Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem


1Okunnig

Rekommendera Poster

Till att börja med har jag fått något skit på datorn som till en början inte ens tillät mig att boota upp. Har inte varit ett enda problem på datorn, men min kompis hade något allvarligt fel med sin och provade att stoppa in sin hårddisk i min dator och efter det fick jag meddelande om att en "hal.dll"-fil saknades eller var felaktig.

 

Jag sökte igenom google och hittade massa lösningar - dock ingen som hjälpte mitt problem, så nu har jag fått nog och ominstallerat windows på en annan partition. Inatt tänkte jag formatera hela burken och slutligen imorgon göra en "optimal installation" (enligt winguider.se), där man delar upp två hårddiskar på fem partitioner.

 

Problemet jag har nu - mitt ljudkort, som enligt Everst Home heter "Analog Devices AD1988A @ Intel 82801HB ICH8 - High Definition Audio Controller [b-0] PCI" hittar jag inga drivers till. Hittade någon länk någonstans på nätet, tankade skiten och när jag skulle installera stod det "hittar inte drivrutiner".. Jag tänkte mest "nä, så klart, det var därför jag tankade dig".. men jag sade inget.

 

Grafikkortet verkar jag ha fått ordning på, GeForce 8 Series funkade.

Jag har en SM-styrbussenhet, och en styrenhet för lagringsenhet som också verkar sakna drivrutiner, ingen aning om hur man får reda på vad det är till, eller vad man får drivrutinerna ifrån.

 

Drivrutiner till moderkort behövs det? Asus P5B heter det iallafall.

Ett sista problem jag har, jag ber om ursäkt för allt detta, är att när jag ominstallerade windows så verkar mina två sista hårddiskar vara borta - hittar bara de gamla partitionerna - vilket är sjukt.

 

Tacksam för ALL hjälp, liten som stor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att det är mina SATA-diskar som fungerar, däremot inte IDE-diskarna. De hittas inte när man bootar med windows-skivan heller.

 

/Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner till moderkort behövs det? Asus P5B heter det iallafall.

 

Ja dom behöver du, det är på dom som du hittar ditt ljudkort, Asus P5B har integrerat (inbyggt) ljudkort och drivrutinerna sitter på chipset CD'n som kom med moderbordet.

 

Saknar du den CD'n så kan du ladda ner drivrutinerna manuellt ifrån Asus hemsida.

http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=307&l4=0&model=1178&modelmenu=1

 

Tryck på länken "Ladda ner" i menyn till vänster.

 

Du skrev inte vilken versin av Windows du använder, har du provat att reparera din befintliga installation?

 

Har du XP så kan du prova metod 2 på denna länk.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

När ni satte in din kompis hårddisk i din dator ändrade ni bootordningen i bios då?

 

Det låter på din beskrivning av hur problemet började som om du råkat ställa in så att datorn tappat inställningarna i bios och datorn inte hittar rätt disk för C: (systemstartdisken) och att inställningarna för dina IDE diskar, det hela kan vara en bios inställning som är felaktig?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

Jag hittade dock dessa grejer inatt (innan jag läste ditt svar alldeles nyss) och har nu fått igång ljudkort + grafikkort.

 

Har formaterat om alla diskar (tog många timmar), känns rätt skönt trots allt.

 

Ja, jag har Windows XP, även efter att jag hade utfört en parallell installation på en annan partition och kopierat "hal.dll" som sades vara den filen som det var fel på så fick jag samma meddelende. Även när jag installerade det på samma partition över min gamla XP hade jag tre olika XP Pro att välja på vid startupen och originalet gav fortfarande samma felmeddelande.

 

När min polare återigen satte in sin hårddisk och bootade från den kom han in, men när jag skulle in på min andra XP pro fick jag precis samma felmeddalnde efter detta. Så av tre stycken XP pro fungerade bara en och nu har jag precis formaterat om hela skiten och installerat alla nödvändiga drivrutiner, förutom de till mitt controllerkort (Promise Ultra 133 Tx2), kanske är därför inte mina IDE-hårddiskar funkar (de är inkopplade till den så klart). Jag laddade hem "drivrutiner" från deras hemsida men har ingen aning om hur jag ska installera dem då det är *.cat, *.inf och *.sys-filer :\

 

Jag har även beslutat för att aldrig låta min kompis sätta in sina äckliga hårddiskar i min dator igen. Uppenbarligen hans hårddiskars fel.

 

Tack för dina tips i vilket fall, du får gärna hjälpa mig med IDE-problemet om du kan, det är största prio nu för mig :)

 

/Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du får gärna hjälpa mig med IDE-problemet

 

Du kan börja med grundinställningarna så kan vi se om det går att få igång dom igen...

 

Kolla byglingen av dina PATA/IDE enheter att den som sitter längst ut på IDE kabeln är byglad till Master och att den som sitter på mittenkontakten är byglad som Slave.

 

Randen på kabeln mot stift 1 i alla kontakter, på IDE enheterna är det samma håll som strömmatningskontakten och på moderbordet är det mot närmast kanten på kortet.

 

Kolla inställningarna i ditt bios under Advanced att PATA/SATA Controller är satt till Enabled samt att SATA Controller är satt till IDE.

 

Kolla också under Main-IDE Configuration/SATA Configuration är satt till Enhanced.

 

Och så den "dumma" frågan som ändå måste ställas, spinner dom igång när du startar datorn, ni kopplade inte ur strömmatningen till IDE enheterna när ni skiftade hårddiskar och glömde att koppla in dom igen?

Tunna/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixade skiten, det var controllerkortet som inte hade fått in drivrutinerna, jag tankade dem och pekade enhetshanteraren till rätt plats.

 

Nu flyter allt jättefint :)

 

Tack för hjälpen också! Sjyst som tusan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...