Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Phenomen

Enskild firma – Skatter

Rekommendera Poster

Phenomen

Hur funkar det egentligen med skatterna. Som jag har förstått det, så ska jag betala preliminär skatt på vinsten (vad smart jag är). Men hur är det med de sociala avgifterna? Frågade en som jag känner, som sa att man inte betalar de sociala avgifterna.

Sedan ser jag i ett av bokföringsexemplen att man båda betalar preliminär skatt och F-skatt. Då är frågan om jag som har en enskild firma ska betala båda preliminär skatt & F-skatt? Och om jag ska betala båda, hur fan räknar man ut F-skatt?

Nu har lust å svära åt skattemyndigheterna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
carlitosan

Den preliminär skatt man betalar när man bedriver enskild näringsverksamhet kallas f-skatt. Du ska enkelt uttryckt betala inkomstskatt och sociala avgifter på din deklarerade vinst, samt naturligtvis nettobeloppet av din utgående moms.

Hur stort belopp dina totala skatter uppgår till vet ju varken du eller SKV fören inkomståret är slut, därav deklarationen. Dock så vill SKV ha in skatt löpande under året varför du ska betala en preliminär skatt (f-skatt) under inkomståret. Hur stor denna preliminära skatten är beslutar SKV efter att du gjort en preliminär självdeklaration där du uppgett vad du tror dina intäkter/kostnader kommer att uppgå till. (Detta kan jämföras med när man har en anställning. Arbetsgivaren betalar då in din preliminära skatt, då kallad a-skatt. När du driver enskild näringsverksamhet är du alltså skyldig att själv sköta denna preliminära inbetalning, principen är dock densamma.)

Den preliminära skatten (f-skatten) är alltså till för att täcka din totala skattekostnad under inkomståret, den innefattar alltså kommunalskatt, ev. statlig skatt, sociala avgifter (egenavgifter) och moms. Dock "tror" man ju sällan rätt (är ganska omöjligt att göra detta) vilket leder till att man året efter, när deklarationen är klar och SKV har gjort sin taxering, får skatteåterbäring eller restskatt. Storleken på denna är helt enkelt differensen mellan betal preliminär skatt och den, enligt taxeringen, totala skattekostnaden.

Hoppas det klarnat litegrand.

[inlägget ändrat 2008-10-31 17:58:15 av carlitosan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...