Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra speldator, vilken ska jag välja?


tuck

Rekommendera Poster

Har tänkt att skaffa en ny dator, Har inte så jätte bra koll men efter en del letande har ja kommit fram till två alternativ

 

Dell XPS 420 (Den för 7290:-, alternativt den med bildskärm)

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/xpsdt_420?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs

 

 

 

Inet eXperienced Gamer

https://www.inet.se/?page=product&stockid=1517090&a=1517090&

 

Vill kunna köra de senaste spelen utan problem, så nu är frågan, får jag en mycket bättre dator ifall jag lägger ut 2000:- extra för "Inet datorn"?

 

 

Kom gärna med bättre förslag :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-26 18:10:37 av tuck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte köpa den på inet eftersom den kommer med 64 bitars vista. De flesta drivrutiner och program är inte kompatibla med 64bitars.

 

Och om du ska köpa dell-datorn, köp inte den med bildskärm på bilden, grafikkortet är helt värdelöst till spel. På den utan skärm är grafikkortet ok, det är inga problem att spela nyare spel på. Men jag rekomenderar ett nyare kort med högre prestanda för framtiden.

Är du lite teknisk så får du en bra dator till en lagom peng om du kan sätta ihop delarna själv!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta drivrutiner och program är inte kompatibla med 64bitars.

Jaså det säger du? Antar att du talar av egna erfarenheter för det kan väl inte vara så att du bara sitter och sysslar med desinformation!? Jag är så trött på den där fördomen. :thumbsdown: Man ser den överallt – att den aldrig kan dö bort..!

 

Använder själv Vista64 SP1 på min speldator och dessförinnan hade den XP64 SP2 så datorn har haft 64-bitars OS under fyra års tid. Svågern använder fortfarande nu efter tre år XP64, sambon och lillebrorsan Vista64 – alla spelar! Och datorerna har i övrigt förstås helt skilda konfigurationer med allt vad det heter av skrivare, webkameror, scanners och möss med mera.

 

64-bitars är absolut att rekommendera..! Så slipper man framför allt spärren på ca 3.2GB minne som 32-bitars OS har, och en modern speldator bör helst faktiskt ha 4GB:

http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/08/is-more-memory-better/4

(titta på Game Load Times och jämför mot 2GB)

 

[inlägget ändrat 2008-10-27 23:16:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för hjälpen :) det blev dell datorn jag beställde med ett ge-force 8800GT grafik kort istället, får hoppas att det blir ett bra köp

 

[inlägget ändrat 2008-10-28 10:37:18 av tuck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ge dig på att jag talar av egna erfarenheter.

Jag köpte vista 64 för att jag tyckte det var så bra att man kunde ha mycket minne. Och det var inget problem att installera och starta datorn. Men att sedan få tag i drivrutiner och få allt att fungera var nästan omöjligt. Till slut lyckades jag få allt att fungera. Då installerade jag ett spel som jag lånat av en polare, och fick självklart ett felmeddelande. Efter lite googlande visade det sig att spelet hade problem med just vista 64. men men tänkte jag. Mina egna spel som jag spelar oftast fungerar ju. Sedan när jag körde win. update en dag slutade mitt ljud att fungera. Installerade om drivrutinerna, då mitt i allt var de inte längre kompatibla. Pratade då med datorbutiken som tydligen också fått en massa klagomål och fick lämna tilbaka vista och få pengarna tillbaka.

Så nu sitter jag här nöjd med min win XP 32bit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att sedan få tag i drivrutiner och få allt att fungera var nästan omöjligt.

Kanske var du för tidigt ute? Nya OS är alltid vanskliga att använda i början. Började själv inte använda XP64 förrän efter att det hade varit ute på marknaden ca ett år – under tiden arbetades t ex drivrutiner fram. Och fram till SP 1 för Vista64 körde jag dual boot mellan dessa OS. Men nu har datorn enbart Vista64 då XP64 visade sig bli överflödigt.

 

Sedan när jag körde win. update en dag slutade mitt ljud att fungera. Installerade om drivrutinerna, då mitt i allt var de inte längre kompatibla.

Det har verkligen inte nåt att köra med huruvida OS:et är 32- eller 64-bitars..!

 

Så nu sitter jag här nöjd med min win XP 32bit.

Men det är ju bra, att du är nöjd. :thumbsup: Men jag tycker inte att det går att vara så kategorisk och säga som du gjorde utan det skvallrar egentligen mer om att du kanske inte har så enormt stor vana av att få datorer att fungera smärtfritt..? Provocerande, jag vet, men det brukar få folk att tänka till lite istället för att komma med "slöa generaliseringar"!

 

Pröva Windows Mojave istället:

http://www.youtube.com/watch?v=igSlM3tl2zE

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...