Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Användningsområde för registrerade ip-nummer


martinfrohm

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar hur tex diverse forum får använda sig av deras registrerade ip-nummer.

Kan den sam har tillgång till ip-numren helt enkelt kolla upp vem som skrikit inlägget för nöjes skull lr krävs det att det ska handla om lagbrott för att ha tillåtelse att göra det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första stycket tror jag bestäms t ex av PUL.

 

Andra stycket: Nu krävs det misstanke om brott som ger fängelse. Förslag är att rättighetsinnehavare ska kunna gå direkt till domstol och kräva ut personuppgifter som del av processen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan den sam har tillgång till ip-numren helt enkelt kolla upp vem som skrikit inlägget för nöjes skull lr krävs det att det ska handla om lagbrott för att ha tillåtelse att göra det?

Det enkla svaret på den delen av frågan är "ja". Jag kan helt för mitt höga nöjes skull efterforska var mer på nätet jag hittar din IP-adress. Det första jag lätt gör är att ta reda på vad du har för operatör, då brukar man också ofta på köpet (antingn direkt eller efter en traceroute se ungefär i vilken del av landet du bor). En vanlig googling brukar inte sällan resultera i träffar som kommer att avslöja var mer din IP-adress figurerat (när du eller någon annan hade den) och vad den gjort där.

 

Däremot kan jag inte utan någon slags domstolsbeslut (varken nu eller efter den nya piratjakt-lagen som ger antipiratbyrån i det närmaste polisiära befogenheter) få din internet-operatör att lämna ut sina kunduppgifter på dig. Men det är inget brott att försöka, de kommer bara att vägra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...