte gå igång nu..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och din slutsats är? *småskrattar*

 

Testa agget utan att ha det inkopplat för att se om det öht startar, om det gör det är det iofs inte säkert att det tål last. Går det igång kan man ju koppla in ett par diskar för att belasta det, brukar höras/kännas om diskarna spinner igång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24, men de står att den supportar 2x10 i manuallen, men de går ju inte igång med mitt gamla moderkort heller just nu..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kopplar bort de 2 (?) kontakter som går från nätagget till ditt moderkort, vänder den feta kontakten så du har låsbygeln mot dig och placerar ett lämpligt böjt gem el. liknande mellan den gröna anslutningen och nån av dom svarta närmast intill. Utan den byglingen går inte agget igång när det inte är anslutet till mobo.

 

När du gjort detta och startat agget med dess strömbrytare bör iaf dess egen fläkt gå igång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa så står det att den supportar 2x10 också, även fast den är 2x12. Dock så är manuallen förvirrande..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var bara att sätta i den >.>, den passade perfekt :0. Men som jag sa så funkar inte de gamla moderkortet nu heller, ingenting går igång.. Förstår inte hur nätaggregatet kunde gå sönder på nån timme från att vara fullt funkande till att inte göra ett knyst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hallå... en 20-pinnars passar i en 24-pinnars lika bra som en engelsk nätsladd passar i ett svenskt uttag *kliar sig i nacken*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande så att de stod i manuallen att de skulle gå >.>. Men vad du menar är att jag måste köpa ett nytt nätaggregat med 2x12?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men om den inte funkar med mitt gamla moderkort heller.. Vad är oddsen att de funkar med mitt nya bara för den har 24 pinnar? Mitt gamla har 2x10 och nätaggregatet har ju 2x10 så då borde de ju funka.. Men de gör de inte >.>. Möjligt att den gick sönder när jag tryckte i den i 2x12 moderkortet? (Fastän de stod att de skulle funka ._.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tvivlar starkt på att det stog i manualen att du skulle pressa in din 20-pinnars kontakt i den nya 24-pinnars... risken finns att du blåst såväl agg som nytt mobo. Jag håller tummarna för att jag har fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tvivlar starkt på att det stog i manualen att du skulle pressa in din 20-pinnars kontakt i den nya 24-pinnars...

Jodå det finns 24-pinnars moderkort som är kompatibla med 20-pinnars nätagg. Lillebrorsan har bl a en sådan konfig och då är det viktigt att kontakten från nätagget vetter emot rätt sida av den i moderkortet – nätaggets är ju kortare än vad moderkortets är bred och ifall den då trycks ned mot "fel kant" kommer det inte att fungera.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-01 23:10:45 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"The man power connector is compatible with power supplies with 2x10 power connectors." Quote från manualen. Och jag sa att jag inte pressade in de, jag sa att jag satte in de fint, utan att trycka särskilt mycket alls eftersom de passade "perfekt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...