Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder på Eforum


Monshi

Rekommendera Poster

Bilder som man bifogar till inlägg kan ju som bekant vara i JPG-, PNG- eller GIF-format. Format som alla webbläsare ska klara av.

 

men Eforum packeter om dem, eller ger dem filändelsen JPG oavsett fil man laddar upp. Jag misstänker att det är detta som ger att IE inte klara av att visa PNG-filen i detta inlägg av mig:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1084726#1094315

och säkerligen många andra inlägg där jag lagt till PNG-filer.

Eller vad är det som sker? Ska inte IE7 klara PNG-filer? Eller är det något galet med min PNG-fil? mmh, IE klarar inte ens av att öppna originalet på min hårddisk? Vad är det som pågår?

 

Lite slentrialmässigt är det dock att döpa om alla bilder till JPG. Det borde ni kunna göra bättre.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast när jag lägger upp samma bild här:

http://goto.glocalnet.net/tipset/test/bildtest.html

så klarar inte IE7 den då heller. Vad är galet med denna PNG-fil? Eller vad är det som är galet i IE?

 

Ska testa att spara om den med annat program...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte redigera tidigare inlägget så...

 

 

...och se, när bilden gått igenom PAINT(!) så minskar den i storlek med 7 kB och plötsligt kan IE visa den. Min gamla, icke helt legala, version av större ritprogram verkar kanske göra något galet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte filändelsen, den kan vara .jpg, .png, .xyz eller vad som helst, webläsaren bryr sig inte. Det den däremot bryr sig om, är MIME-typen och den skickas ut av servern. Och det är här jag tror problemet är.

 

Om man först döper om png-filen till .jpg och sen MIME-typar den, så blir det image/jpeg, men om man först MIME-typar den (och sparar det i databasen...) och sen döper om den till .jpg, så blir MIME-typen image/png.

 

Vissa webläsare kanske tittar på filens header för att avgöra typen, andra kanske litar blint på MIME-typen. Vad som är rätt/fel / bra/dåligt, kan vi nog diskutera länge...

 

Fast lite märkligt är det. Det är bara IE av alla mina testade webläsare (FF, Opera, Safari, Chrome) som inte kan visa bilden... Skumt!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla, icke helt legala, version av större ritprogram verkar kanske göra något galet?

 

Nä, då skulle inte de andra webläsarna kunna visa den heller.

 

Men hur får du in en PNG-fil i paint?!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur får du in en PNG-fil i paint?!

Vista...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...