Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smälta ihop flera css


IvanB

Rekommendera Poster

Finns det något bra knep eller arbetsmetod eller någon smart funktion i en css-editor som hjälper att smälta ihop flera css-sidor? Jag jobbade på en stor sajt som består av 50 sidor och de styrs av 3 olika externa css-sidor. Många selektorer är onödiga, förekommer inte i html, andra förekommer med samma namn men med olika egenskaper, eller olika namn med samma egenskaper. Jag vågar inte ändra på någonting för att det kan bli helt oväntade effekter däär jag inte vill ändra.

Finns det något smart sätt eller måste jag kolla alla sidor för varje förändring?

 

[inlägget ändrat 2008-10-29 18:55:08 av IvanB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första frågan jag ställer mig - hur har det kunnat bli på det här sättet?

 

Jag vet inget program på rak arm som fixar detta, men visst kan jag (och många andra) knåpa ihop ett. Men frågan är vad som går fortast, att göra det förhand eller vänta på att nån här har tid att knappa?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag är den enda som har det här behovet. Om det inte finns sådana program, ska det bli världsuccé. Jag ska kanske inte vänta på det, men bry dig inte om mig, gör det bara om du kan. Jag kan inte programmera men jag talar gärna om mina svårigheter, det ger bra underlag. Kalla det för css-mixer eller css-shaker eller css-alloyer.

alloy

Svensk översättning

legering, blandning av två eller flera metaller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag är den enda som har det här behovet. Om det inte finns sådana program, ska det bli världsuccé.

 

Låter som nåt i min smak, men jag inväntar gärna några svar till, det finns många här som har betydligt bättre koll på detta än vad jag har.

 

Men om det visar sig att det finns ett behov, så visst tusan "offrar" jag både en fredag- och lördag-kväll åt detta. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behovet är okänd än så länge. Behovet vaknar när man kan demonstrera hur den ska användas. Det är rätt vanligt att en ny vara framkallar nya behov. Vem hade behovet att styra små gubber på en tv-skärm innan någon uppfann Mario? Eller att gå omkring med musiik inproppad i öronen? De flesta antagligen inte ens fattar vad är det för problem det här kan lösa innan det blir demonstrerad.

Det kan också vara nyttig om programmet hittar alla interna css-snuttar och gör en enda extern sida av dem. De flesta WYSIWYG-editorer producerar sådana små interna css som är ganska meningslösa, för att vitsen med css är just centralstyrning. När jag håller på och filar mina sidor, tänker jag bara kortsiktigt och ständigt skapar jag nya selektorer, jag hittar inte de gamla galoscherna som kanske passar... Är jag ensam om det här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge stört mig på inkompetenta CSS-implementationer, men inte riktigt orkat bry mig. Man hinner inte både utvecklar nya program och göra kunderna nöjda, och eftersom kunder (till 99.999999%) skiter fullständigt hur man löst ett problem, så blir det dom det blir.

 

Men visst har jag haft tanken länge att göra "det optimala" webutvecklingsverktyget, problemet är bara när jag ska hinna och vem som ska betala...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...