Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Delade exceldokument och VB.NET


MattiasLu

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har följande problem med mitt program skrivet i VB.NET

Programmet ansluter till ett excel dokument som ligger på en server och är ett sk delat exceldokument.

 

Anslutnignen sker med

Const stCon As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" + Form1.Url + "; Extended Properties=""Excel 8.0;HDR=YES"";"
Dim cn As New OleDbConnection(stCon)
       Dim cmd As New OleDbCommand(stSQL, cn)
       cmd.Connection.Open()
       cmd.ExecuteNonQuery()

stSQL är min Update SQL sträng.

 

Allt så länge är hur bra som helst, men nu kommer problemet.

Samtidigt som programmet uppdaterar excel filen har andra användare det öppet. När dessa användare sparar sina excel filer försvinner updateringarna gjorda från mitt program.

 

Är det någon som vet hur man kan lösa detta, det borde finnas något sätt man skan sätta att SQL updateringen mot excel listan ska genomföras tillsammans med en forcerad updatering, så att alla användare med dokumentet öppet får del av den updaterade datan, eller?

 

 

Mvh

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är detta inte lösbart. Även om man kan använda delade arbetsböcker i Excel så är det inget jag skulle rekommendera. Excel är inte byggt för att hantera denna typ av problem. Byt ut Excel mot en databas istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm lät inte uppmuntrande.

 

Det verkar nog som att jag får lösa själva uppdateringen med att öppna exceldokumentet dolt på den datorn som "programmet" körs på och sedan mata in uppgifterna med vb, dock inte den lösningen jag vill ha eftersom den tar längre tid att skriva och läsa uppdateringarna.

 

Någon annan som har något bra förslag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...