Just nu i M3-nätverket
Jump to content

FTP - Genom Routle

edvin

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett nätverk hemma där jag har både en Windows Server 2003 och en FTP-Server i en NAS enhet. Nätverket är kopplat till en switch. Från Switchen är det sedan kopplat en kabel till en Routerl (D-LINK DIR 635).

Jag har Telia ADSL som internet leverantör med dynamiskt IP. Dock har byts IP numet inte så ofta. Det sista jag haft nu har jag haft i över 20 dagar.

Nu skulle jag vilja komma åt både min Windows Server 2003 och min NAS enhet från internet när jag sitter på jobbet t.ex. Både Win servern och nasen har fått fasta IP nummer i nätverket.

Hur går jag till väga för att konfigurera min Routler så att jag bara behöver knappa in IP numret i min Webläsare för att komma åt informationen.

Mvh

Edvin

Hur går jag till väga för att konfigurera min Routler så att jag bara behöver knappa in IP numret i min Webläsare för att komma åt informationen.

Det korta svaret är att det gör du inte.

Det längre svaret blir att skall du kunna anse att det är någurlunda säkert så får du antingen sätta upp en VPN-lösning av ngt slag - eller om du nöjer dig med ren FTP; öppna upp för det i din router mot ngn av dina enheter.

Om om vi börjar med FTP som är det som är viktigast i första steget. Hur öppnar jag upp min Routler för att komma åt FTP:n?

Är det eg. inte en tjänst hos ex. DynDns som efterfrågas?

Så att man från jobbet bara behöver ange ex. edvin.homeftp.org så slussas man rätt oavsett om Telia bytt IP eller ej.

Portforwarden behövs ju ändå..

Edit: hamnade kanske lite fel i tråden...

[inlägget ändrat 2008-10-30 07:41:12 av Mikael63]

Jag har kollat lite i routlern och hittat under Virtual server att jag kan skriva in min IP adress till NAS:en. Jag har även fyllt i porter. Men vad behvöer jag mer fylla i?

Hej!

jag har fyllti följande. se bild.

Är det något jag missat?

För att sedan komma åt enheten vad skriver jag då i min webbläsare för att testa det?

Mvh

Edvin

[bild bifogad 2008-11-01 11:07:58 av edvin]

1094704_thumb.jpg

En webbläsare pratar med en webbserver, medan en ftp-klient pratar med en ftp-server.

Iofs sant - men glöm inte att de flesta webläsare även har en inbyggd (om än enkel) ftp-klient.

För att sedan komma åt enheten vad skriver jag då i min webbläsare för att testa det?

ftp://din_publika_IP-address (om du sitter på "utsidan" dvs). Eller om du reggat dig på dyndns eller dylikt: ftp://din_domän.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...