Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

De e gött med mkt disk...


2Many2

Rekommendera Poster

... nu har jag bytt nätagg och "hatat in eländena" i lådan igen. Och nyupptäckt hur mkt jag avskyr de sketna kontakter som används för såväl ström som dataöverföring :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla PATA diskar då eller? Men visst, en egenbyggd datorn är inte så smart utformad alltid utan kablarna går verkligen kors och tvärs.

 

Tittar i datorn jag byggt ihop- En fet strömkabel till kanten på moderkortet, en mindre mitt på moderkortet, en till grafikkortet, en till vardera hårddisk och DVD. Okej, de senare i kanten på lådan men den där mitt på moderkortet?!

 

Bredvid denna sitter även en ljudkabel som för ljud till kontakterna på framsida av lådan, rakt igenom hela lådan. Denna kan jag visserligen välja bort men...

 

Sedan har via SATA-kablarna. De går säkert att bunta fast någonstans men icke ännu. En dag så ska jag...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå, sitter en trave patadiskar i burken också... jag är lika oförtjust i deras datakablar. För att inte tala om dessa förb-e strömkontakter

 

[inlägget ändrat 2008-11-02 09:26:26 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dag i framtiden, så flinar vi åt detta gammalmodiga med att ha tråd/kablar i våra kära chassin, vi har ju självklart allt trådlöst i våra datalådor :):thumbsup:

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh, trådlöst i datorn? Tveksam tveksam då det finns massor med störningar från minnen och processor och alla kopplingar däremellan. Men visst, snart har vi optiska ledare istället. Snabbare, smidigare. Sedan kanske de kommer allt dra mindre ström, de biffiga strömkablarna kanske kan lämnas därhän.

 

Eller att man enas om lite smarta dragningar, placeringar. Att man kanske har fördragna kablar i chassit. Nätagget ansluts till dessa och bara en kort kabelstump behövs mellan en punkt i chassit och ex.v. hårddiskarna.

 

Signalkablar kanske likaså men de är lite mer känsliga för skarvar.

 

I framtiden har vi kanske inga hårddiskar alls. Allt är integrerat på moderkortet. Även sekundära minnet. CD/DVD är glömt, minneskretsar ansluts direkt till moderkortet via USBs efterföljare. Eller trådlöst för den delen.

Ja, den som lever får se.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh, trådlöst i datorn? Tveksam tveksam då det finns massor med störningar från minnen och processor och alla kopplingar däremellan

Men det vore mycket trevligt om utvecklingen gick åt det hållet.

 

Nätagget ansluts till dessa och bara en kort kabelstump behövs mellan en punkt i chassit och ex.v. hårddiskarna.

Nä, inget nätagg, naturligtvis finns det ett typ lithiumbatteri som laddas upp via trådlös överföring.

 

I framtiden har vi kanske inga hårddiskar alls. Allt är integrerat på moderkortet. Även sekundära minnet. CD/DVD är glömt, minneskretsar ansluts direkt till moderkortet via USBs efterföljare. Eller trådlöst för den delen.

Ja, den som lever får se.

Ett eller flera flashminnen naturligtvis, som man också vid behov kan flytta runt/använda till sin mobil, digitalkamera bärbara osv...

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Önskar att man kunde lägga kablarna i rännor bakom moderkortet typ såsom dom stationära Macarna har det. Imponerad över hur dom lyckats gömma alla kablarna snyggt bakom allt.

 

Instämmer annars över att kablarna i datorlådorna är störande. Många gånger har jag funderat på kabelstrumpor, men det kommer aldrig längre än till tanken.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah... satakontakterna ramlar ur om man blänger snett på dom och molexeländena går att sätta dit en gång, får man därefter mot förmodan loss skräpet kan de därefter bara sammanfogas med vilja och våld :)

 

Trådlöst lät bra, det blir ruggigt med kabel till dussintalet diskar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst lät bra, det blir ruggigt med kabel till dussintalet diskar...

Har du 12 hdd i ett kabinett/chassi??

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jupp, plus ett halvdussin på usb och en trave på bordet som väntar på ny bostad :) Hittade ett till stort chassi i elektronikcontainern som jag tänkte göra om till diskfarm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar: "har jag råd att köpa en dedicerad lösning för NAS" är svaret ett rungande nej :) Men jag har som sagt grävt fram ett rejält chassi med som det verkar fungerande moderkort/cpu. Gammal Athlon64 så inget fartmonster men den kanske kan driva nån linux och ge mig nåt NAS-liknande?

 

Förslag mottages tacksamt

 

P.S.

Min elleverantör älskar mig :)

D.S.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, du är nog rätt ute. Finns lättvikts-Linux som kan ta en gammal dator och göra om den till en filserver, brandvägg, router, telefonväxel...

whatever you like!

 

Men något att rekommendera, nej, ingen erfarenhet av dessa.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har bara blivit så genom åren, du vet väl hur det är med samlarnoja :) Köra webhotell hemma i köket kunde kanske vara nåt... fast jag har bara 10/10 så det går nog inte *flinar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se på farfar... chassit jag släpade upp från elektronikcontainern innehöll AMD Athlon 3400+ :) Inget vidunder men slänger jag in 0.5-1 GB RAM lär den duga utmärkt som linuxhoj... gissar jag iaf. Ska bli kul

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...