Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia adsl 24mbit + vilken router?


Xedious

Rekommendera Poster

Tjenare!!

 

Min fråga är helt enkelt: Vilken router är bäst att ha för att få ut högsta möjliga hastighet med telia adsl 24mbit?

 

Funderar på en D-link DIR-100, Någon som vet om den kan vara bra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Levereras inte Telia 24 med ett Zyxel modem från Telia med inbyggd router?

2) Går det få Telias 24+ internet utan "digitalTV" idag?

Tror Bosseiskogen här på eforum konstaterade att med digitalTV sjönk hastigheten på internet till ca 5Mbit/s.

Vilket innebär att kraven på en eventuell router efter Telias modem inte blir stora.

 

Tror att Bosse hade 12 eller 15Mbit/s internet före han tog Telias digitalTV.

 

Till det passar Linksys WRT54GL som klarar max ca 30Mbit/s

och har högst omdöme av alla routrar för hemmabruk på Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=74148

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har Telia 12-24mbit heter det. Ingen digital tv. Vi hade Telia 8mbit förut på två datorer. Vi uppgraderade nyss till 12-24 och då fick vi ett nytt modem men det är ingen inbyddg router i det. Vi har 2st datorer och den dlinken vi har nu är gammal och klarar bara 5mbit. Så jag håller på att titta efter en ny. En så billig som möjligt som klarar hög hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Levereras inte Telia 24 med ett Zyxel modem från Telia med inbyggd router?

2) Går det få Telias 24+ internet utan "digitalTV" idag?

Tror Bosseiskogen här på eforum konstaterade att med digitalTV sjönk hastigheten på internet till ca 5Mbit/s.

Vilket innebär att kraven på en eventuell router efter Telias modem inte blir stora.

1) Nej, enbart ett modem som klarar 24Mbit och Telias grundkrav på Internet, Digitaltv och IPtelefoni.

 

2)Ja, visst går det, digitaltv och iptelefon är fortfarande tillval.

 

Stora minuset med Telia´s digitaltv, är att man får fortfarande t.ex 24Mbit på papperet, men man får hastigheten strypt till 12Mbit, och sedan utgår det från denna nivå, så en trolig maxfart blir i verkligen ca 7-8,5 beroende på avståndet i vanlig ordning.

 

Kravet på routern är inte så noga, förutom att klara minst 24Mbit

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en D-link DIR-100, Någon som vet om den kan vara bra?

Fungerar säkert bra, kör för tillfället på en DIR 120, inga problem, skillnaden är att DIR100 är väl en trådlös om jag inte minns fel, 120 är bara kabel i alla fall.

Annars är det samma burk.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar säkert bra, kör för tillfället på en DIR 120, inga problem, skillnaden är att DIR100 är väl en trådlös om jag inte minns fel, 120 är bara kabel i alla fall.

Annars är det samma burk.

 

Skillnaden mellan 100 och 120 är att 120 har skrivarport. Vad har du för internet och vad får du för hastighet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan 100 och 120 är att 120 har skrivarport.

Rätt, tänkte på DIR-300.

 

Edit: Kör precis som du, men har digitaltv också, så jag har "fenomenet" med strypt hastighet och så, ligger rätt stabilt på ca 8Mbit ner, finns både router, switchar och flertalet med datorer och andra enheter i nätverket, fungerar utmärkt, sällan några problem.

 

 

//gästen

 

[inlägget ändrat 2008-11-01 16:50:54 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt, tänkte på DIR-300.

 

Edit: Kör precis som du, men har digitaltv också, så jag har "fenomenet" med strypt hastighet och så, ligger rätt stabilt på ca 8Mbit ner, finns både router, switchar och flertalet med datorer och andra enheter i nätverket, fungerar utmärkt, sällan några problem.

 

Det får nog bli en DIR-100 då. Den är ju billig och jag lär ju få högre hastighet än 5 iallafall.

 

Men vet någon om jag kommer få ut 24mbit ner med den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du lär få ut det telia kan leverera, vilket du enkelt kan kolla genom att koppla datorn direkt till modemet och köra tptest... beror på avstånd till station, kvalitet på linjen etc etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du enbart bredband, så är nog en rimlig gissning ca 17-18Mbit ner,och ca 1-1,5 Mbit upp, beroende på avstånd till telestationen, och kvalitén på kablar.

 

Telia levererar upp till 24/2.5 beroende på avstånd till telestation för enbart bredband.

Så måste du inte ha trådlöst, så fungerar en DIR100 bra, även om den är bland dom billigaste.

Är nöjd med min 120 i alla fall.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en gång med att koppla modemet direkt till datorn och då fick vi ut 13.9 just då. Bara jag får ut minst 12 sen med router så är jag nöjd. Det är 12-24mbit dom lovar.

 

Jag köper en DIR-100 då.

 

Tack så mycket för hjälpen!

 

 

Jag kan rapportera här sen om det funkar bra ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en någotsånär modern router, även för hemmabruk, har så pass snabba bakplan att dom inte lär begränsa din nedladdning. Good luck!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...