Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag har en hdd på 250gb men kommer bara åt 127, hjälp mig snälla!


Rooj

Rekommendera Poster

Hej!

 

Problemet är att jag har mer än 100 gb uttrymme på hårddisken som jag inte kommer åt. Jag vet att det har med partitioner att göra, men när jag går in i diskhantering så står det att 104,90gb är inte alkolerat. Hur gör jag för att lägga ihop det med dem resterade 127gb så jag kan använda hela diskstorleken?

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte skapa en ny partition av området som inte är allokerat?

Det är väldigt många som tycker det är bra med flera partitioner, t ex därför att man då kan ominstallera Windows utan att den extra partitionen rörs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan jag göra så att man flyttar över alla program från den partition jag har nu, och bara sparar windows?, och så minskar man storleken till 20gb eller vad det nu är. Och har alla program och sånt på den andra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så lär det inte vara det prob som fanns i W2K iaf. Starta Diskhanteraren och skapa en partition av det som Cecilia föreslår. Vill du lägga ihop dom två till en sen krävs program som paragon partition manager, norton partition magic etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att flytta "Mina dokument" etc till en annan partition går bra men MS stödjer inte att man flyttar katalogen Program (visst går det men kan ställa till det vid uppdateringar etc)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte varför du prompt vill ha en partition? Jag installerar alltid operativet på en egen partition och alla data på en annan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det är väl onnödigt att ha 2 st när jag redan har windows och en massa program på den första. Och om jag skapar en ny så kommer ju bara program och sånt sparas på den, så då kan jag väl lika gärna slå ihop dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte installerade program som man lägger på den andra partitionen utan sina egna filer, filmer, bilder, dokument etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är ju dock att ha två separata hårddiskar, där man lägger systemet på den ena, och program och så på den andra.

Har man bara en fysisk hårddisk, och gör flera partitioner på den, så är alltid det stora minuset, den dagen som själva hårddisken inte vill längre, då åker alla partitioner som finns, då hjälper det ju inte om man har backuper och annat på den som inte är systemdisk.

 

Men så länge som hårddisken är okej, så fungerar denna lösning bra.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...