Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Moderkort

SnyggeMacke

Recommended Posts

Hej! finns där något simpelt sätt att se om det är moderkortet som är kasst?

[inlägget ändrat 2008-10-27 00:34:01 av SnyggeMacke]

Ibland så kan det synas på moderkortet, men det kan ju vara fel som inte syns också. Det man kan se är om något är bränt eller om kondensatorerna är dåliga. Kondensatorerna ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

Annars så brukar man få komma fram till att det är moderkortet genom att prova sig fram med utbyten.

Okay men jag kan inte se att Kondensatorerna är kassa på den. får upp blue screen när jag ska starta Windows. men hade problem med blue screen innan för några månader sen, men då va det en av nätagregatet sladdar som hade lagt av kunde inte få kontakt med hårdisken då. men nu kommer jag så långt att den vill starta windows innan blue screen kommer upp.:/

Har testat allt tat ut ett ddr minne i taget. kollat så att procesorn har inte brännts. kollat hdd fungerar (kopplat den till en annan dator)

Det är sällan som blåskärmar beror på skador på moderkortet.

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Om det inte går bra med felsäkert läge heller så:

Hur långt kommer uppstarten innan blåskärmen kommer?

Jag har testat att starta den i alla felsäkert läge men samma sak händer på alla bleu screen:/ jag kommer så långt in så man ser Windows iconen och att man ser den ladda undertill. Så jag kommer inte in i Windows. Så kan jag inte läsa blue screenen iheller för att den dycker upp för snabbt sen startas datorn om.

Testade du menyvalet senast fungerande?

Men det kan vara många fel som ger upphov till ett sådant beteende, skador på hårddisken som visar sig när Windows ska börja köra filer som finns på den, skador på Windows-filer pga andra orsaker, trasigt RAM-minne, fel på någon annan hårdvara (vilken i och för sig kan finnas på moderkortet) som får dess drivrutin att krascha mm. Du kan koppla bort allt extra som CD-spelare, extra hårddisk, separata kort inuti datorn och allt anslutet till datorn förutom skärm, tangentbord och mus, och se om det går bättre.

Och förstås se om en reparationsinstallation reparerar eventuella skadade Windows-filer.

stäng av automatisk omstart vid fel så stannar den på blue screen så att du kan skriva ner felmeddelandet
Kanske lite svårt när Windows inte startar ;)

stäng av automatisk omstart vid fel så stannar den på blue screen så att du kan skriva ner felmeddelandet

- Kanske lite svårt när Windows inte startar ;)

Inte alls! Det finns ett val för det under "F8", kolla själv!

(Ok! Har inte kollat om det är kopplat till viss SP, men finns den så går det!)

/Thomas

Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om!

Hej jag har testat att starta den i senaste fungerande läget. Men det fungerade inte. och det går inte att trycka ner (F8) :/. Men har försökt att fota blå skärmen. Men har för slö kamera. :P

- Men ska ge kameran några chanser till. annars vet i fan hur jag ska göra:/

HA! fick ett foto där det står att jag ska kontrollera min hdd eller om jag har fått virus:/ men om jag sätter in en annan hdd med samma operativsystem så kommer blue screenen upp ändå.:/

[inlägget ändrat 2008-10-28 17:15:08 av SnyggeMacke]

Här är en sak du kan göra i alla fall:

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Jag tror inte att det är fel på hdd, för att jag har kopplat den till min andra dator och där fungerar den utan problem.:/ Men har testat att sätta in en annan hdd med samma operativsystem men blue screenen dyker upp ändå :/..

Ska testa programmet:)

Men har testat att sätta in en annan hdd med samma operativsystem men blue screenen dyker upp ändå
Det är normalt med blåskärmar om man flyttar en Windows-installation från en dator till en annan dator (moderkort) eftersom drivrutinerna då inte längre stämmer överens.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...