Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partitionering nödvändigt vid dual-boot?


Gurgel17

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska snart installera Linux Ubuntu ovanpå Vista och har tänkt göra en partitionering på C:/. Det jag undrar är om partitionering är ett måste för att dual-boota och isåfall varför?

 

[bild bifogad 2008-10-30 17:47:15 av Gurgel17]

1094314_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista veckan har vi haft några trådar runt dualboot och Linuxinstallationer. Tex //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1090754#1090754 och //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1091655#1091655 . Här kan du nog hitta en hel del svar på dina frågor. Roligt att så många vill prova. Med den utveckling det varit i Linuxdistributionerna det senste året tror jag att Linux äntligen kan nå utanför "nörd"-kretsarna.

 

Även om det teoretiskt skulle kunna gå att installera Linux på samma partition som Windows är det ingen bra idé.Defenitivt inget första gången du installerar.

 

Du bör därför skapa utrymme på din hårddisk genom att krympa Vistapartitionen. Ubuntu har som systemkrav 4 Gb hårddisk utrymme. Övriga "desktop"distributioner ligger i samma härad. Vill du använda Linux som vardagsmaskin, dokument, mp3 etc bör ha åtminstone 60Gb. I bilden du bifogar ser dock ut som att din C:disk är rejält full. Radering av skräp, tempfiler etc och defragmentering kan göra att du kan krympa den befintliga partitionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är antagligen möjligt installera att installera vissa linuxreleaser på c:\

med knep och knåp. Om det går med Ubuntu vet jag inte.

 

Men om jag vänder på frågan.

 

Det finns på din dator högst 56MB utrymme på din dator som kör Ubuntu, varför måste man partitionera hårddisken för att installera Vista?

Därför att du inte kan installera Vista på en dator

med ett annat operativsystem och bara 56MB ledigt utrymme.

Utan att allt du har på datorn går förlorat när Vista formaterar hårddisken under installationen. För att få plats. Vista behöver 10-tals GB på hårdisken för installation.

 

Tycker att du ska skaffa en hårddisk till för installationer av linuxreleaser.

Eller blåsa din nuvarande hårddisk helt ren och sedan partitionera om den.

 

Tycker att du som första åtgärd om du inte redan har gjort det ska göra återställnings DVDer därför det är en överhängande risk att vid installation av ett nytt operativsystem kvaddas återställnings partitionen (och alla övriga partitioner) med allt innehåll. Hur detta görs, återställnings DVDer, kolla datorns manual.

 

Tycker att du som nästa åtgärd ska backa upp allt du har på hårddisken som du inte vill förlora.

För risken finns under installationen av ett nytt operativsystem.

 

Här finns mycket att läsa.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Hardy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken partition ska jag lägga Ubuntu på då tycker du och hur går jag tillväga? Jag hade inte tänkt använda Ubuntu fullt ut, utan mest till surfande och lite applikationer så 20 GB bör kanske räcka?

 

Tack för trådtipsen hursomhellst!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har märkt att det krävs en hel del rensande för den här typen av installation. Jag kan dock medge direkt att ompartitioneringar av alla dess slag är ett stenkast för högt i min kunskapsnivå när det gäller datorer, vill göra det enklaste av den här situationen (ganska så logiskt) och då är frågan vad som nödvändigtvis behöver göras för att installationen av Linux ska flyta på så enkelt som möjligt?

 

jannejanne: Är allt det du skrev ner något som måste göras eller är mycket rekommendationer?

[inlägget ändrat 2008-10-30 18:45:59 av Gurgel17]

[inlägget ändrat 2008-10-30 18:47:19 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne tror jag missförstod lite eller så gjorde jag det.. Har du inte en fungerande Vistainstallation där du nästan har fyllt upp hela C: med skräp (Windows :)). Kan du frigöra tillräckligt med utrymme genom att avinstallera lite program som du kanske inte använder temp filer etc. När du frigjort tillräckligt kan du innifrån Vista krympa partitionen. Sedan löser Ubuntus installation partitioneringen av det nu lediga utrymmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av Systemskydd (systemåterställning), kan du frigöra utrymme. Efter detta kör du en diskrensning och sedan kan du aktivera systemskydd igen.

För att inaktivera systemskydd, högerklicka på Dator (i Utforskaren) och välj Egenskaper. Där ser du Systemskydd. Bocka ur (C:) och OK. När du är klar med diskrensningen och ev. defragmentering, gå tillbaka till Systemskydd och bocka för (C:). Denna operation bör kunna frigöra diskutrymme så att Vista ska gå med på att du kan krympa (C:).

Har du SP1 (Service Pack 1) installerad, så går det att frigöra ytterligare några GB.

 

________________________________

 

Webbläsare stavas Internet Explorer

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 19:07:20 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra. Hur var det nu egentligen, jag skulle inte lägga Linux på samma partition som Vista dvs C:\ ska jag lägga den på D:\ då? :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 19:06:23 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har följt Maratonmannens råd och frigjort tillräckligt med utrymme kan du krympa Vistapartitionen i den bild du bifogade i ditt första inlägg. Då kommer du att på din hårddisk att ha :

 

C: ca 120 Gb

E: x Gb

F: x Gb

utöver detta har du ett opartitionerat utrymme på ca 20 Gb

 

När du bootar upp din Ubuntuskiva och börjar installera får du efter att tag frågan om Ubuntu ska få hela hårddisken 149 Gb. Där ska du istället välja Manually edit partition table eller motsvarande på svenska. Där får du välja hur Ubuntu ska använda hårddisken.

Du ska dels skapa en Swap (Växlings)partition och sedan en rootpartition. Den första bör vara ca 1 Gb stor.

 

Detta använder du det opartitionerade utrymmet till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då hänger jag med. Hur stor ska rootpartitionen vara om växlingspartitionen är ca 1Gb?

 

Om jag väljer att låta Ubuntu ta hela hårddisken då är det ingen dual-boot gissar jag?

[inlägget ändrat 2008-10-30 19:47:47 av Gurgel17]

[inlägget ändrat 2008-10-30 19:48:43 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rootpartitionen låter du få allt utrymme som blir över 19Gb om du lyckats krympa Vistapartitionen med 10.

 

I rootpartitionen skapas sedan alla systemkataloger för Linux /boot, /etc, /var osv. Dessutom en //home katalog som kan jämföras med Documents and Settings i Windows. Där sparar du alla dina egna filer. Detta blir en standardinstallation.

 

Många skapar en särskild home partition. Det kan vara smart om du vill ha flera olika Linuxdistributioner installerade samtidigt. Du kan då låta alla dessa dela home partition/katalog men det är lite överkurs.

 

Dualboot innebär att du har flera operativsystem på hårddisken och får då ett val vid start av datorn vilket operativsystem som ska startas. Om du låter Ubuntu (eller Windows) ta hela hårddisken har du ingen dualboot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen, ja fler än två OS installerade är lite överkurs för mig haha men jag förstår principen:)

 

Du får poäng för en bra förklaring!

 

Om vi säger att jag tröttnar på Ubuntu (inte så troligt men man vet aldrig) och vill "avinstallera" det, krävs det då några kraftigare åtgärder eller räcker det med att formatera?

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 20:22:40 av Gurgel17]

[inlägget ändrat 2008-10-30 20:22:54 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var du väl värd.

 

Jag hade nog bytt ut Ubuntu mot någon annan Linux dist isåfall.

 

Tack för dina svar Erki och alla ni andra. Nu har jag fått reda på allt jag behöver veta.

 

/g

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""Här har du en beskrivning hur du gör för att ta bort DualBooten om du inte vill ha kvar Ubuntu.""

 

Förutsätter innehav av MS original Vistaskiva.

Vilket aldrig skickas med moderna konsumentdatorer.

Så det funkar inte.

 

Råd:

1) Gör dina återställningsDVDer enligt manualen.

2) Backa upp allt du inte vill förlora.

3) Kör diskdefragmenteraren på c: så filer på slutet av c: flyttas framåt.

Du har nu en fil 56MB från slutet.

Efter du kört diskdefragmentering kan du genom krympning frigöra mer utrymme förhoppningsvis.

För alla filer kan inte flyttas.

Filerna får tex inte vara read only.

 

Lyckas du inte frigöra 10GB (helst 30GB) du ska kunna ladda hem några linuxDVDer tex för test till din Ubuntuinstallation utan utrymmesbrist.

 

så kan du bli tvungen partitionera om hårddisken med en mycket mindre c: partition med ett partitioneringsprogram.

Sedan installera om Vista från återställningsdVDer på den nya c:

Sedan Starta Ubuntuskivan och låta Ubuntu använda resten av hårddisken efter c: till Ubuntu.

 

Jag håller tummarna.

 

Lite programmtips om du inte redan fixat allt

http://techworld.idg.se/2.2524/1.136841

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-31 19:30:55 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...