Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

compaq armada


xobust

Rekommendera Poster

hej jag har en gammal compaq armada jag hade tänkt installera Linux kubuntu.

 

1* går det jag har hört att compaq armada har en separat patsion med bios

 

2*är kubuntu den bästa Linux versionen?

 

3*när jag startade den bärbara datorn så stog det i starten minsting operation system jag gick in i bios flyttade upp cd och allt hard drive längst ner.jag tryckte upp cd inkastet men det gick inte så jag använde ståltråd när jag startade sto det att den försökte bota på flera olika set men cdn laddade inte. kan inte datorn ta den brända gratis versionen?måste jag köpa kubuntu?

hjälp mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det jag har hört att compaq armada har en separat patsion med bios

Armada är inte en dator, det är massor (kanske 100) olika datorer i samma serie men jo, väldigt många av de armador jag haft har haft en sådan lösning, tar man bort den partitionen så kan man inte starta bios-setupen. Spelar knappast någon roll annat än att det är värt att tänka på om man byter disk.

2*är kubuntu den bästa Linux versionen?

Kanske, om du berättar vilken som är den bästa färgen så kan jag berätta vilken som är den bästa linux-distributionen :-)

Det kallas tycke och smak, det finns ingen objektiv sanning.

kan inte datorn ta den brända gratis versionen?måste jag köpa kubuntu?

hjälp mig!

Det har nog inte med köpt eller inte att göra. Är du helt säker på att du gjorde rätt när du brände din iso-image för att få en bootbar CD? Det kan också vara så att din gamla dator har en CD-spelare som har problem med den sorts CD-skiva du brände på. Jag har en dator som helt enkelt vägrar ett av Clas Ohlsons lågprismärken (som jag glömt namnet på).

 

ps.

Lägg gärna lite tid på att läsa igenom ditt inlägg innan du skickar det nästsa gång. Då hittar du förmodligen hälften av stavfelen och trasiga meningar. "går det jag har hört att compaq armada" är en rätt underlig meningsbyggnad, jag gissar att du helt enkelt hade för bråttom när du skrev och inte såg slutresultatet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Appropå CD-läsaren, om det är en gammal dator kan väl själva läsaren vara dålig? Bootar andra skivor, t ex windows installationsCD? Har du tillgång till en extern CD eller DVD med USB-anslutning kan du ju testa med den och se om det funkar. I och för sig kan det ju vara så att datorn är så gammal att den inte stöder boot från USB-enheter, men testa går ju. :)

 

Vilken linuxdist du ska välja är även lite beroende av hur gammal och klen datorn är. Kan du speca lite om CPU, minne, grafik osv? Jag misstänker att xubuntu kan vara ett bättre val, eftersom den versionen har en fönsterhanterare (xfce) som ställer mindre krav på hårdvaran än vad kde (kubuntu) och gnome (ubuntu) gör.

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hummm. det stod skrivet på läsaren comact disc jag använde en dvd-RW..

det är konstigt för läsaren öppnar sig inte jag måste använda en bit ståltråd.

men tack.:) men disken läses bara av en gång och det är innan den väljer olika set att bota.kan man kolla vad man har för prestanda i bios

 

ps. jag ska försöka kolla igenom texten jag hade bråttom till skolan.

och jag använde ett stavnings tillägg till fierfox.

 

[inlägget ändrat 2008-10-29 13:54:42 av Alexander B]

[inlägget ändrat 2008-10-29 13:57:03 av Alexander B]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hummm. det stod skrivet på läsaren comact disc jag använde en dvd-RW..

Då var det kanske inte så konstigt att det inte fungerade. En DVD är inte en CD, har du inte en DVD-läsare måste du boota från CD.

 

och jag använde ett stavnings tillägg till fierfox.

Stavnngstillägg tar tyvärr varken konstig meningsbyggnad eller felstavningar bestående av korrekta ord ("stavnings tillägg"). Fast den borde ha sett "stog".

 

Edit: stavfle från mitt håll

[inlägget ändrat 2008-10-29 14:10:27 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Att du måste använda ståltråd för att öppna CD'n antyder att den inte är helt frisk, även om det iof kan vara bara just öppningsknappen som är trasig. :)

 

Som Alexander påpekade ovan, bränner du på DVD-media får du en DVD. Du måste använda CD-media, och du måste också bränna på rätt sätt. Nu kanske du iof gjort det, men för säkerhets skull tar jag upp hur man gör.

 

En ISO-fil kan inte brännas med Windows inbyggda brännarprogram (såvitt jag vet), för den ska inte läggas som en vanlig fil på skivan. ISOn är i själva verket en avbild av en CD-skiva, och ska brännas som en sådan, innifrån ett CD-brännarprogram. Starta brännarprogrammet från startmenyn, välj "Öppna" och bläddra fram till ISO-filen. Sedan är det bara att starta bränningen, det ska inte behöva göras fler inställningar. :)

 

Lycka till!

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det stod desktop på iso filen betyder det endast för desktops om det gör det

var får jag tag på en version för laptops

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Desktop betyder att det är en klientdator till skillnad mot en server. Sedan om det är en stationär eller en bärbar spelar ingen roll. Installationsprogrammet känner av vad som sitter i datorn och installerar program efter det. Till exempel så finns det batteri i bärbara, alltså får bärbara datorer en batteriikon med tillhörande program. :)

 

Det är med andra ord helt rätt version du fått tag i.

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jag har ett nytt problem jag har ingen cd.

jag har bara en men det är en cd-r

och den flins autorun på så jag kan inte bränna över den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Jag antar att du merar att det redan finns filer på den skivan. Det är väl inget annat att göra än att köpa en packe skivor, de finns väl numer på närmsta mack och kostar ju inte skjortan direkt. :) Det enda tråkiga är ju att det tar lite längre tid innan du kommer igång.

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har den tillräckligt med system för kubuntu ..jag har version 110 av armada

och kubuntu 8.10 på skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag hittade det: INTEL CELERON PROCESOR

700 MHZ

376 RAM

 

vad behövs för kubuntu om det inte funkar med kubuntu vilket Linux funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Det ser ut som om du precis klarar rekommenderade minimikrav, åtminstone vad gäller CPU och RAM. Den springande punkten är väl ifall grafikhanteringen möjligen blir seg. Det bästa är väl att köra direkt från CD-skivan, utan att installera, och se hur det känns.

 

Alternativet, som jag skrev tidigare, är xubuntu, som använder en mindre resurskrävande fönsterhanterare (xfce), i övrigt ar det samma sak som kubuntu och ubuntu. Oavsett vad du väljer att testa först, så är det ju väldigt praktiskt med liveCD, eftersom du kan testa hur datorn känns med de olika versionerna innan du installerar. :)

 

/Staffan

 

PS. Jag skulle ju skicka med en länk också :

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

[inlägget ändrat 2008-10-31 08:28:56 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag väljer svenska sen tar jag felsäkert lägre i grafik trycker installera

efter en kvart så kommer installationen upp och sen laddar musen när den är klar att få upp installations rutan så blir skärmen helt svart :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Kör du "vanliga" ubuntu-skivan? Bara det att du måste starta i felsäkert läge är en varningsflagga om att datorn inte riktigt orkar med grafikkraven. Testa xubuntu i stället, den ställer som sagt lägre krav på grafikprestandan i datorn. Det blir lite mindre ögongodis, men det är samma tillämpningsprogram som i ubuntu. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle också föreslå xubuntu. Det släpptes en ny version i fredags som jag installerade på en gammal laptop med en PIII-1000 och 256M minne, går som tåget så länge man inte sitter med 20 tunga flikar i firefox på en gång.

Enda problemet var att den dog vid uppstart om jag inte petade in ett noacpi i grubs uppstartsparametrar men det var ju lätt gjort (eftersom jag visste att det förmodligen var problemet, annars hade det varit svårare).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

köpt nya r-skivor ska installera x ubuntu imorgon och kanske sätta i ett minne på 500mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...