Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa filmkamera


jeppe_1

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att köpa en ny filmkamera men jag har ingen anning om vad man ska kolla på så därför tänkte jag ta reda på det men det är när jag söker på tex google för att ta reda på vad olika saker betyder när man kollar på filmkameror så är det mycket jag inte förstår och när jag i sin tur då försöker ta reda på det så får man bara upp mer info som säger att denna är bra för den har det här som jag inte uppfattar vad det är. Så nu skriver jag detta inlägg för att få hjälp. Lite saker jag undrar över är följande:

 

När man pratar om kvaliten på filmerna så har jag hört att full-HD är det bästa. Skarpaste bilden i högsta upplösning, men ändå snackar man om att det är skillnad på DVD-, Hårdisk-, Minneskort- DV-kameror mm. Man pratar om optisk zoom, bildstabilisator, lux, fokusering, objektiv, exponering, vitbalans, mm. alltså borde dessa avgöra också hur bra kameran fångar in saker och ting. Sedan står det en massa siffror och annat efter som säger olika saker man hur ska jag avgöra om det är bra eller inte. Så mina första frågor blir dessa.

 

Vad betyder de olika sakerna

Vad är bäst/sämst

Gärna en förklaring om att "de siffrorna betyder att bilden blir ungefär så här"

Hur påverkar detta kvaliten på filmerna?

 

Här är lite olika ord :)

 

Optisk zoom

Bildstabilisator

Lux

Fokusering

Objektiv

Exponering

Vitbalans

CCD

CCD storlek

CCD brutto

CCD netto vid film

CCD netto vid stillbild

Stillbildsläge

Filterstabilisering

Minsta Belysning

Sökare

skillnad på inspellning av olika typer som tex DVD/Hårdisk/minneskort/Band

Annat som man behöver tänka på

 

All fakta är välkommen, det är ganska kul och vare lite kunnig sedan inom detta ämne :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optisk zoom

 

Är precis som det låter, zoom med optiken, alltså linserna flyttas så att man på så sätt kan komma närmare/längre i från. "Motsatsen" är digital zoom, där man på elektronisk väg förstorar bilden, som innebär att bilden lätt blir pixlig. Optiskt zoom är bättre än digital.

 

Bildstabilisator

 

När man filmar med en liten handhållen kamera är det omöjligt att hålla den alldeles stilla, vilket ger skakiga bilder. Därför finns det bildstabilisator i många kameror. Det finns optisk och det finns digital. Den optiska fungerar så att den kompenserar skakningar på mekanisk/optisk väg och ger mycket bra resultat. Den digital motsvarigheten fungerar mer eller mindre dåligt, då den på digital väg försöker kompensera för snabba ändringar i bilden.

 

Lux

 

Enhet för att mäta ljusstyrka.

 

Fokusering

 

Alla kameror har både automatisk och manull skärpeinställning, dvs göra bilden tydligt och inte suddig.

 

Objektiv

 

Det är här bilden kommer in i kameran.

 

Exponering

 

Varje bild som ska spelas in måste exponeras, dvs kameran "tar en bild". Det görs 25 (eller 50) ggr per sekund (beroende på hur man ser på vad som är en bild)

 

Vitbalans

 

Man ställer in olika vitbalans beroende i vilken ljusstyrka man ska filma. Ställer man fel, blir bilden antingen blåaktig eller rödaktig beroende på vilket håll man ställt det fel. Många kameror har automatisk vitbalans.

 

CCD

 

Är "filmen" i kameran. Det är ett ljuskänsligt chip som tar emot bilden.

 

Sökare

 

Är det du tittar i. Normalt menar man den sökaren som man trycker intill ögat, men kanske menar man också den utvikbara displayen (som ofta är helt värdelös i solljus).

 

skillnad på inspellning av olika typer som tex DVD/Hårdisk/minneskort/Band

 

Det är i princip bara komprimeringsgraden som skiljer. På DV-band använder man låg komprimering (= bra bild) och det kan göra därför att ett DV-band rymmer väldigt mycket data. Även hårddiskinspelning har möjlighet att spara på detta sättet, men en stor nackdel med hårddisk, är att den inte är utbytbar. Är hårddisken full så är den full och för att forsätta filma måste du tanka över till en dator. Ett band är bara att byta och fortsätta filma. Minneskort och DVD-skivor rymmer mer begränsad mängd data och för att inte få löjligt låg inspelningstid, så komprimerar man hårdare (= sämre bild). Men utvecklingen går fort och minneskort rymmer allt mer och blir snabbare, så det är inte långt borta att man har minneskort som rymmer lika mycket som ett DV-band.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en kamera (PocketDV AHD Z500 PLUS) som verkade grymt bra, som filmar i HD-upplösning (nästan Full-HD), som sparar 60min på 4GB med upplösningen 1080p. Och att den tar minst lika bra bilder som en "riktigt" digital kamera.

 

PocketDV AHD Z500 PLUS

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Tips&artnr=760101

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=43049352

http://www.aiptek.eu/index.php?option=com_product&task=view&productid=160&Itemid=277

 

 

 

Vad är det då som är skillnaden mellan Aiptek och denna Sony kamera som hos Clas Ohlson kostar 500kr mer och inte kan ta stillbilder och vad jag har förstår så filmar den inte lika bra utan det är endast den optiska zomen är bättre?

 

Videokamera, Sony DCR-HC53E

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=46235139

http://www.sony.se/product/sdh-minidv/dcr-hc53e#pageType=TechnicalSpecs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte bara stirra på upplösningen som kan sparas på minneskortet/bandet.

 

Du har kanske en mobiltelefon med inbyggd 2 megapixels kamera? De bilder som en sån kamera presterar är oftast sämre än skräp och helt värdelösa. Men visst är det 2 megapixel, inget snack om det. Men det finns kameror som har 0.3 megapixel som tar bättre bilder.

 

Sony har bra optik på sina kameror, även de billiga. Den kameran du länkar till, spelar in i normal TV-upplösning, alltså inte HD. Men det är snudd på att jag vågar sätta en månadslön på att Sony-kameran levererar bättre bild än Aiptek-kameran, trots att den "spelar in" i HD.

 

Sen är 3x Zoom inte mycket att hurra över. Det är vad en normal mobiltelefon kan zooma idag. För att det ska vara användbart på en videokamera, så får man upp på 8-10x (Sonykameran du länkar till har 40x).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inne på samma spår som Mr Andersson.

 

Ska du i huvudsak filma ska du skaffa en kamera som spelar in på band. Dessa kameror spelar in film på ett sätt som är lätt att redigera.

 

Som sagt, många megapixel, HD och annat är lätt att skriva i ett produktblad utan att öjuga men när du tittar på filmen tror jag du blir betydligt mer nöjd om du skaffar så pass bra kamera du har råd med från t ex Sony eller Panasonic.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, men det är mycket svårt att med bara text och produktblad beskriva vad vi menar. Jag skulle uppmuntra dig till att testa de båda alternativen i verkligheten. Inget vi skriver, är bättre än din egen uppfattning om produkterna. Men du måste testa dem för att få den uppfattningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså kan det vara ganska viktigt med ett känt märke för att då brukar det vara bra saker.

 

Vad tror ni annars om den här kameran

http://www.blocket.se/vi/16765500.htm?ca=11_s

jag tror inte jag behöver så mycket zoom och det har gått jättebra att redigera förut från minneskort. Däremor är det helt okänt om märke och vem som säljer den :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni att det är bäst att köpa ny eller begagnad?

Om man ska köpa en ny, vet ni någon bra kamera då för runt 2000-2500kr som ni kan rekomendera? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den prisklassen skulle jag skaffa en begagnad Sony eller Panasonic som spelar in vanlig DV-kvalitet på DV-band. I den prisklassen tror jag inte HD är nåt att satsa på.

 

Då får du hyffsat bra kvalitet och väldigt bra möjlighet till redigering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ännu en gång bara hålla med.

 

Varför ha HD om man verkligen inte behöver det? Och i den prisklassen tror jag inte det ens är HD, mer än möjligtvis om man räknar antalet pixlar, men det är ju inte det som är syftet med HD.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre en fågel i handen än 10 i skogenbrukar man säga.

 

Kanske kan översättas med "hellre DV i handen än HD i skogen"? Hmmm.... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Hoppas bara att jeppe_1 funderar på detta med redigering medans tid finns. DV är ju så enkelt att redigera, hårt packade MPEG-format är ungefär lika svåra att redigera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips

 

Om jag ska sammanställa lite så borde jag kolla efter en kamera med dessa funktioner

 

Minst 8x optisk zoom

Bra märken: Sony och Panasonic

Möjligtvis begagnad

Spela in på DV-band

 

Finns det DV-kameror som kan kopplas in i datorn via usb? eller går det att använda grafikkortets S-video som går till en Y'PbPr?

 

Här är lite bilder

https://cid-cac98415012d20cb.skydrive.live.com/browse.aspx/Dokument?view=thumbs

 

Jag skulle gärna vilja kunna ta foton med den också men blir det för mycket begärt så att filmningen inte blir lika bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska redigera dina filmer ska du koppla in kameran via Firewire (finns flera namn på samma sak men det är INTE USB).

 

Samtliga DV-kameror jag sett kan kopplas in analogt via t ex s-video + ljud men jag förstår inte varför man vill alls funderar på det?

 

Laptops har haft Firewire som standard de senaste fem åren, typ.

 

Desktops har det också numera, annars kostar det kanske 150:- att köpa ett kort som lägger till den möjligheten.

 

Med en DV-kamera _SKA_ man kopiera video med Firewire. Det är en exakt kopiering av bild och ljud helt utan förlust.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommenterar dig angående stillbilder.

 

Pja, det går väl att ta stillbilder med en videokamera.

 

Du får väl bestämma dig vad du ska ha - filmkamera, stillbildskamera, mix av båda.

 

Den sista mixen blir en kompromiss som inte kan göra nåt speciellt bra men klarar båda hyffsat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej

 

Jag har två nya saker jag undrar över:

 

Är det nån skillnad mellan DV och mini-DV eller är det bara som det låter att mini-DV är mindre band?

 

Är det bra eller dåligt att ha progressiv scan?

 

Tack på förhand! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån skillnad mellan DV och mini-DV eller är det bara som det låter att mini-DV är mindre band?

 

Normalt menar man videoformatet i sig närman säger DV medan Mini-DV är kassettformatet. Nu FINNS det visserligen ett kassettformat som heter DV, men det används uteslutande i mer professionella kameror.

 

Är det bra eller dåligt att ha progressiv scan?

 

Det beror på om man tycker det är bra eller inte. :)

 

Vid vanlig (interlaced) scan så tar CCD-chipet 50 bilder per sekund. Sen tar man varannan linje i varannan bild och bygger på så sätt upp 25 frames per sekund.

 

Vid progressiv scan, tar CCD-chipen 25 bilder per sekund och man använder alla linjer i alla bilder, vilket i verkligen gör att man visar samma bild två gånger, men det är fortfarande 25 fps.

 

(kanske rörigt förklarat...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...