Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Download


Rowdy0nline

Rekommendera Poster

Hej på er, igen!

 

Lite och snabb fråga, bara:

Hur hårt skadas min hårddisk när jag laddar ner? (laglit -.- men åja)

och vad har det för konsekvenser?

 

/O-med-vet-en :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så skadas inte en hårddisk fysiskt mer än vanligt, att den slits normalt när den används.

Men om du tänker på att det kan komma in smittor av olika slag om du laddar/tankar ner från illasinnade nerladdningssajter, så tror jag inte att hårddisken skadas mer ändå, du riskerar att få in smittor, ja, och måste då rensa bort dessa smittor på olika sätt, men rent fysiskt så skadas inte hårddisken mer än på vanligt sätt, normalt slitage.

Men vem vet, kanske kommer framtida virus eller andra smittor som kanske kommer att skada en hårddisk på annat sätt är idag?

Det är skillnad på att hårddisken skadas fysiskt, eller att innehållet skadas.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... många pratar om att hårddisken mår dåligt oO när man laddar ner. Virus och liknande otyg inkluderar jag inte....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... många pratar om att hårddisken mår dåligt oO när man laddar ner

Då undrar jag vad som anses är skillnaden mellan att använda sin hårddisk och att ladda ner på sin hårddisk, den arbetar ju fysiskt vid båda tillfällena, slits alltså på samma sätt, eller menar dom att den skulle slitas på något annat sätt när man laddar/tankar ner information?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sätt, så arbetar en hårddisk på ett visst sätt, dvs dom magnetiska skivorna inuti snurrar med ett bestämt varvtal, och informationen läses med hjälp av en specialtillverkad arm som det sitter s.k läshuvuden på längs ut.

 

Så att en hårddisk skulle "skadas/slitas" på något annat/speciellt sätt bara för att man laddar/tankar informationen, är bara nonsens, den slits normalt sett på samma sätt oavsett hur den används.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar ner många torrents samtidigt kan disken få jobba lite extra mycket under den tiden. Den snurrar förvisso alltid men läs/skrivhuvudet måste flyttas ofta.

 

Dock tror jag att hprddiskar rent mekaniskt är väldigt bra.

 

Om du vill kan du skaffa diskar som är gjorda för att användas mycket, t ex Seagate Barracuda ES:

 

http://www.seagate.com/www/en-us/products/servers/barracuda_es/

 

De är lite dyrare men inte så mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...