Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

partitionering efter omformatering


Kuddji

Rekommendera Poster

Ska omformatera datorn nu och jag har hört att det är bra att ha datorn indelat i partitioner om jag skulle behöva göra det igen någon gång senare.

Jag kör bara med Windows Xp , så jag ska bara dela upp allt i två partitioner tänkte jag, en för operativsystemet o alla uppdateringar till alla datordelar och en för allt annat, filmer,spel musik etc.

 

är detta bästa metoden? Vilka program rekommenderas (helst freeware)? och är det något mer jag behöver tänkta på eller veta ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att spara undan dina data på annan disk så är det bara att formatera om den vid installationen av XP. Dela efter hur mycket utrymme du har att ge XP men ge den minst 20 GB, gärna lite mer. Sedan efter installation se till att flytta "Mina Dokument" för alla användare till din sekundära partition så är dom "säkra" vid en eventuell krasch och ominstallation av operativsystemet. Dvs installera all program på din C: och spara alla användarfiler på D:. Alla filer går dock inte att flytta, ex.v. epost.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"säkra" vid en eventuell krasch

 

Filerna är säkra vid systemkrasch. Däremot åker allt vid hårddiskkrasch.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst, men enkla förfarandet vid en systemkrasch är att formatera om C och installera om allt där. Om man då inte behöver beakta annat än lite epost och webb-historik är det mycket enklare.

 

vid en hårddiskkrasch så är inga filer säkra, oavsett var på disken de ligger, det är helt sant.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...