Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

två switchar


RasmusAnde

Rekommendera Poster

Tjena!

Har problemet att jag har 2st switchar som jag vill koppla ihop för att få ut nätverket på ett större område. Hur skall jag göra detta ?

 

Har försökt att ha dem som deffault inställda och bara koppla ihop dem, men ni kan nog räkna ut att det inte gick så bra.

Sen så försökte jag ändra lite inställningar och fick då faktiskt internet åtkomst, hade det innan också men enbart om man var kopplad till den första switchen.

 

Dock så är fallet nu att internet är skitsegt och jag kommer inte åt switch #1.

Så min fråga idag är om någon skulle kunna guida mig hur jag skall göra eller om ni kan finna någon bra guide som redan finns på nätet. Har själv sökt men har tyvärr inte funnit någon.

 

Tackar på förhand :P

 

EDIT:

Switch #1 = 192.168.0.1 - Dlink DI-524

Switch #2 = 192.168.0.11 - ZyXEL P320-W

 

kopplat bort DHCP på S#2

 

PS!

Undrar om någon kan förklara varför jag inte kan skriva in 192.168.0.1 i webbläsaren om jag sitter på S#2 men testar jag tracert kommandot i CMD så ser jag att den går igenom 192.168.0.1

[inlägget ändrat 2008-11-01 12:06:57 av RasmusAnde]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

det är inte två switchar untan två routrar...

 

steg ett hitta lämplig sopkort åt dlinken.

steg två installera zyxel routern så att den fungerar med dhcp etc...

steg tre köp en _switch_ typ ( http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=SD208-EU )

kopla en nätverkskabel mellan lan porten på routern och lämplig port i switchen.

 

(går även att använda dlinkroutern som switch stäng, av dhcp och använd bara LAN portarna på den)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, router/switch... vad är skilnaden ? Trådlöst/Trådat ?

Iaf, jag kan inte koppla med de hårdvara som jag har nu ?

 

Har även en Dlink 604 också vilket jag tror är en switch.

 

 

steg två installera zyxel routern så att den fungerar med dhcp etc...

Med detta menar du att R#2 skall ha DHCP ? Tänkte att ifall jag byter plats på dem :P

 

[inlägget ändrat 2008-11-01 14:57:46 av RasmusAnde]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

 

jag har haft samma problem (och har det lite förtfarande...) som dig och ska se om jag kan hjälpa till!

 

Det går att andvända flera routrar tillsamans, men då måste dhcp stängas av på ALLA routrar utom en.

 

sen är det lämpligt att koppla alla routrar till "huvud routern", huvud routern ska vara den bästa routern och den ska dela ut hdcp.

 

Dem andra routrarna ansluter du från huvudrouterens lan utag till slav routerns LAN utag, notera att slavroutrarnas wan utag inte ska andvändas!!, För då kommer du få stora problem med att kunna finna varandra i nätvärket, andvända windows fildelning mm.. , då routern har en brandvägg på wan porten.

 

sen så är det lämpligt att lägga up en ip strategi innan du kopplar ihop allt och tilldela varje router ett EGET IP, så du kan logga in på ALLA routrar utan att behöva flytta runt din nätverkskabel mellan alla routrar...

 

en liten skets innan kan vara bra, för att sedan snabbt kunna sätta ihop allt och få så lite strul som möjligt, om det hela handlar av någon form av lanparty, då flera besökare kommer kan det vara bra att även be gästerna andvända automatiskt tilldelning utan ip nummer, om dem har statiskt ip nummer så kan det förstöra en heldel.

 

 

Har även en Dlink 604 också vilket jag tror är en switch.

 

nja, det är nog en router, jag har andvänd en sån på ett lanparty och det är en router, ganska klen på wan sidan, men det gör ju inget, om den andvänds som "slav" router...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det är nog en router

 

Gick och kollade på den och stod det inte då router på den ;P

Skall inom kort labba lite med utrustningen jag har. Har jag inte redigerat detta inlägg inom 2h så har jag nog ställt till det ordentligt :P

 

EDIT:

Var ju inte så svårt.

Dator -> Zyxel (Nätkort -> Zyxel port 2)

Zyxel -> Dlinken (Zyxel port 1 -> D-link port 1)

Modemet -> D-link ("WAN"->WAN)

och allt fungera perfekt, som det ser ut iaf :P

[inlägget ändrat 2008-11-02 10:16:45 av RasmusAnde]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...